۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه آزاد بوشهر| مردم نگران افزایش قیمت‌ها هستند
افزایش قیمت مسکن یا توسعه صادرات و ایجاد شغل؛

فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه آزاد بوشهر| مردم نگران افزایش قیمت‌ها هستند

بوشهر- ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در بندر بوشهر از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان استانی در چند دهه اخیر بوده و اکنون مردم با ایجاد این منطقه آزاد، نگرانی و دغدغه‌های جدی در مورد افزایش قیمت‌ها دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پیشینه بندر آزاد تجاری صنعتی بوشهر به۷۰ سال پیش برمی‌گردد که هیچ‌گاه رنگ اجرا به خود نگرفت و البته نخستین اقدام جدی برای تاسیس بندر آزاد به دهه ۷۰ برمی‌گردد که باز هم در پیچ و خم دولت و مجلس متوقف شد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مجددا بحث بندر آزاد به طور جدی مطرح و مصوبه دولت را نیز در سال ۹۴ گرفت ولی باز هم در راهروهای کمیسیون‌های مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر کرد و به اجرا نرسید.

در سال ۱۴۰۰ و با تصویب مجلس و شورای نگهبان و ابلاغ مصوبه به استان‌ها، رسما بندر آزاد تجاری صنعتی بوشهر به تصویب رسید و ساز و کار اجرایی آن آغاز شد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در سفری که بهمن ماه امسال به بوشهر داشت، حسین عربیان را به عنوان‌مدیر اجرایی بندر آزاد بوشهر معرفی کرد تا بندر آزاد بوشهر وارد ساز و کار اجرایی و عملیاتی شود.

اکنون مردم و ساکنان استان و بندر بوشهر، دغدغه‌های جدی برای راه‌اندازی بندر آزاد دارند و توجیه نشده‌اند که آیا احداث بندر آزاد به نفع مردم است یا به ضرر آنها و آیا فقط تعدادی معدود منتفع می‌شوند یا سود آن به عامه مردم می‌رسد.

منطقه آزاد نباید واردات محور شود
آرش عربزاده از فعالان صنعت و اقتصاد استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: باید کار کارشناسی شود که آیا بندر آزاد به نفع مردم است یا به ضرر مردم.

وی افزود: بیشترین سود بندر آزاد برای افراد متمول است و احتمال دارد موجبات گرانی ملک و سایر کالاها شود.

عبدالرضا رضایی از فعالان صنعت برق استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: چندین دهه است که مدیران ارشد استان بوشهر به دنبال ایجاد بندر آزاد هستند و البته هیچگاه به مردم نگفتند که چه منافعی در بر دارد.

وی افزود: اگر بندر آزاد بوشهر، واردات‌محور شود قطعا به ضرر مردم است و البته اگر به جایگاهی برای کمک به اشتغال و تولید تبدیل شود می‌توان به این طرح امیدوار بود.

کرامت الهی از شهروندان استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: به طور کلی مخالف اجرای این طرح هستم و اعتقاد دارم فقط به نفع پولدارهاست.

وی ابراز داشت: بندر آزاد به دلیل اینکه پشتوانه کارشناسی قوی ندارد ممکن است منجر به فروپاشی تولیدکنندگان داخلی شود.

بنیامین حیات‌داوودی از تاجران خرما نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار یادآور شد: مسئولان موظف هستند نسبت به شناخت بیشتر مردم با مزایا و معایب بندر آزاد اطلاع‌رسانی کنند، کاری که تاکنون انجام نگرفته است.

وی خواستار تبیین ابعاد مختلف راه‌اندازی بندر آزاد برای مردم در نقاط مختلف استان شد.

منطقه آزاد می‌تواند کمک کند که محصولات مختلف و تولیدات استان با کیفیت و تسهیلات مناسبی صادر شوند و این بیشترین کمک به تولیدکنندگان داخلی است

لزوم تقویت زیرساخت های حمل و نقل دریایی
خورشید گزدراری رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به ایجاد منطقه آزاد بوشهر اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد از آرزوهای تجار و بازرگانان است و انتظار داریم به توسعه همه جانبه استان کمک کند.

وی افزود: ممکن است راه‌اندازی این منطقه آزاد، در افزایش قیمت ملک تاثیر داشته باشد اما نباید فراموش کنیم که ایجاد اشتغال و افزایش صادرات کالا، می‌تواند تمام مشکلات را جبران کند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر بیان کرد: منطقه آزاد می‌تواند کمک کند که محصولات مختلف و تولیدات استان با کیفیت و تسهیلات مناسبی صادر شوند و این بیشترین کمک به تولیدکنندگان داخلی است.

گزدرازی یادآور شد: منطقه آزاد بوشهر نباید به سمت واردات حرکت کند و بیشترین تلاش ما برای صادرات‌محور کردن این بندر است.

وی اضافه کرد: البته راه طولانی تا رسیدن به نقطه مطلوب داریم و مدیران ارشد استان و مدیران منطقه آزاد باید در توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی اهتمام ورزند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر افزود: پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری باید به نقطه ایده‌آل برسد و همچنین سایر موارد برای تسهیل صادرات در بندر بوشهر باید فراهم شود.

تسریع در تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزاد
استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد گام بلندی در توسعه صادرات است و این موضوع کمک شایانی به اشتغال و تولید می‌کند.

احمد محمدی‌زاده ابراز داشت: در سفر اخیر دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به بوشهر، مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر نیز معارفه شد و امیدواریم شاهد سرعت بخشیدن به توسعه زیرساخت‌ها باشیم.

وی به دغدغه مردم در بحث افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده، این منطقه صادرات‌محور می‌شود و تاثیر زیادی در افزایش قیمت نخواهد داشت.

استاندار بوشهر گفت: همه توان و ظرفیت موجود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم بیشترین سود و بهره منطقه آزاد را به مردم بومی برسانیم و اجازه نخواهیم داد که این منطقه به محلی برای واردات تبدیل شود.

پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بوشهر
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار یادآور شد: بدون تردید منطقه آزاد کمک بزرگی به تولید و اشتغال و نهایتا بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌کند.

علی باستین افزود: تلاش کرده‌ایم که تمام فعالیت بندر آزاد بوشهر به سمت تولید، فرآوری، صادرات، ارزش افزوده و اشتغال حرکت کند و بدون تردید این بندر آزاد محلی برای واردات‌محوری نیست.

وی تصریح کرد: پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی و بیشتر از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که برای توسعه بندر آزاد لازم است و در این مسیر همه توان خود را به کار می‌گیریم.

معاون استاندار بوشهر بیان کرد: منطقه آزاد بوشهر خارج از محدوده شهر است و تاثیر زیادی بر افزایش قیمت مسکن نخواهد داشت.

وقتی منطقه آزاد می‌شود یکسری معافیت‌ها و مشوق‌های بیشتری تعلق می‌گیرد و باعث جذب سرمایه می‌شود که این سرمایه گذاری باعث ارزآوری و اشتغال پایدار می‌شود

سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز در سفر به بوشهر اظهار داشت: پیش از این هشت منطقه آزاد صنعتی تجاری در کشور داشتیم، هفت منطقه آزاد جدید نیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و ابلاغ شد و اکنون ۱۵ منطقه آزاد در کشور فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه یکی از این هفت منطقه جدید منطقه آزاد بوشهر است افزود: خوشبختانه بوشهر دارای منطقه ویژه اقتصادی بوده و قریب ۶۰ مجموعه صنعتی در این منطقه فعال هستند و ظرفیت خوبی دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بیان کرد: وقتی منطقه آزاد می‌شود یکسری معافیت‌ها و مشوق‌های بیشتری تعلق می‌گیرد و باعث جذب سرمایه می‌شود که این سرمایه گذاری باعث ارزآوری و اشتغال پایدار می‌شود.

وی یادآور شد: بوشهر ظرفیت بالایی دارد و با وجود اینکه هاب انرژی در کشور است، صنایع پایین دستی رشد خوبی نداشته است.

محمد گفت: صنایع پایین دستی نفت و گاز را در این منطقه جانمایی می‌کنیم که قطعا آینده خوبی خواهند داشت.

وی بیان کرد: در حوزه شیلات و کشاورزی و سایر مشاغلی که با معیشت مردم گره خورده نیز تلاش می‌کنیم به نتایج خوبی برسیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور افزود: در بوشهر ظرفیت‌ها حول محور صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی است و در حوزه شیلات و خرما نیز صنایع تبدیلی و بسته بندی برای این عرصه‌ها فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری مستلزم معافیت‌هاست، تصریح کرد: بدون تردید اگر نتوانیم معافیت‌ها و مشوق‌ها را توسعه دهیم، سرمایه‌گذاران کمتری جذب می‌شوند و به هر میزان که معافیت‌ها بیشتر شوند شاهد هجوم سرمایه‌گذاران بیشتری نیز خواهیم بود.

مالیات ارزش افزوده را دارند برای ۱۴۰۱ مصوب می‌کنند که کار درستی نیست و قانون مالیات ارزش افزوده ابهامات زیادی برای مناطق آزاد دارد و این قانون باید تجدید نظر شود چون باعث اخلال در کار تولیدکننده‌ها می‌شود

محمد با انتقاد از وضع مالیات بر ارزش افزوده در مجلس بیان کرد: مالیات ارزش افزوده را دارند برای ۱۴۰۱ مصوب می‌کنند که کار درستی نیست و قانون مالیات ارزش افزوده ابهامات زیادی برای مناطق آزاد دارد و این قانون باید تجدید نظر شود چون باعث اخلال در کار تولیدکننده‌ها می‌شود.

وی ابراز داشت: اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد فعال هستند و امیدواریم قوانین به گونه ای تصویب شوند تا لطمه‌ای به این واحدها وارد نشود.

مردم منتظر تحقق وعده‌ها و ایجاد اشتغال
به نظر می‌رسد، ایجاد بندر آزاد علیرغم نگرانی‌هایی که برای مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه به وجود آورده، اگر در مسیر و ریل صحیح خود حرکت کند و به سمت صادرات و تولید و فرآوری و ایجاد اشتغال حرکت کند، در درازمدت می‌تواند رضایت‌مندی مردم را فراهم کند.

بیشترین نگرانی مردم، افزایش قیمت مسکن است که متخصصان امر، این مساله را تکذیب کرده‌اند و اطمینان داده‌اند که این منطقه صادرات‌محور است و مشکلی برای تولیدکنندگان ندارد و قیمت مسکن نیز در محدوده منطقه آزاد افزایشی نخواهد داشت.

باید منتظر ماند و در سال ۱۴۰۱، کارکرد این منطقه را به طور دقیق زیر ذره‌بین برد تا بتوانیم قضاوت بهتری از این منطقه تجاری صنعتی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha