۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
رمزارز ریال باعث افزایش تورم و چاپ پول در کشور نمی‌شود
یک‌کارشناس فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی:

رمزارز ریال باعث افزایش تورم و چاپ پول در کشور نمی‌شود

تبریز- یک کارشناس فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی گفت: رمزارز ریالی یک پول دیجیتال ایرانی است که دارای پشتوانه ریالی بوده و باعث تورم و چاپ پول نمی‌شود.

به گزارش بازار، مرتضی مختاری در گفت‌وگوی خبری، در خصوص ماهیت رمزارزهای بانک مرکزی در دنیا (CBDC)، اظهار کرد: رمزارزهای بانک مرکزی به رمزارزهایی گفته می‌شود که توسط بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف به وجود می‌آیند و تاکنون نیز بالغ بر ۱۵ الی ۲۰ درصد کشورهای دنیا، رمزارزهای خود را ایجاد کرده‌اند و در کشور ما نیز این رمزارزها از حدود شش ماه پیش در مرحله آزمایش، برنامه ریزی و اجرا قرار دارد.

وی افزود: رمزارزهای بانک مرکزی ایران بیشتر برای انجام تراکنش‌های بین بانکی استفاده شده و معمولا به دلیل بدون واسطه بودن و متمرکز بودن آن در بانک مرکزی با تعریف رمزارزهای دیجیتالی تناقض دارد. در این حالت بانک مرکزی به عنوان یک نهاد مرکزی، مالک شبکه و رمزارز شناخته شده و می‌تواند اتفاقات یک شبکه را رصد کند.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم از این رمزارزهای بانک‌ مرکزی در جهت رویارویی با آینده تکنولوژی مثل قراردادهای هوشمند که بر اساس تضمین شبکه به وجود می‌آیند و امکان اصلاح و تغییر در روند آن‌ها وجود ندارد، استفاده کنیم.

مدرس دانشگاه های آذربایجان شرقی گفت: آنچه که از گزارشات اولیه رمزارز بانک مرکزی یا رمزارز ریالی در کشور منتشر شده، حوزه‌ای که این رمزارزها قرار است آزمایش شود، اغلب مربوط به تراکنش‌ها یا نقل و انتقالات بانکی است. در حالی که ما می‌توانیم کارهای بهتری مثل حضور در دنیای مجازی، NFT ها، قراردادهای هوشمند و ... انجام دهیم.

وی ادامه داد: می‌توان از رمزارزهای ریالی در حوزه واردات و صادرات و یا ایجاد فضایی امن جهت استخراج سایر رمزارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار داد که بر این اساس از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

وی افزود: می‌توان با استفاده از رمزارزهای ریالی با کشورهایی که اینچنین رمزارزهایی دارند نقل و انتقال انجام داد و خرید و فروش‌ها از این طریق در بستر مناسب تری انجام بگیرد.

این کارشناس فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی تاکید کرد: عنوان رمزارزهای بانک مرکزی با رمزارزهای ملی متفاوت است زیرا رمزارزهای بانک مرکزی از رده کوین‌های با ثبات بوده و قیمت آن‌ها با یک دارایی ثابت مثل ریال برابر است و ارزش افزوده‌ای برای سرمایه گذاری ندارد، در نتیجه جذابیتی نیز برای خریداری و سپس سرمایه گذاری توسط مردم نخواهد داشت.

وی با اشاره به آغاز طرح اجرایی رمزارزهای ریالی در کشور، افزود: هر شروع می‌تواند قابل تحسین باشد. اکنون قرار است از ابتدای سال ۱۴۰۱، طرح آزمایش رمزارز پولی توسط بانک مرکزی و چند بانک دیگر اجرا شود و رفته رفته به موضوعات ملی و مردمی و قابل استفاده عموم تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موارد استفاده از این رمزارزها، رفع تعهدات ارزی صادرات و واردات است که می‌توان به بهترین نحو از آن بهره برد؛ هم‌چنین می‌توان یک بازار داخلی در بانک مرکزی ایجاد کرده و تبدیل رمزارزهای مختلف انجام داد و از این طریق کسانی که ترس امنیتی بودن در رمزارزها را دارند می‌توانند به راحتی فعالیت کنند.

مختاری اظهار کرد: رمزارز ریالی یک پول دیجیتال ایرانی است که دارای پشتوانه ریالی بوده و باعث تورم و چاپ پول نمی‌شود؛ هم‌چنین بر اساس این رمزارزهای ریالی می‌توان پول تسهیلات پرداخت شده را رصد کرد و در صورت مشاهده عدم استفاده وام مدنظر در مقصد مشخص شده، آن را به بانک بازگرداند.

وی افزود: در بحث توریسم سلامت که اغلب گردشگران مشکل تامین ارز دارند، از طریق رمزارزهای ریالی می‌توانند بدون دغدغه و بدون نیاز به خرید ارز به کشور وارد شوند که این امر می‌تواند تحولی بزرگ در استفاده کشورهای منطقه از پزشکان ما ایجاد کند.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha