۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
حل مشکلات ته لنجی از شعار تا عمل| بازار گناوه رونق می‌گیرد
گزارش بازار از بوشهر؛

حل مشکلات ته لنجی از شعار تا عمل| بازار گناوه رونق می‌گیرد

بوشهر- سفر رئیس جمهور به بوشهر موجب شد تغییراتی به نفع ساحل‌نشینان در مصوبه ته لنجی ایجاد شود اما با این وجود همچنان صاحبان و حاملان کالا با مشکلات زیادی مواجه هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اقتصاد استان بوشهر بیش از هر موضوعی به دریا مرتبط است و تجار و بازرگانان استان بوشهر همواره و از چند قرن قبل، تجارت دریایی داشته‌اند و اقتصاد دریامحور جزو شاخصه‌های غیر قابل انکار استان بوشهر است.

در چند سال اخیر ممانعت‌های زیادی برای انتقال کالاهای موسوم به ته‌لنجی( کالای همراه ملوان ) ایجاد شد و تجار و بازرگانان و کاسبان استان بوشهر همواره از این وضعیت گلایه‌مند بوده‌اند.

اخیرا با تصویب مصوبه تسهیل در ته‌لنجی به نظر می‌رسید که مشکلات این حوزه مرتفع شده و خودروهای حامل کالاهای ته‌لنجی(شوتی‌ها) بدون مشکل می‌توانند نسبت به انتقال کالا از بندر استان اقدام کنند.

اگر چه مقداری از سخت‌گیری‌ها کمتر شده اما به نظر می‌رسد عمده مشکلات پابرجاست و تنها روی کاغذ شاهد حل مشکل هستیم و ایستگاه‌های بین راهی کماکان جلوی شوتی‌ها می‌ایستند.

کالاهای همراه ملوان ( ته‌لنجی) در واقع به کالاهایی گفته می‌شود که لنج‌داران و کسانی که شناورهای صفاری یا تجاری دارند و کارکنان این لنج‌ها، بدون پرداخت عوارض گمرکی می‌توانند وارد کشور کنند و یک امتیاز برای این افراد محسوب می‌شود.

این امتیاز تحت عنوان ته‌لنجی، سال‌هاست رونق دارد و ساحل‌نشینان استان بوشهر به ویژه در دیلم و گناوه و دیر و دلوار و بوالخیر از این امتیاز بهره برده‌اند که البته چند سالیست ممانعت‌هایی به عمل آمده است.

مشکلات کمتر شده ولی کاملا رفع نشده
محمد عباسیان از فعالان تجارت و بازرگانی در شمال استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به لزوم رعایت مصوبات ته لنجی اظهار داشت: همین امروز نیز نیروی انتظامی به سمت خودروهای شوتی حامل بارهای ته‌لنجی تیراندازی کرده و در واقع کماکان مشکل داریم.

وی افزود: مسئولان ارشد استان به ما قول دادند که این مشکل مرتفع شده و ما نیز بر همین اساس، برنامه‌ریزی و کار کرده‌ایم و انتظار داریم دخالت سریع کنند.

رضا دهقانی از بازرگانان شهرستان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: وقتی مصوبه‌ای را دولت و رئیس جمهور تایید و تصویب می‌کنند، لازم‌الاجراست و کسی نباید سنگ‌اندازی کند.

رونق بازار گناوه منوط به رفع کامل مشکلات ته لنجی
کیوان بهادرنسب از فعالان حوزه تجارت استان نیز به خبرنگار بازار گفت: مردم شمال استان بوشهر به ویژه گناوه و دیلم، سال‌هاست به همین ته لنجی دلخوش کرده‌اند و رونق بازار گناوه و دیلم نیز به همین دلیل است و اکنون به سبب مشکلاتی که در انتقال کالاهای همراه ملوان ایجاد شده، شاهد کسادی بازار هستیم.

نادر اخلاقیان از تجار استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار یاداور شد: جلسات متعددی با مسئولان استانی و کشوری داشته‌ایم و قول مساعد داده‌اند که این موارد در بحث ته لنجی کاملا حل شود ولی عملا تغییر چندانی نداشته و اگر چه سخت‌گیری کمتر شده ولی اصل مشکلات پابرجاست و در انتقال کالاها ترس و لرز داریم.

آرمان هدایت‌خواه از بازاریان گناوه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار تصریح کرد: خیلی امیدوار بودیم که امسال شاهد رونق بازار و هجوم مسافران از نقاط مختلف کشور به گناوه باشیم اما اگر مسئولان گمرک و نیروی انتظامی همکاری نکنند، باز هم به مشکل برخورد می‌کنیم.

مصوبه جدید ته لنجی به نفع مردم و ساحل نشینان است و با دستور استاندار، اکنون شاهد اجرایی شدن این مصوبه هستیم و انتظار داریم بتدریج شاهد بهبود وضعیت و رضایتمندی مردم باشیم

بهروز قره‌بیگی مدیر کل گمرکات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به تسهیلات ایجاد شده برای ته لنجی اظهار داشت: بلافاصله پس از سفر رئیس جمهور و مصوبه ته لنجی، استاندار بوشهر پیگیری لازم برای اجرای دقیق و صحیح این مصوبه را آغاز کرد و لایحه ارزشمندی نیز به دولت ارسال کردیم.

وی افزود: مصوبه جدید ته لنجی به نفع مردم و ساحل نشینان است و با دستور استاندار، اکنون شاهد اجرایی شدن این مصوبه هستیم و انتظار داریم بتدریج شاهد بهبود وضعیت و رضایتمندی مردم باشیم.

قره بیگی اضافه کرد: همه مسئولان متفق‌القول هستند که باید گره‌گشای مشکلات مردم باشیم و هر گونه سنگ‌اندازی در این مسیر موجبات نارضایتی مردمی می‌شود.

وی ابراز داشت: در شرایط کنونی به نسبت نیمه نخست امسال، تسهیلات بسیار خوبی برای ته لنجی ایجاد شده و کالاها بدون مشکل منتقل می‌شود، البته ممکن است در بعضی جاها، مشکلات کوچکی به وجود بیاید که به تدریج رفع می‌شوند.

تاکید رئیس جمهور بر حل کامل مشکلات ته لنجی در بوشهر
احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تاکید بر لزوم تسهیلات در ته لنجی اظهار داشت: شخص رئیس جمهور و مجموعه دولت تاکید بسیار زیادی بر لزوم ایجاد تسهیلات بیشتر در ته لنجی دارند و در سفر دولت نیز این موضوع به تصویب رسید.

وی افزود: بلافاصله پس از سفر نیز با گرفتن نظرات متخصصان امر تجارت و بازرگانی، نسبت به ارسال اطلاعات لازم به دفتر رئیس جمهور اقدام شد و بخش زیادی از مشکلات لنجداران و تجار و بازرگانان در این مصوبه دیده شد.

استاندار بوشهر اضافه کرد: دستورات لازم برای رفع مشکلات و تسهیل شرایط را داده‌ایم و در شرایط کنونی شاهد رونق خوبی در این عرصه هستیم که البته قطعا با اجرای دقیق و کامل مصوبات، به نتایج بهتری نیز می‌رسیم.

محمدی‌زاده بیان کرد: بخش زیادی از اشتغال ساحل‌نشینان با مساله ته لنجی مرتبط است و مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهرستان گناوه و دیلم و دلوار و سایر بنادر به این موضوع وابسته هستند که اکنون رونق زیادی ایجاد شده و امیدواریم مشاغل تثبیت شده ای نیز ایجاد شود.

وی یادآور شد: بیش از ۷ هزار واحد صنفی استان بوشهر در عرضه کالاهای ته لنجی فعال هستند که شک ندارم با اجرای مصوبه شاهد رونق بازار خواهیم بود.

استاندار بوشهر گفت: از شناورهای سفاری انتظار داریم از نیروهای بومی استان استفاده کنند تا این مصوبه موجبات بهبود وضعیت اشتغال استان بوشهر شود و به فضل خدا فصل نوینی از رونق کسب و کار را شاهد باشیم.

محمدی زاده بیان کرد: با تصویب شورای تامین استان، جابجایی کالای ته لنجی بین شهرستان های استان بوشهر مجاز است و هیچ برخوردی نمی‌شود ولی برای انتقال به سایر استان‌ها ممنوع است و تا زمان مصوبه جدید فقط بین شهرستان‌های استان مجاز است.

سال ۱۴۰۱ سال بسیار موفقی در حوزه تجارت و بازرگانی استان بوشهر
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار تصریح کرد: مصوبه کالای همراه ملوان در سفر رئیس جمهور تصویب شد و با پیگیری ضربتی استاندار نیز به مرحله اجرا رسیده است.

خورشید گزدرازی افزود: به دلیل گستردگی موضوع ته لنجی، ممکن است در اجرای این مصوبه به ویژه در اوایل اجرا، مشکلاتی داشته باشیم که به مرور و با یکپارچگی بیشتر، شاهد بهبود وضعیت اجرای این مصوبه خواهیم بود.

وی بیان داشت: بخش زیادی از اشتغال استان به بحث اقتصاد دریایی مرتبط است و ساماندهی کالای همراه ملوان در واقع گام بلندی در مسیر اشتغال زایی است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر یادآور شد: سال ۱۴۰۱ سال بسیار موفقی در حوزه تجارت و بازرگانی و صادرات و واردات برای استان بوشهر خواهد بود و اطمینان دارم در بحث اشتغال نیروهای بومی نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد.

با دستور و پیگیری استاندار و با تصویب شورای تامین استان بوشهر، خودروهای شوتی می‌توانند کالاهای ته لنجی را در استان بوشهر به هر مقصدی منتقل کنند

معاون سیاسی استاندار بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: استاندار بوشهر پیگیری بسیار جدی و شبانه روزی برای ساماندهی ته لنجی داشتند و خوشبختانه به نتایج لازم رسیدیم.

محمدتقی ایرانی افزود: با دستور و پیگیری استاندار و با تصویب شورای تامین استان بوشهر، خودروهای شوتی می‌توانند کالاهای ته لنجی را در استان بوشهر به هر مقصدی منتقل کنند.

وی اضافه کرد: خروج کالاهای ته لنجی توسط شوتی‌ها به خارج از استان ممنوع است و تنها از طریق ارسال مرسوله پستی می‌توانند از استان بوشهر به خارج از استان، کالاها را ارسال کنند.

رونق ته لنجی و لزوم رعایت قانون توسط خودروهای شوتی
به نظر می‌رسد با پافشاری تجار و بازرگانان و لنج‌داران و با پیگیری‌های مدیریت ارشد استان، شاهد رفع مشکلات کالاهای ته لنجی باشیم و البته این مساله نیازمند زمان بیشتر برای دسترسی به اهداف ایده‌آل است.

خودروهای شوتی در دو هفته اخیر، کالاهای زیادی را به مقصد رسانده‌اند و چند مورد برخورد نیروی انتظامی نیز گزارش شد که البته به نسبت قبل بسیار کمتر بوده و اکنون رونق در ته لنجی حاکم است.

مردم کماکان از سرعت بالای خودروهای شوتی واهمه دارند و از عوامل تصادفات منجر به جرح و منجر به فوت هستند و نیروی انتظامی باید تذکرات لازم را به رانندگان و صاحبان کالاهای ته لنجی برای رعایت قانون بدهد.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha