۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
برنامه تحولی توسعه صنعت شیلات
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

برنامه تحولی توسعه صنعت شیلات

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی کشور گفت: براساس برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی و با تشکیل شورای عالی راهبردی، صنعت شیلات کشور توسعه می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، محسن کاظمینی رییس شورای عالی راهبردی توسعه شیلات امروز یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ در نخستین نشست این شورا، بیان داشت: در روند توسعه زنجیره آبزیان با توجه به تحول چشمگیری که در شیلات وجود دارد، برنامه تحولی از سوی وزیر جهاد کشاورزی به مجلس ارائه شده و در این راستا، برای تقویت زنجیره آبزیان، ستادی به دبیری سرپرست سازمان شیلات ایران تشکیل شده است تا از طریق هم‌افزایی و تعامل سازنده، گام‌های موثری در روند توسعه شیلات برداشته شود.

وی با اشاره به سوابق مذاکرات و جلسات با شیلات اظهار داشت: در حوزه توسعه پروش ماهی در قفس، پرورش ماهی قزل‌آلا، تیلاپیا و میگو، توافق‌هایی صورت گرفته است.

سرپرست سازمان شیلات ایران و دبیر جلسه نیز در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت شیلات و تشکیل این شورا اظهار داشت: سازمان شیلات، سازمانی چندوجهی است و تشکیل این شورا فرصتی مغتنم برای هماهنگی بین‌بخشی و موضوعاتی است که می‌تواند در سطح وزارت و به منظور ایجاد تعامل و همکاری مطرح شود.

سیدحسین حسینی افزود: برای تحقق و پیشبرد برنامه تحولی کشاورزی و تکلیفی که مقام عالی وزارت، منطبق بر توسعه دریامحور و مباحث امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی بر عهده شیلات نهاده است یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، پرورش ماهی در دریا و قفس‌های دریایی است که موضوع بسیار مهم و گام بلند و موثری در راستای توسعه صنعت شیلات محسوب می‌شود.

به گفته وی، سیاستگذاری و تبیین اهداف در سازمان شیلات صورت گرفته و سند توسعه شیلات تدوین و ارائه شده است، اما لازم است بعضی از موضوعات از سازمان به وزارتخانه منتقل و پیگیری شود.

سرپرست سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: انتخاب موضوع پرورش ماهی در قفس به عنوان اولین موضوع شاخص این نشست به این دلیل است که یکی از پروژه‌هایی است که تمام مطالعات اولیه آن انجام شده و به اتمام رسیده و یک سابقه ده ساله دارد.

وی تصریح کرد: از سهم ۶/۲ میلیون تن برنامه تکلیفی مقام عالی وزارت در برنامه تحولی، ۵۰۰ هزار تن به پرورش ماهی در قفس اختصاص دارد که این میزان، اهمیت موضوع را نشان می‌دهد و به دلیل همین اهمیت باید از ظرفیت و بستر مناسب وزارتخانه برای تحقق برنامه استفاده کنیم.

در ادامه ایزدی معاون مجری طرح توسعه پرورش ماهی در دریا ضمن ارائه مطالب تخصصی و معرفی نمونۀ مهمی از پروش ماهی در قفس‌های دریایی در قالب فیلم، جزئیات فعالیت مزرعه‌ای در استان هرمزگان را تشریح کرد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان شیلات نیز با ابراز خرسندی از تشکیل این شورا با اشاره به اینکه اولویت سازمان شیلات در فرایند توسعه پرورش ماهی در قفس است، اظهار داشت: امیدواریم که این فعالیت به صورت بنیادین جا بیفتد، زیرا فعالیتی بسیار سودآور و درعین حال توسعه‌ای است.

حمزه رستم پور با تاکید بر اینکه هر کاری در راستای توسعه، زمان‌بر و هزینه‌بر است، گفت: لازم است در همه بخش‌ها مشکلات پیگیری و حل و فصل شود، ما باید از فرصت دریا استفاده کنیم و برای تحقق این هدف باید پرورش ماهی در دریا در هر شرایطی به طور ویژه دیده شود.

گفتنی است؛ نخستین نشست شورای عالی راهبردی توسعه شیلات با حضور قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی کشور، سرپرست سازمان شیلات ایران، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، معاونین و مدیران کل ستادی و استانی و سایر اعضا در وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

کد خبر: ۱۳۷٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha