۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان مقیم خارج از کشور به کمیسیون تلفیق ارجاع شد
با اعلام نایب رئیس مجلس؛

موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان مقیم خارج از کشور به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نایب رئیس مجلس موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان مقیم خارج از کشور را برای هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی نیکزاد ثمرین رئیس جلسه در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۹ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی اظهارات مخالفان و موافقان و پیشنهادات متعدد، جز یک بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مربوط به خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج از کشور را به کمیسیون تلفیق بودجه برای هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح ارجاع داد.

نیکزاد در توضیح این مصوبه، تصریح کرد: چندین بار اخطار قانون اساسی در خصوص این جز مطرح و آن را به رأی گذاشتیم که تصویب نشد اما با توجه به اینکه مکتوباتی به دست من رسیده است این جز را به کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ برای هماهنگی با نظر ستاد کل نیروهای مسلح ارجاع می دهیم.

براساس جز یک بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ این لایحه؛ مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، با رعایت اصل یکصد و دهم(۱۱۰) قانون اساسی می توانند با پرداخت معادل ریالی پانزده هزار(۱۵.۰۰۰) یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. سربازان متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی از بیست و پنج درصد(۲۵%) تخفیف برخوردار می شوند.

در ابتدای بررسی این جز پیشنهاد حذف آن به دلیل عدم اعلام نظر ستاد کل نیروهای مسلح و مغایرت با اصل ۱۱۰ قانون اساسی از سوی امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم مطرح شد.

یزدی خواه نماینده مردم تهران به عنوان مخالف این پیشنهاد در موافقت با باقی ماندن این بند در لایحه، گفت: بسیاری از مشمولان خدمت سربازی سال ها در خارج از کشور زندگی کرده اند و اکنون می خواهند برای ازدواج و یا حتی سرمایه گذاری به داخل کشور بیایند اما متاسفانه به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت نمی توانند به داخل کشور بیایند بنابراین با وجود خرید خدمت سربازی این افراد می توانند به راحتی در کشور سرمایه گذاری کنند.

کریمی فیروزجایی در موافقت با حذف موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان مقیم خارج از کشور، گفت: وجود چنین بندی مغایر با عدالت و اصل ۱۱۰ قانون اساسی است زیرا اکنون بسیاری از مشمولان خدمت سربازی در داخل کشور نیز خواهان خرید خدمت سربازی هستند. ما طرفدار وجود سرباز حرفه ای هستیم اگر قرار است برای مشمولان مقیم خارج از کشور بحث خرید خدمت سربازی لحاظ شود باید برای داخل نیز این موضوع میسر شود.

در نهایت بعد از اظهارات مخالفان و موافقان نمایندگان با حذف این جز موافقت نکردند.

در ادامه شریعتی نماینده تهران در مجلس پیشنهاد اصلاح بند مربوط به خرید سربازی را اعلام کرد که براساس این پیشنهاد مشمولان مقیم خارج از کشور که به مدت ۵ سال اقامت پیوسته داشته و دارای ۳ فرزند باشند می توانند با گذراندن دوره آموزشی مجاز به خرید خدمت سربازی خود باشند.

این پیشنهاد نیز بعد از اعلام نظر مخالفان و موافقان به دلیل آنکه کمیسیون تلفیق بودجه با تعداد ۲ فرزند موافقت کرده بود و این پیشنهاد مغایر با نظر آن ها بود، مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت.

در ادامه پیشنهادات اصلاح جز در خصوص این بند مطرح شد. مقتدایی نماینده مردم اصفهان پیشنهاد کاهش ۵ سال به ۳ سال را برای مشمولان مقیم خارج از کشور ارائه کرد که این موضوع نیز مورد موافقت قرار نگرفت. صباغیان نماینده مردم بافق بعد از این نماینده پیشنهاد افزایش ۵ سال اقامت در خارج از کشور را به ۱۰ سال مطرح کرد که این پیشنهاد نیز با مخالفت نمایندگان مجلس روبه رو شد.

در نهایت نیکزاد نایب رئیس مجلس برای اصلاح این جزء و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح بحث خرید خدمت سربازی برای مشمولان مقیم خارج از کشور را به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع کرد.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha