۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
درآمد چند صد میلیاردی خدمات بانکی| کشورهای با سود بانکی صفر افزایش کارمزد خدمات دارند
کارشناسان بانکی در گفتگو با «بازار» تاکید کردند

درآمد چند صد میلیاردی خدمات بانکی| کشورهای با سود بانکی صفر افزایش کارمزد خدمات دارند

با آنکه مدیران اکثر بانک ها معتقدند؛ نرخ کارمزدهای بانکی اندک است و باید افزایش یابد اما کارشناسان می گویند؛ بانک ها درآمدهای چند صد میلیاردی را از محل ارایه خدمات بانکی کسب می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک ها تاکید دارند نرخ کارمزد خدمات به دلیل افزایش هزینه های پول در سیسم بانکی، بایستی افزایش یابد چرا که سالهاست تغییر آنچنانی در رقم نرخ کارمزدها انجام نشده است، بنابراین با توجه به رشد بالای نرخ تورم در کشور که هزینه های جانبی بانک ها را افزایش داده است نرخ کارمزد خدمات نیز باید افزایش یابد.

به گفته کارشناسان رویکرد بانک ها در اصرار بر افزایش کارمزد خدمات از جهات مختلف قابل تامل بوده چرا که سیستم بانکی با توسعه بانکداری الکترونیک چابک، کم هزینه و حتی سودآورنیز شده است و هر آنچه خدمات خود را در بستر الکترونیک افزایش دهند درآمدزایی بیشتری را از آن خود خواهد کرد

افزایش درآمد زایی بانک ها با توسعه بانکداری مدرن الکترونیکی
اگرچه با توسعه بانکداری الکترونیک طی ۲ دهه اخیر اریه خدمات برای مشتریان به صورت آنلاین و غیر حضوری شده و این تحول منجر به تسهیل و تسریع امورات بانکی شده است و از طرفی چنین پیشرفتی علاوه بر رضایتمندی مردم، فعالیت ها در سیستم بانکی نیز آسان و هزینه های آنها کاهش یافته است اما بانک ها درصدند تا میزان رقم نرخ کارمزد خدمات را افزایش دهند تا از این طریق درآمدهای سرشاری را نصیب خود کنند.

این روزها که اخباری مبنی بر اصرار بانک ها در افزایش نرخ کارمزد خدمات بانکی مطرح است، اما به گفته کارشناسان این رویکرد از جهات مختلف قابل تامل بوده چرا که سیستم بانکی با توسعه بانکداری الکترونیک چابک، کم هزینه و حتی سودآورنیز شده است و هر آنچه خدمات خود را در بستر الکترونیک افزایش دهند درآمدزایی بیشتری را از آن خود خواهد کرد.

توجیه برخی مدیران بانکی در ضرورت افزایش رقم کارمزد خدمات بانکی این است که همچنان که نرخ تورم در کشور بالاست، با این وجود نرخ کارمزدها نیز باید متناسب با تورم افزایشی شود و از آنجایی که حدود یک دهه است نرخ کارمزد خدمات بانکی به شکل خاصی افزایش نیافته است این موضوع بانک ها را با مشکل مواجه کرده که لازم است نرخ کارمزد خدمات بانکی بر اساس تورم موجود منطقی شود.

تلاش برای افزایش نرخ کارمزد خدمات بانکی به نظر می رسد رویکردی نادرست و تفکری اشتباه است چرا که زمان چنین اقدامی نیست. از طرفی هر چند بانک ها به عنوان بنگاههای اقتصادی باید به فکر درآمد زایی باشند ولی این درآمد زایی باید اصولی و منطقی باشد نه اینکه در این مسیر برای کسب سوآوری، مشتریان هدف قرارگرفته شوند

اکنون موقع افزایش نرخ کارمزد خدمات بانکی نیست
احمد حاتمی یزدی، مدیرعامل پیشین بانک صادرات در گفتگو با «بازار» درباره درخواست برخی مدیران بانکی نسبت به افزایش میزان رقم کارمزد خدمات، گفت: اینکه بانک ها چنین درخواستی آن هم در این شرایط سخت اقتصادی و فشاری که بر مردم مستولی است دارند به نظر می رسد رویکردی نادرست و تفکری اشتباه است چرا که زمان چنین اقدامی نیست. از طرفی هر چند بانک ها به عنوان بنگاههای اقتصادی باید به فکر درآمد زایی باشند ولی این درآمد زایی باید اصولی و منطقی باشد نه اینکه در این مسیر برای کسب سوآوری، مشتریان را هدف قرار دهند.

وی به زیاندهی اکثر بانک های کشور اشاره کرد و افزود: درست است که بانک ها هم اکنون شرایط مناسبی ندارند اما علت اصلی زیانده شدن آنها کثرت مطالبات معوقی است که سیستم بانکی در وصول آنها ناتوان است با این وجود چنانچه مطالبات معوقه به سیستم بانکی برگردد به جرات می توان گفت که هیچ بانکی زیانده نخواهد بود و چه بسا که مترقی و توانمند هم می شوند.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه حدود یک قرن است که بانک های کشور به مردم خدمات تقریبا بدون هزینه ارایه می کنند، افزود: اکنون که کارسیستم بانکی با توسعه بانکداری الکترونیکی بسیار آسان و کم هزینه شده است، بنابراین بعید است که آنها درخواست افزایش هزینه کارمزد خدمات کنند چرا که هر چه تراکنش های بانکی در بستر اینترنت و پیشرفت های الکترونیکی افزایش می یابد به همان اندازه به نفع بانک ها خواهد بود.

سودآوری نجومی بانک ها از محل دریافت کارمزد خدمات
مدیرعامل پیشین بانک صادرات، اضافه کرد: اینکه بانک ها می گویند؛ هزینه های آنها زیاد شده است بخشی از آن درست بوده چرا که هزینه های پول در سیستم بانکی با توجه به رشد بالای نرخ تورم در کشور افزایش یافته است اما در بخش کارمزد خدمات، چون هزینه خرید، نگهداری و تجهزات آنها در ابتدا انجام شده است، بنابراین ارایه خدمات هزینه آنچنانی را به بانک تحمیل نمی کند از طرفی نیز هم اکنون بانک ها از محل ارایه خدمات و تراکنش های انبوهی که انجام می شود سودآوریهای کلانی دارند.

حاتمی یزدی خاطر نشان کرد: از آنجایی که سودآوری بانک ها از طریق ارایه خدمات بسیار بالا و نجومی است، بی تردید آنها ولع سودآوری بیشتری دارند که هم اکنون بعضا درخواست افزایش میزان کارمزد خدمات بانکی را مطرح می کنند.

وی با بیان اینکه بانک ها بجای تلاش برای کسب سود هرچه بیشتر از مشتریان خود از محل افزایش میزان کارمزد خدمات باید مسیر دیگری را در پیش گیرند، افزود: به طور مثال بخش عمده ای از منابع و دارایی های بانک ها به صورت مطالبات معوق و یا خرید املاک و ... فریز شده است با این وجود بانکها باید تمام انرژی خود را بر بازگرداندن مطالبات معوق و فروش قانونی املاک و دارایی های مازاد خود بگذارند تا از زیان خارج شوند.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: بازپس گیری مطالبات معوق بانکی نیز باید با همراهی قوه قضاییه و سایر ارگانهای مرتبط انجام شود تا وام و یا تسهیلات گیرنده مجبور به بازگرداندن پولی شود که بانک به صورت امانت به آنها داده است.

این روزها با توجه به وجود مطالبات معوق همچنین نرخ بالای تورم و هزینه تمام شده پول معمولا بانک ها به نسبت درآمدهای غیر مشاع از درآمد مشاع سودآوری چندانی ندارند و به همین دلیل است که تلاش می کنند تا کارمزد خدمات افزایش یابد، زیرا سودآوری قابل توجهی در این بخش نصیب بانک ها می شود

بانک ها راغب به درآمد زایی از محل درآمدهای غیر مشاع هستند!
محسن رامی، کارشناس بانکداری دیجیتال در گفتگو با «بازار» نیز درباره مطالبه برخی مدیران بانکی برای افزایش میزان رقم کارمزد خدمات بانکی، گفت: در بحث درآمدزایی بانک ها معمولا این بنگاههای اقتصادی از دو محل کسب درآمد می کنند، یکی از محل دریافت کارمزد خدمات و دیگری از محل درآمد مشاع (سود سپرده های بانکی) یعنی مابه التفاوت وام گیرنده و سپرده گذار، اما از آنجایی که الان دنیا به سمت بانکداری مدرن پیشرفته در حرکت است و از طرفی تراکنش های بانکی در این بخش بیشتر است، بنابراین بانک ها بیشتر راغب به کسب درآمد از این بخش هستند.

وی با بیان اینکه درآمدهای غیر مشاع برای بانکها جذابتر و پرسودتر است افزود: مابه التفاوتی که بانک ها از محل سود سپرده ها می گیرند شاید خیلی به اندازه درآمدهای کارمزد خدمات نباشد و این به نوعی فروش خدمات به جای سودی است که از تسهیلات گیرنده در قبال پرداخت وام می گیرند.

این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: هر چند رسالت کاری بانک ها انجام تبادلات پولی به صورت دریافت سپرده از سپرده گذاران و ارایه آن با سود ۲ تا ۳ درصدی به وام گیرندگان است و از طرفی نیز خدمات آنی بانک در بستر اینترنت و پیشرفته های حاصله از بانکداری الکترونیکی باید انجام شود اما این روزها با توجه به وجود مطالبات معوق همچنین نرخ بالای تورم و هزینه تمام شده پول معمولا بانک ها به نسبت درآمدهای غیر مشاع از

درآمد مشاع سودآوری چندانی ندارند و به همین دلیل است که تلاش می کنند تا کارمزد خدمات افزایش یابد، زیرا سودآوری قابل توجهی در این بخش نصیب بانک ها می شود.

البته توجه به افزایش نرخ کارمزد خدمات معمولا در کشورهایی است که نرخ تورم و سود بانکی بسیار کم و حتی صفر را دارند، در چنین شرایطی است که آنها بسمت افزایش میزان خدمات کارمزدی برای کسب منابع و منافع پیش می روند و بر نظام کارمزدی در قبال ارایه خدمات متمرکز شده اند

افزایش دریافت کارمزد خدمات برای کشورهای است که سود بانکی صفر دارند
رامی اضافه کرد: البته توجه به این موضوع معمولا در کشورهایی است که نرخ تورم و سود بانکی بسیار کم و حتی صفر را دارند، در چنین شرایطی است که آنها بسمت افزایش میزان خدمات کارمزدی برای کسب منابع و منافع پیش می روند و بر نظام کارمزدی در قبال ارایه خدمات متمرکز شده اند. البته در نظام بانکداری اسلامی نیز می توان به موضوع نظام کارمزدی با سود حداقلی پیش رفت نه اینکه افزایش هزینه های خدمات کارمزدی طوری باشد که مردم در قبال دریافت خدمات از بانک ها متحمل هزینه زیاد شوند.

بنا به این گزارش، اخیرا در برخی اخبار صحبت از افزایش هزینه های کارمزد خدمات بانکی به گوش می رسد، که به گفته کارشناسان هر چند هزینه تمام شده پول در بانک ها بالاست اما ارایه گسترده خدمات حتی با کارمزد اندک نیز برای بانک ها سودآورهای بسیار بالایی دارد، بنابراین این موضوع باید کاملا بررسی شود تا مردم با هزینه کرد اضافی در دریافت خدمات بانکی مواجه نشوند.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha