۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
دریافت ارز حاصل از صادرات زیر نرخ نیمایی| شرایط به نفع صادر کننده نیست
گلایه جوان ترین صادر کننده پسته کرمان از مسئولان؛

دریافت ارز حاصل از صادرات زیر نرخ نیمایی| شرایط به نفع صادر کننده نیست

کرمان- خواجه حسنی، مدیرعامل شرکت شهریار هورخش کریمان با انتقاد از دریافت ارز حاصل از صادرات زیر نرخ بازار آزاد ارز توسط سامانه نیما گفت: شرایط تعهد ارزی باعث کاهش سرعت فعالیت های صادرکنندگان شده است.

 احسان خواجه حسنی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرکت شهریار هورخش کریمان که هیئت مدیره آن همگی متولدین دهه ۷۰ هستند در سه سال متوالی (۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰) به عنوان جوان ترین صادر کننده نمونه پسته در استان انتخاب شده است.

وی ادامه داد: شرکت بازرگانی شهریار هورخش کریمان پسته و مغز پسته را به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آسیای شرقی به صورت مستقیم صادر و عرضه می کند.

وی افزود: در سخت ترین شرایط که کشور درگیر کرونا و تحریم های ظالمانه بوده است، شرکت شهریار هورخش کریمان با همکاری نیروهای جوان و با انگیزه همراه با دانش و علوم روز دست به فعالیت زد و به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب شد.

انتقاد از مانع تراشی بر سر راه فعالان اقتصادی
مدیرعامل شرکت شهریار هورخش کریمان بیان داشت: اعضای این شرکت علی رغم ارسال دعوتنامه رسمی توسط برخی کشورها برای فعالیت، با نگاه جهادی و انقلابی به دنبال فعالیت با دانش روز در کشور هستند لذا انتظار ما از مسئولان این است که شرایط و بستر را برای فعالیت هرچه بهتر فراهم کنند.

خواجه حسنی اظهار داشت: سود حاصل از صادرات پسته نیز دوباره برای اشتغالزایی در صنعت دیگری استفاده می شود از طرف دیگر با توجه به شرایط حاکم بر کشور و وجود یکسری موانع در خارج از کشور برای انجام صادرات، انتظار این است که سازمان های مربوطه در داخل با ما همکاری بهتری داشته باشند نه اینکه شاهد یکسری ناهماهنگی و مانع تراشی ها باشیم.

وی با اشاره به یکی از مشکلات مهم پیش روی شرکت شهریار هورخش کریمان، تصریح کرد: صادر کنندگان باید درصدی از ارز حاصل از صادرات را در سامانه سنا و عمده ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما برگشت بدهند اما این در حالی است که سامانه نیما ارز ما را زیر نرخ بازار آزاد ارز دریافت می کند.

شرایط تعهد ارزی سرعت فعالیت های صادراتی را گرفته است
مدیرعامل شرکت شهریار هورخش کریمان ضمن گلایه مندی از این روند در سامانه نیما، بیان کرد: این شرایط به هیچ وجه به نفع صادر کننده نیست چرا که صادر کننده باید محصولات کشاورزی را به قیمت روز خریداری کند و در اروپا با هزاران دردسر، در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی محصول عرضه شود اما ارز حاصل از صادرات زیر نرخ بازار آزاد ارز به سامانه نیما برگشت داده شود.

به دلیل مشکل مذکور سال گذشته حجم صادرات شرکت ما که حدود ۱۵ میلیون یورو بود در سال جاری کمتر شده است این درحالی است که ظرفیت ما برای صادرات بالای ۴۰ میلیون یورو است اما شرایط تعهد ارزی روند فعالیت ما را کند کرده است

وی اضافه کرد: به دلیل مشکل مذکور سال گذشته حجم صادرات شرکت ما که حدود ۱۵ میلیون یورو بود در سال جاری کمتر شده است این درحالی است که ظرفیت ما برای صادرات بالای ۴۰ میلیون یورو است اما شرایط تعهد ارزی روند فعالیت ما را کند کرده است.

خواجه حسنی ابراز داشت: محصولاتی که باید به اروپا صادر شود باید منطبق با استانداردهای روز جهانی باشد لذا حدود یک سوم محصولات خریداری شده (با نرخ ارز روز) تبدیل به ضایعات می شود در نتیجه محصولات صادراتی تقلیل پیدا می کند بر این اساس انصاف نیست ارز حاصل از صادرات زیر نرخ بازار آزاد ارز به سامانه نیما برگشت داده شود.

خواجه حسنی ابراز داشت: محصولاتی که باید به اروپا صادر شود باید منطبق با استانداردهای روز اروپا باشد لذا حدود یک سوم محصولات خریداری شده با نرخ ارز روز تبدیل به ضایعات می شود  درنتیجه محصولات صادراتی تقلیل پیدا می کند براین اساس انصاف نیست ارز حاصل از صادرات زیر نرخ بازار آزاد ارز به سامانه نیما برگشت داده شود.

کد خبر: ۱۳۷٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha