۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
اینستکس منابع مالی می خواهد که نداریم/ اروپا حاضر به خرید نفت ایران نیست
معاون سابق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با بازار:

اینستکس منابع مالی می خواهد که نداریم/ اروپا حاضر به خرید نفت ایران نیست

سید علی معاون سابق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه کشورهای اروپایی به هیچ عنوان حاضر به خرید نفت ایران نیستند، گفت: برای فعال بودن اینستکس ایران باید دارای منابع مالی باشد. بر اساس توافقات قرار بود این منابع از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تامین شود اما عملا این اتفاق رخ نداده است.

خبرگزاری بازار- سید کمال سید علی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با بازار با بیان اینکه ایران تا کنون از سیستم مالی اینستکس منفعت خاصی را کسب نکرده است، گفت: برای فعال بودن اینستکس ایران باید دارای منابع مالی باشد که تجارت در جریان باشد. بر اساس توافقات قرار بود این منابع از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تامین شود. اما عملا این اتفاق به دلیل کارشکنی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود رخ نداده است.

او با بیان اینکه اینستکس هم دردی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها دوا نکرده است، گفت: بر اساس آنچه توافق شده بود قرار بودکه کشورهای اروپایی نفت از ما خریداری کرده و ما به ازای پول نفت کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنیم. اما متاسفانه این کشورها حاضر به خرید نفت ایران نیستند و همین مساله به شدت درآمدهای ارزی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گفته معاون سابق ارزی بانک مرکزی، کشورهای اروپایی در حال حاضر ویروس کرونا و کاهش تقاضا را دلیل نخریدن نفت ایران عنوان می‌کنند در حالیکه پیش از شیوع کرونا هم این مشکل وجود داشت.

سید علی ادامه داد : ابتدای ‌سال ٢٠١٨ میلادی بود که مقامات اروپایی برای اولین‌بار امکان استفاده از این مکانیسم مالی را طراحی کردند ... حالا حدود ۲ سال از راه اندازی این مکانیسم مالی می‌گذرد اما مبادله ای که بین شرکت‌های اروپایی و ایرانی در قالب این مکانیسم مالی صورت گرفته بسیار ناچیز است.

به گفته او، در دو سال گذشته حجم مبادلات مالی از طریق اینستکس کمتر از دو ‌میلیون دلار بود. در حالی ‌که کشور ما سالیانه حداقل ١٥‌میلیارد دلار واردات دارد.

کد خبر: ۱۳٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha