۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
نیشابور مقصد دوم گردشگران در خراسان رضوی| نگین فیروزه‌ای ایران آماده میزبانی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نیشابور مقصد دوم گردشگران در خراسان رضوی| نگین فیروزه‌ای ایران آماده میزبانی

نیشابور- نیشابور با لقب «شهر فیروزه‌ای» یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که دومین مقصد گردشگران را در خراسان رضوی به خود اختصاص داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نیشابور به‌عنوان دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی، از شهرهای مهم گردشگری، تاریخی و تفریحی ایران است که علاوه بر وجود آرامگاه‌های مشاهیر صاحب‌نام به دلیل معادن فیروزه آن را به‌عنوان شهر فیروزه‌ای جهان می‌شناسند.

خراسان رضوی شهرهای بزرگ مهمی در دل خود جا داده است که خاصیت گردشگری بالایی دارد و در این میان نیشابور یکی از شهرهای بزرگ این استان است که دیدنی‌های آن رنگ و بویی از تاریخ و فرهنگ دارد.

در کنار سرمایه‌های طبیعی ارزشمندی همچون معدن فیروزه، این شهر غنای بالایی در گنجینه‌های ادبی و فرهنگی همچون خیام نیز دارد که همه‌ساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به سمت خود می‌کشاند.

متأسفانه درحالی‌که این شهر در تمامی فصول سال میزبان میهمانان و گردشگران کشورهای خارجی و داخلی است اما افزون بر دو سال است که به‌واسطه شیوع کرونا خاک رکود بر پیکره صنعت گردشگری این شهرستان سنگینی می‌کند و این موضوع منجر به وارد آمدن خسارات بسیاری به تأسیسات گردشگری این شهرستان شده است.

به‌منظور بررسی ظرفیت‌های این شهرستان تاریخی و فرهنگی در جذب گردشگر و هم چنین تمهیدات اندیشیده شده در نوروز ۱۴۰۱ برای پذیرایی از گردشگران نوروزی پس از دو سال اعمال محدودیت با محمد اسماعیل اعتمادی ریاست اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان نیشابور به گفت و گو نشستیم.

* شهرستان نیشابور چه سهمی از گردشگری را به خود اختصاص داده است؟
تا قبل از شیوع بیماری کرونا سالانه ۶ میلیون نفر از اماکن تاریخی، گردشگری و مذهبی نیشابور بازدید می کردند که پس از مشهد رتبه دوم در استان محسوب می شود.

نیشابور مقصد دوم گردشگران در خراسان رضوی| نگین فیروزه‌ای ایران آماده میزبانی

این شهرستان با دربرگیری بزرگ ترین عرصه تاریخی کشور با ۴۵۰۰ هکتار وسعت که بیشترین کاوش های علمی در آن صورت می پذیرد و با کشفیات صورت گرفته در آن مقام اول استان را به خود اختصاص داده است و لذا به واسطه جاذبه های طبیعی، فرهنگی و باستانی میزبان گردشگران سراسر جهان است.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا از لحاظ جاذبه های فرهنگی پذیرای گردشگران خارجی در مجموعه‌هایی مانند آرامگاه خیام، عطار و آرامگاه استاد کمال الملک و سایر جاذبه ها که گردشگر خاص خود را دارند بودیم که این گردشگر ها اغلب از کشورهای اروپایی بودند.

* سهم گردشگران کشورهای مسلمان چقدر است؟
به دلیل وجود اماکن مذهبی چون امامزاده محروق، فضل بن شادان، بی بی شطیطه و بانو پسنده این شهرستان در طول سال همواره میزبان زائران و گردشگران کشورهای اسلامی چون عراق، پاکستان، لبنان و کویت است که معمولا این زائران پس از مشهد مقدس از شهر نیشابور به عنوان دومین مقصد گردشگری دراین استان عزیمت می کنند.

* چه تعداد آثار تاریخی در نیشابور وجود دارد؟
اگر شهرستان زبرخان را که در طی یکسال گذشته از نیشابور جدا شده است حذف کنیم فقط در شهرستان نیشابور بیش از ۳۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و پیش بینی ما این است که بیشتر از این باشد.

* از این تعداد اثرز تاریخی چند اثر ثبت ملی شده است؟
از این تعداد بیش از ۸۵ اثر ثبت آثار ملی و تعدادی هم ثبت آثار طبیعی شده اند.اشجار و مواردی مربوط به طبیعت ثبت آثار طبیعی شده اند و از یکسری از آثار ناملموس داریم مانند تعزیه خوانی فدیشه و دانش پرورش ریواس که در زمره آثار نا ملموس ثبت شده اند.

* سهم روستا ها از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری چقدر است؟
حدود ۸۰ درصد روستاها و مناطق مختلف نیشابور دارای آثار و محوطه‌های تاریخی هستند، از این تعداد تا کنون ۴۳ انجمن در سطح روستاها تشکیل شده که ۱۷۵ نفر عضو آن هستند که از نظر تعداد اعضا رتبه اول استان را دارا هستیم.

اگر چه باید همه برای حفظ اثر تاریخی تلاش نمایند، اما گاه مشاهده می‎شود برخی افراد به ابنیه باستانی نظیر حمام‌های قدیمی، آب‌انبارها و یخدان‎های تاریخی که در داخل بافت مسکونی روستاها قرار دارند به عنوان یک بنای مزاحم نگاه می‏‌کنند و بیشتر این اماکن به مرور زمان مخروبه و در روستاها تبدیل به زباله‎دان شده‎اند، برخی افراد نیز تلاش بر تخریب این آثار دارند.

البته اخیراً در بعضی روستاها و مناطق دیگر شهرستان، این اماکن توسط خود مردم یا مالکان آن‌ها، مرمت و بازسازی شده و با تغییر کاربری مورد بهره‎برداری قرار گرفته و خود به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده‎اند.

نیشابور مقصد دوم گردشگران در خراسان رضوی| نگین فیروزه‌ای ایران آماده میزبانی

* برای ایام نوروز ۱۴۰۱ چه برنامه هایی برای استقبال مسافرین تدارک دیده شده است؟
بنا بر روال سال های گذشته برای ایام نوروز برنامه های خاصی رو پیش بینی و تدارک دیده این جدا از اینکه مردم نیشابور مردمان میهمان نوازی هستندو همیشه با آغوشی باز از مسافران و زائران آقا علی بن موسی الرضا(ع) که از این شهرستان عبور می کنند پذیرا بوده و در این زمینه سرآمد هستند.

در همین راستا دستگاه های دولتی نیز برنامه های خاصی برای این ایام دارند به ویژه شهرداری نیشابور که بحث زیباسازی و کمیته استقبال از نوروز ساماندهی مراکز گردشگری و مسیر های تردد مسافرین و زایران را به طور جدی در دستور کار دارد.

* آیا برنامه های فرهنگی و برپایی نمایشگاه هم امسال در دستور کار قرار دارد؟
بله میراث فرهنگی در حال بررسی و برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در مناطق گردشگری است.به منظور ایجاد خاطره ای خوش از این شهر هم چنین برگزاری جنگ نوروزگاه در نیشابور از دیگر برنامه های میراث فرهنگی است برای زائران و گردشگران است .

طبق برنامه ریزی صورت گرفته مراکزی چون آرامگاه خیام و عطار و استاد کمال الملک پذیرای مسافران خواهد بود و در جلسات ستاد خدمات سفر پیگیر شرایط بهتر و ایده آل برای نوروز هستیم تا به یاری خداوند و پای کار بودن تمامی دستگاه ها ذیربط خاطره ای خوش برای مسافرانی که به این شهرستان مشرف می شوند رقم بزنیم.

* برای اسکان مسافران نوروزی چه اقداماتی انجام شده است؟
در بحث اسکان مسافرین طبق روال سنوات گذشته آموزش و پرورش تعدادی از مدارس را جهت اسکان این عزیزان درنظر گرفته است و مراکز اقامتی مانند هتل ها، مهمان سرا ها و اقامتگاه های بوم‌گردی آمادگی کامل دارند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط اقامت مسافران و گردشگران را فراهم و در این زمینه خدمات خوب و شایسته ای ارایه دهند.

متاسفانه با شیوع بیماری کرونا و به صفر رسیدن آمار گردشگران بیش از ۷۵ درصد کارکنان شاغل در تاسیسات گردشگری نیشابور بیکار شدند و بسیاری از تاسیسات گردشگری و اماکن اقامتی به تعطیلی کشانده شدند تا آن جا که همان واحد های فعال نیز با یک چهارم ظرفیت فعال بودند.

* بیماری کرونا چه بلای بر سر مراکز اقامتی این شهرستان آورد؟
متاسفانه با شیوع بیماری کرونا و به صفر رسیدن آمار گردشگران بیش از ۷۵ درصد کارکنان شاغل در تاسیسات گردشگری نیشابور بیکار شدند و بسیاری از تاسیسات گردشگری و اماکن اقامتی به تعطیلی کشانده شدند تا آن جا که همان واحد های فعال نیز با یک چهارم ظرفیت فعال بودند.

میزان ریالی این خسارت ها چقدر بود؟
متأسفانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون افزون بر ۵۳۱ میلیارد ریال به این واحدها خسارت واردشده است که از این میزان ۷۶ میلیارد ریال به دفاتر خدمات مسافرتی،مبلغ ۴۵ میلیارد ریال به واحدهای پذیرایی و۴۱۰ میلیارد ریال از این خسارت به واحدهای اقامتی وارد شده است.

* پیش بینی شما از نوروز و هم چنین تابستان سال آینده چیست؟
امیدوار هستیم با فروکش کردن و از بین رفتن ویروس کرونا و نابودی کامل آن در آینده‌ای نزدیک، مجددا شاهد رونق و شکوفایی صنعت گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی جامعه باشیم و قطعا گردشگری در دوران پسا کرونا می‌تواند همچون گذشته نقش مهمی در رونق و شکوه اقتصادی کشور داشته باشد.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha