۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
عدم همکاری دستگاه‌ها و اجرا نشدن قوانین، علت عدم تحقق سهم تعاون در اقتصاد
رئیس اتاق تعاون ایران مطرح کرد

عدم همکاری دستگاه‌ها و اجرا نشدن قوانین، علت عدم تحقق سهم تعاون در اقتصاد

رئیس اتاق تعاون ایران، سهم فعلی بخش تعاون را ۵ تا ۶ درصد عنوان کرد و عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد ملی را ناشی از عدم همکاری دستگاه‌ها و اجرا نشدن قوانین و مقررات پیش بینی شده دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، در اولین نشست بررسی سند توسعه تعاون، از اهتمام ویژه وزیر تعاون و معاونت امور تعاون در تشکیل این جلسه قدردانی کرد.

وی اظهار داشت: برگزاری این جلسه و پیگیری اجرای احکام سند توسعه بخش تعاون آرزوی ۱۰ ساله بخش تعاون به شمار می‌رود. در اواخر دولت دهم سند توسعه بخش تعاون به تصویب رسید و از آن زمان تا امروز اتاق تعاون تلاش کرد تا چگونگی اجرای سند محقق شود.

عبداللهی افزود: احکام سند توسعه تعاون یکی از احکام مترقی مصوبات دولتی است که متاسفانه در دولت‌های قبل چندان به آن توجه نشد و شاید اعتقادی به فرهنگ تعاون و نگاه تعاونی وجود نداشت به همین دلیل اجرای سند متوقف شد.

وی گفت: بعد از استقرار دولت سیزدهم و با نگاهی که رئیس جمهور محترم نسبت به این مقوله داشتند، اتاق تعاون از آذرماه سال جاری موضوع پایش اجرای سند توسعه بخش تعاون را در دستور کار قرار داد و طی مکاتبه با دستگاه‌های مختلف اقدامات لازم را صورت داد.

به گفته عبداللهی، ۲۸ دستگاه مکلف به اجرای تکالیف مربوط به توسعه بخش تعاون در سند هستند که از این تعداد ۲۰ دستگاه پاسخ داده اند و آنچه به دست آمد نشان داد که تنها ۲.۹ دهم احکام صادره توسط دستگاهها اجرا شده و می توان گفت که این سند به طور کلی به فراموشی سپرده شده است.

به گفته رئیس اتاق تعاون ایران، بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد در نظام جمهوری اسلامی است و از زمان تدوین قانون اساسی تا به امروز هر آنچه نسبت به بخش تعاون مطرح بوده است، حتی در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نگاه توسعه یافتگی دیده شده است.

وی در عین حال با بیان اینکه سهم بخش تعاون تا پایان برنامه پنجم باید به ۲۵ درصد می رسید، افزود: متاسفانه اکنون فاصله زیادی با این رقم داریم و در حد ۵ تا ۶ درصد در اقتصاد ملی سهم دارد.

عبداللهی دلیل این امر را عدم به اجرا درآمدن قوانین و احکام مرتبط با بخش تعاون دانست و گفت: این گلایه را همواره از مجلس داشتیم که قوانین مربوط به بخش تعاون توسط دستگاه‌ها اجرا نشده و مجلس هم که محور اصلی نظارت بر قوانین است در این زمینه به شایستگی عمل نکرده است.

رئیس اتاق تعاون ایران، بخش تعاون را در کاهش فاصله طبقاتی، تاب‌آوری اقتصاد و تحقق عدالت اجتماعی موثر خواند و گفت: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد حمل و نقل در بخش تعاون است و ظرفیت بالایی در تعاونی‌های مسکن برای ساخت و ساز وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی می تواند از این بخش برای اجرای ماموریت های خود استفاده کند.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ تعاون در کشور اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما باید توجه به فرهنگ تعاون را نهادینه کنند تا پایه ای برای ترویج فعالیتهای تعاونی در کشور باشد.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha