۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
نمادهای غذایی در بحران جنگ صعودی می شوند؟ | سرنوشت سهام شرکت ها در صورت تداوم درگیری
«بازار» گزارش می دهد

نمادهای غذایی در بحران جنگ صعودی می شوند؟ | سرنوشت سهام شرکت ها در صورت تداوم درگیری

در چند روز اخیر قیمت گندم در بازار جهانی ۱۰ دلار افزایش یافته و پیش بینی ها حکایت از این دارد که با ادامه گرانی ها در بازار جهانی و حذف ارز ترجیحی سهام غذایی ها صعودی می شود.

بازار، گروه بورس: جدال بین روسیه و اوکراین چند روزی هست که آغاز شده و نوسانات آنی را در بازار انرژی و کامودیتی ها به وجود آورد، شاید این مسئله تحت تاثیر اهمیت سوخت در اقتصاد کشورهای اروپایی و واکنش شرکت های بزرگ به سیاست های احتمالی برای تحریم روسیه از طرف غرب بود.

اما در کنار این اتفاقات در بخش محصولات کشاورزی هم شاهد تحرکات زیادی در قیمت ها بوده این به طوری که در چند روز گذشته و با آغاز جنگ قیمت گندم در بازار جهانی حدود ۱۰ دلار افزایش پیدا کرده است و به ۳۵۰ دلار در هر تن رسیده، هرچند افزایش قیمت جهانی گندم به دلیل خشکسالی ... پیشتر کلید خورده بود، به طوری که قبلا از آغاز سال میلادی جدید قیمت هر تن گندم در بازار جهانی کمتر از ۳۰۰ دلار بود. حالا در شرایط جنگ پیش بینی می شود قیمت مواد غذایی در دنیا افزایش پیدا کند به همین واسطه سهام شرکت های صنایع غذایی هم روندی صعودی پیدا خواهند کرد.

در مقطع کنونی صادرات گندم از روسیه همچنان ادامه دارد، اما فعالیت شرکت های بین الملی تجاری مستقر در اوکراین متوقف شده و همین مساله روی صادرات گندم اوکراین به کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا که واردکننده از این کشور هستند تاثیر می گذارد

مهدی سروی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار «بازار» ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر کشور روسیه و اوکراین از بزرگترین تولیدکننده های گندم در جهان هستند، گفت: در مقطع کنونی صادرات گندم از روسیه همچنان ادامه دارد، اما فعالیت شرکت های بین المللی تجاری مستقر در اوکراین متوقف شده و همین مساله روی صادرات گندم اوکراین به کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا که واردکننده از این کشور هستند تاثیر می گذارد. بنابراین احتمالا روند کنونی روی افزایش قیمت مواد غذایی تاثیر می گذارد.

او با بیان اینکه عدم صادرات گندم از اوکراین باعث افزایش ۱۰ درصدی قیمت گندم در آمریکا شده است، افزود: با توجه به اینکه در سال های اخیر با وجود خشکسالی و ... قیمت گندم در بازار جهانی حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار افزایش پیدا کرده بود ادامه این روند می تواند روی قیمت محصولاتی که از آرد و گندم استفاده می کنند تاثیر بگذارد.

به نظر می رسد امسال در بدترین حالت ایران به واردات ۲ میلیون تن گندم نیاز داشته باشد، حالا با در نظر گرفتن اینکه صادرات گندم روسیه قبلا از دریای سیاه بود و حالا این دریا به دلیل جنگ بسته شود ایران می تواند واردات گندم خود را از طریق راه های زمینی انجام دهد

سروی با تاکید بر اینکه ایران همواره بخشی از نیاز گندم خود را از روسیه واردات می کرده است، تصریح کرد: سال گذشته ایران به دلیل خشکسالی و قیمت پایین خرید تضمینی تنها توانست ۴.۶ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند به همین دلیل بیش از ۴ میلیون تن گندم واردات کند و همین مساله روی تامین گندم برای صنایع غذایی و ... هم تاثیر گذاشت، هرچند میزان کشت گندم ایران در سال زراعی گذشته نشان می داد که حداقل ۹ میلیون تن گندم در ایران برداشت شده، به همین دلیل این گندم ها به صورت مستقیم با قیمت بالاتر در بازار آزاد عرضه شده یا به صورت قاچاق از کشور خارج شده است.

وی افزود: به همین دلیل صنایع غذایی در تامین گندم مشکلی نداشته اند و ممکن است بیشتر از سهمیه ای که دولت با قیمت ۲۷۰۰ تومان به آنها عرضه کرده است را به صورت آزاد خریداری کرده باشند و قیمت محصولات هم تحت تاثیر این فرایند قرار گرفته باشد.

او با تاکید بر اینکه امسال هم به اندازه سال گذشته ایران زمین زیر کشت دارد اما به دلیل اینکه با مشکلات خشکسالی مواجه نیست برداشت گندم بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: بنابراین به نظر نمی رسد که امسال به اندازه سال گذشته به واردات گندم نیاز داشته باشد و در بدترین حالت ایران به واردات ۲ میلیون تن گندم نیاز داشته باشد، حالا با در نظر گرفتن اینکه صادرات گندم روسیه قبلا از دریای سیاه بود و حالا این دریا به دلیل جنگ بسته شود ایران می تواند واردات گندم خود را از طریق راه های زمینی انجام دهد، به همین دلیل مشکلی برای تامین گندم ایران وجود ندارد.

سروی با نگاهی به تغییرات وضعیت بازار گندم در سایر کشورها هم اظهار کرد: در سال های اخیر به دلیل خشکسالی کشورهایی مانند استرالیا و پاکستان که خود تولیدکننده ای گندم بوده اند به وارد کننده بدل شده اند از طرف دیگر کشوری مانند چین به دلیل در نظر گرفتن مشکلات کرونا نسبت به سال های گذشته ذخیره استراتژیک گندم خود را بالا برده است به همین دلیل تقاضا در بازار جهانی افزایش یافته و باعث گرانی بیشتر قیمت گندم شده است.

هنوز جنگ روسیه و اوکراین تاثیری بر واردا ت محصولات غذایی ایران نگذاشته، در شرایط کنونی محصولات صنایع غذایی ایران تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی محصولات کشاورزی و نیز گرانی دلار در بازار داخلی است

شایعه های محدودیت در واردات ذرت به ایران
همچنین در روزهای اخیر موضوع کمبود و گرانی روغن در بازار ایران مطرح شده و حتی شایعه هایی مبنی بر اینکه واردات ذرت به ایران هم تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه قرار گرفته منتشر شده است، اما آرمان خالقی عضو کمیسیون حانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با بازار ضمن رد این موضوع که هنوز جنگ روسیه و اوکراین تاثیری بر واردات محصولات غذایی ایران نگذاشته است، گفت: در شرایط کنونی محصولات صنایع غذایی ایران تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی محصولات کشاورزی و نیز گرانی دلار در بازار داخلی است.

در شرایط کنونی پیش بینی ها حکایت از این دارد که فعلا در ابتدای سال ارز دولتی برای واردات نهاده ها اختصاص پیدا کند اما ممکن است دولت چند ماه بعد از سال ضمیمه ای برای بودجه ارائه دهد که بر مبنای آن قیمت ارز حذف شود

ادامه نوسانات با خبر حذف ارز ترجیحی در بودجه ای ۱۴۰۱
در چند وقت اخیر بازار بورس ایران متاثر از خبر حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ با نوساناتی روبرو شد و بعد از اینکه کمیسیون تلفیق بودجه این موضوع را مشروط به ارائه دقیق برنامه های دولت برای چگونگی ساماندهی بازار و یارانه به دهک های پایین جامعه کرد این طرح همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند اما به تازگی خبرهایی از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده مبنی بر اینکه ارز ترجیحی در آینده اجرایی خواهد شد.

فرزاد طلاکش دبیر کانون تولیدکنندگان در گفتگو با بازار ضمن اشاره به این موضوع که فعلا در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۹ میلیارد دلار منابع برای واردات نهاده و... و. اختصاص داده است گفت: در شرایط کنونی پیش بینی ها حکایت از این دارد که فعلا در ابتدای سال ارز دولتی برای واردات نهاده ها اختصاص پیدا کند اما ممکن است دولت چند ماه بعد از سال ضمیمه ای برای بودجه ارائه دهد که بر مبنای آن قیمت ارز حذف شود.

بنابر این گزارش سهام شرکت های غذایی رفته رفته با تقاضای خوبی روبرو می شود و همین مساله در کنار اجرایی شدن سیاست ارز ترجیحی باعث افزایش ارزش سهام گروه غذایی در بورس ایران می شود و این مساله می تواند تا شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رقم بخورد.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 0
      سلام .بنظر شما چه سهمی بیشترین بازدهی رو خواهد داشت؟