تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان نیازمند تأمین زیرساخت است
رئیس اتاق بازرگانی ساری:

تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان نیازمند تأمین زیرساخت است

رئیس اتاق ساری با اشاره به هدف‌گذاری ایران و ازبکستان برای تجارت یک میلیارد دلاری، تحقق این مهم را نیازمند عزم جدی و فراهم آوردن زیرساخت‌ها دانست که البته با همراهی دولت و بخش خصوصی قابل‌دستیابی است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق ساری با اشاره به افزایش اقلام صادراتی از طریق گمرکات استان مازندران به جمهوری ازبکستان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مشابه سال قبل، عمده این صادرات را شامل کیوی، پرتقال، نارنگی، شیر و خامه، دوغ، کره، چربی و روغن حیوانی، سیب، شکلات، و پلی استایرن اعلام کرد.

مهاجر دارابی در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان به تجربه موفق درباره ایجاد مرکز تجاری در یکی از شهرهای روسیه اشاره و از آمادگی برای اجرای این پروژه در تاشکند ازبکستان خبر داد.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ از طرف ازبکستان شاهد معافیت گمرکی برای محصولاتی چون کیوی و پرتقال بودیم که این سیاست موجب شد سطح روابط و صادرات ایران به این کشور چندین برابر شود، در همین ارتباط تقاضا کردیم که این معافیت برای این دو محصول و دیگر مواد غذایی برای چند سال تمدید شود.

مهاجر دارابی بر این باور است که در صورت رفع چالش‌های موجود و تقویت سیستم حمل‌ونقل بین ایران و ازبکستان، دو کشور می‌توانند شاهد افزایش چشمگیر روابط خود باشند.

رئیس اتاق ساری از مسئولان دولت ایران و ازبکستان درخواست کرد برای رسیدن به اهداف تعریف شده در توافقات اخیر نسبت به رفع چالش‌ها اقدام کرده و به عملیاتی شدن این توافق‌ها سرعت ببخشند.

وی همچنین اشاره‌ای به اراده تهران - تاشکند برای مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که نیازمند عزم جدی و فراهم آوردن زیرساخت‌هاست.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ از طرف ازبکستان شاهد معافیت گمرکی برای محصولاتی چون کیوی و پرتقال بودیم که این سیاست سبب شد سطح روابط و صادرات ایران به این کشور چندین برابر شود.

مهاجر دارابی گفت: در صورت رفع چالش‌های موجود و تقویت سیستم حمل‌ونقل بین ایران و ازبکستان، دو کشور می‌توانند شاهد افزایش چشمگیر روابط خود باشند.

وی با اشاره به حضور مسئولان اقتصادی و تجاری دو طرف در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و تاشکند، از مسئولان دو کشور خواست که برای رسیدن به اهداف تعریف شده در توافقات اخیر، نسبت به رفع چالش‌ها اقدام کرده و عملیاتی شدن توافق‌ها را تسریع کنند.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موقعیت تجاری و حضور جمهوری ازبکستان در سازمان‌های بین‌المللی به عضویت آن در سازمان منطقه‌ای اکو، بانک توسعه آسیا، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، کنفرانس اسلامی عضویت دارد و همچنین عضو ناظر سازمان جهانی تجارت WTO اشاره کرد.

افزایش پروازهای مستقیم و ایجاد روابط بانکی بین دو کشور، شناخت از بخش‌های خصوصی دو طرف و توجه به وضعیت کشورهای رقیب ازجمله مواردی هستند که به گفته رئیس اتاق مازندران، بی‌توجهی و عدم ایجاد چنین زیرساخت‌هایی، می‌توانند تهدیدی برای روابط بین ایران و ازبکستان باشند.

وی بیان کرد: اشتراکات دینی و فرهنگی و علاقه‌مندی دو کشور جهت توسعه همکاری‌ها، وجود فرصت‌های فراوان برای حضور شرکت‌های فعال ایرانی در حوزه ساختمان، کشاورزی، مواد غذایی و برگزاری ۱۳ اجلاس کمیسیون مشترک فی‌مابین ایران و ازبکستان تاکنون، از فرصت‌های مهم و قابل‌توجه در روابط ایران و ازبکستان به شمار می‌روند.

مهاجر دارابی گفت: تهاتر کالا، برقراری ارتباط بین بخش‌های خصوصی دو کشور و تبادل بانک اطلاعات تجار بین دو طرف، بهبود محصولات صادراتی از نظر کیفیت و بسته‌بندی و ارتقای جایگاه شرکت‌های ایرانی در ازبکستان نسبت به رقبای قوی در آن کشور، و استقرار شرکت‌های توانمند ایرانی جهت فعالیت در حوزه‌های مواد غذایی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی در ازبکستان ازجمله راهکاری توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان است.

وی ادامه داد: ضرورت حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، امضای اسناد همکاری در حوزه بانکی و حمل‌ونقل، افزایش زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل‌ونقل، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی- صنعتی و تجاری فی‌مابین، اعزام و پذیرش هیات هم‌زمان با برگزاری همایش بین‌المللی در دو کشور، توسعه همکاری‌های استانی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، گردشگری و توجه به اهمیت توسعه گردشگری بین دو کشور از دیگر راهکارهای توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان به شمار می‌روند.

رئیس اتاق ساری اعلام کرد: کیوی، پرتقال، نارنگی، شیر و خامه، دوغ، کره، چربی و روغن حیوانی، سیب، شکلات، و پلی استایرن ازجمله محصولات صادراتی است که امسال از گمرکات استان به ازبکستان صادر شده است به‌طوری‌که در مقایسه ۱۰ ماهه امسال با سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۲۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد و به لحاظ ارزشی نیز ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: ایران در کنار چین، ترکیه، افغانستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، و پاکستان، شرکای عمده تجاری ازبکستان محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۳۷٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha