۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
نگرانی جهان عرب از کمبود گندم در بازارهای جهانی

نگرانی جهان عرب از کمبود گندم در بازارهای جهانی

بسیاری از کشورهای عربی که وابسته به واردات گندم از روسیه و اوکراین هستند، ممکن است در پی بحران کنونی برای تامین نان با مشکل روبرو شوند.

به گزارش بازار، شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی گفت: جنگ روسیه علیه اوکراین، پیامدهای متفاوتی دارد و نگرانی های گسترده ای برای بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای عربی ایجاد شده است که وابستگی کامل به واردات گندم از روسیه و اوکراین دارند.

در این گزارش آماده است: روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان و اوکراین هم پنجمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است و اقتصاددانان درباره تاثیر فاجعه بار این جنگ بر کشورهای متعدد، در صورت توقف تامین گندم برای آنها یا افزایش بهای گندم، ‌ هشدار می دهند.

نشانه های فاجعه کمبود گندم در یمن قابل مشاهده است. کشوری که از قحطی رنج می برد. مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا می گوید: اوضاع یمن پیش از جنگ هم بسیار بد بود و تاثیر این جنگ، به شدت فاجعه بار خواهد بود، زیرا برنامه جهانی غذا نیمی از غلات خودش را از روسیه و اوکراین تامین می کند.

برنامه جهانی غذا همچنین تاکید کرد جنگ روسیه علیه اوکراین همچنین ممکن است باعث گرسنگی بیش از ۱۲ میلیون سوری شود. زیرا دمشق بیشتر نیاز خود به گندم را از روسیه خریداری می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: مصر به عنوان بزرگترین واردکننده گندم در جهان، دومین واردکننده از روسیه است. مصر بیش از نیمی از نیازهای خودش به گندم را در سال گذشته از روسیه و ۳۰ درصد را از اوکراین تامین کرد. قاهره همچنین اذعان می کند که نخواهد توانست گندم را به قیمت قبل از جنگ خریداری کند.

سودان هم که از روسیه و اوکراین، گندم وارد می کند، از کاهش ذخایر ارزی اش از زمان کودتای ماه اکتبر گذشته رنج می برد و کمک های بین المللی به آن هم متوقف شده است، به دنبال راه حل است.

الجزایر هم که دومین مصرف کننده بزرگ گندم در آفریقاست، نفس خودش را حبس کرده است، هر چند که دولت الجزایر می گوید جنگ روسیه علیه اوکراین، تاثیری بر آن نخواهد داشت و سیاست متنوع ساختن شرکای تجاری در واردات گندم را در پیش خواهد گرفت.

بهای جهانی گندم در حال افزایش مستمر است و اکنون در شهر شیکاگوی آمریکا به بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته رسیده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha