۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان شمالی| سموم کشاورزی هم حریف نمی‌شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان شمالی| سموم کشاورزی هم حریف نمی‌شوند

بجنورد- کاهش بارندگی و خشک‌سالی‌های اخیر در خراسان شمالی، موجب شده آفاتی همچون موش به باغات استان هجوم آورده و حاصل دسترنج یک‌ساله کشاورزان را از بین ببرند.

بازار، گروه استان‌ها: استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که حدود ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت ۳۳ محصول زراعی و مابقی نیز کشت ۲۶ نوع محصول باغی قرار دارد و سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن محصول زراعی و باغی در این استان برداشت می‌شود که ارزش اقتصادی در سال به بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

حدود ۸۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان خراسان شمالی محسوب می‌شوند که با احتساب جمعیت تحت پوشش حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۸۳۶ هزارنفری این استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند که سهم این بخش در اشتغال استان حدود ۳۶.۵ درصد است یکی از مشکلاتی که در این چند سال اخیر گریبان گیر کشاورزان خراسان شمالی شده هجوم جوندگانی همچون موش، ملخ‌های گرسنه به مزارع و باغات استان شده است که به محصولات باغی و زراعی رحم نمی‌کنند.

مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان شمالی | سموم کشاورزی هم حریف نمی‌شوند

بی‌تأثیری سموم کشاورزی بر آفت
یکی از کشاورزان خراسان شمالی در گفتگو با بازار، در خصوص خسارت‌های آفات همچون موش در مزارع خود می‌گوید: چند سالی است که جوندگان کوچک به‌ویژه موش بیشترین خسارت را به محصولات کشاورزی منطقه وارد می‌کند که در سال جاری درکشتزارهای این استان نسبت به سال گذشته گسترده‌تر شد.

عباس رنجبر با بیان اینکه هرسال جوندگان باعث زیان‌های زراعی به گیاهان غله‌ای و غذایی در مرحله قبل از برداشت محصول و پس‌ازآن می‌شوند، ادامه می دهد: این جوندگان برای گیاهانی مانند برنج، گندم، پنبه و...آفت مهمی محسوب می‌شوند که در زمان نگهداری و انبارداری این محصولات نیز آسیب می‌رسانند و پوسته و غلاف دانه‌ها را بیرون می‌آورند و یا زمینه آلودگی‌های قارچی و باکترهایی را فراهم می‌کنند.

چند سالی است که جوندگان کوچک به‌ویژه موش بیشترین خسارت را به محصولات کشاورزی منطقه وارد می‌کند

وی با اشاره به قیمت چند برابری سموم کشاورزی می‌افزاید: هرسال هزینه‌های زیادی برای از بین بردن آفات می‌کنیم ولی متأسفانه تأثیری ندارد و شاهد از بین رفتن محصولات باغی و زراعی خود هستیم همچنین کاهش بارندگی و افزایش دو تا سه برابری قیمت سموم موجب شده تا اکثر کشاورزان در مضیقه باشند و نتوانند با آفات در مزارع مقابله کنند.

این کشاورز خراسان شمالی با بیان اینکه برخی از سم‌پاشی‌ها به‌منظور حفظ تعادل بین آفات مفید و مضر در مزرعه استفاده می‌شود که اگر به‌درستی و به‌موقع استفاده نشود مشکلاتی را به وجود می‌آورد و موجب تقویت آفات مضر می‌شود و کشاورز مجبور می‌شود از سموم قوی‌تری استفاده کند که ادامه این روند به‌مراتب برای انسان مضر بوده و باعث بروز برخی بیماری‌ها خواهد شد، می‌افزاید: در سال‌های گذشته مار و عقاب و... در مزارع دیده می‌شد که باعث می‌شد موش در این زمین‌های کشاورزی نباشد ولی اکنون برخی کشاورزان با مشاهده مار در مزارع آن را از بین می‌برند که یکی از دلایل زیادشدن موش‌ها همین موضوع است.

مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان شمالی | سموم کشاورزی هم حریف نمی‌شوند مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان شمالی | سموم کشاورزی هم حریف نمی‌شوند

کاهش و کیفیت پایین محصولات
یکی دیگر از کشاورزان خراسان شمالی در گفتگو با بازار، بابیان اینکه موش‌ها زحمات یک‌ساله ما را به‌راحتی از بین می‌برند می‌گوید: هر سال شاهد از دست رفتن مقدار زیادی محصولات غذایی، غلات و دانه‌های روغنی هستیم بعضی از آن‌ها در سوراخ‌ها، زیر شاخ و برگ درختان، در باغ‌ها و یا شکاف دیوارها زندگی می‌کنند.

تیمور رجبی با بیان اینکه این جوندگان مانند موش، ملخ در مزارع کشاورزی در زمان کاشت و برداشت خسارات جبران‌ناپذیری به محصولات زراعی و غذایی وارد می‌کنند، ادامه می‌دهد: این آفات از دانه‌های محصولات مانند گندم، جو، نخود و عدس و... تغذیه می‌کنند و درنهایت باعث کاهش محصولات و پایین آمدن کیفیت آن‌ها می‌شوند. چند سال اخیر محصول یونجه و زعفران در اراضی خود کشت کردم که متأسفانه این آفات ازجمله موش علاوه بر خسارت به مزارع، درختان و محصولات کشاورزی به تأسیسات آبیاری نیز آسیب زدند.

هر سال شاهد از دست رفتن مقدار زیادی محصولات غذایی، غلات و دانه‌های روغنی هستیم

وی با اشاره به اینکه عدم مبارزه با موش در اراضی کشاورزی استان خسارت شدیدی به بار می‌آورد، تصریح می‌کند: خسارت موش‌ها به‌صورت کمی و کیفی روی گیاهان، محصولات تولیدی در مزارع و باغات، ایجاد خطر ازنظر بهداشتی برای جوامع انسانی و… است همچنین موش‌ها سرتاسر سال فعالیت دارند بهترین فصل برای آن‌ها از بهار تا اواخر پائیزاست و بعضی از آن‌ها زمستان را در خواب به سر می‌برند و در این مدت هیچ‌گونه فعالیتی ندارند که در بین جوندگان موش‌ها فراوان‌ترین آفات هستند که به ریشه و ساقه و برگ گل خسارت می‌زنند.

هدر رفت آب و خسارات
ان کشاورز با اشاره به اینکه جوندگان با تغذیه و تخریب محصولات کشاورزی به‌طور مستقیم و با حفر تونل و هدر رفت آب کشاورزی و همچنین انتقال بیماری‌ها به‌صورت غیرمستقیم بر محصولات کشاورزی آسیب وارد می‌کنند، ادامه می دهد: در سال‌های گذشته کشاورزان برای جلوگیری از آفات مزارع خود را در فصل زمستان و پاییز شخم می‌زدند ولی اکنون به دلیل افزایش هزینه کارگران و نبود ماشین‌آلات کشاورزی و ارزان‌قیمت ابن کار صورت نمی‌گیرد.

رجبی در پاسخ به سؤال اینکه آیا محصولات خود را بیمه کرده است یا خیر می‌گوید: درگذشته محصولات خود را بیمه می‌کردم ولی میزان خسارتی که به کشاورز واردشده بود را بیمه پرداخت نمی‌کرد به همین دلیل چند سالی است که محصولات زراعی و باغی خود را بیمه نمی‌کنم.

مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان شمالی | سموم کشاورزی هم حریف نمی‌شوند

کمبود اعتبارات داریم
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مبارزه با جوندگان یکی از ضروریات مبارزه با آفات در مزارع است، می‌گوید: مبارزه با جوندگان در اسفندماه انجام می‌شود و برای مبارزه با آن‌ها نیازمند رقم یک میلیارد تومان اعتبار هستیم تا سموم لازم خریداری شود پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری در صورت اختصاص اعتبارهای لازم، مبارزه با جوندگان(همچون موش‌ها) در سطح ۱۰ هزار هکتار انجام شود.

محمد رضایی با بیان اینکه زمان جفت‌گیری موش‌ها در اسفندماه است و مبارزه با یک موش به معنای مبارزه با تعداد زیادی از موش است که اگر اعتبار لازم برای این امر اختصاص نیابد در فصل بهار در مزارع با حجم انبوهی از جوندگان مواجه خواهیم شد که طور حتم خسارت وارد خواهند کرد، ابراز داشت: کمبود اعتبارات لازم جهت خرید سم و فراهم کردن امکانات لازم همچون سم‌پاش و ... نیز تأثیر بسیار زیادی در کیفیت مبارزات علیه این آفت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هفت میلیارد تومان برای مبارزه با آفات غلات کشت‌شده در کشت پاییزه امسال بودجه در نظر گرفته شده است همچنین باید گفت دو نوع آفات عمومی و همگانی همیشه مزارع گندم، جو و... را درگیر می‌کنند، آفات عمومی شامل ملخ و جوندگان و آفات همگانی نیز شامل سن گندم هستند که مبارزه با ملخ‌ها در سطح مزارع استان در مناطق گرم‌تر از اویل اردیبهشت‌ماه و در مناطق سردتر از خردادماه آغاز می‌شود لذا اگر اسفندماه گرمی داشته باشیم امر تقریخ کپسول ملخ‌ها انجام می‌شود و از سوی دیگر بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه نیز در فعالیت ملخ‌ها بسیار مؤثر است.

یخ بندان نداشتیم
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تصریح بر اینکه طی فرد سرد امسال با یخبندان مؤثری مواجه نبودیم، خاطرنشان می‌کند: این امر به ضرر کشاورز است چراکه موجب می‌شود فعالیت ملخ‌ها در فصل بهار باقدرت بیشتری صورت گیرد و در حقیقت آفات با وقوع یخبندان مؤثر است که از بین می‌روند طی سال گذشته مبارزه علیه آفت ملخ در سطح ۱۰ هزار هکتار انجام شد و پیش‌بینی می‌شود این مبارزات برای کشت پاییزه امسال نیز در همین سطح انجام گیرد.

زمان جفت‌گیری موش‌ها در اسفندماه است و مبارزه با یک موش به معنای مبارزه با تعداد زیادی از موش است که اگر اعتبار لازم برای این امر اختصاص نیابد در فصل بهار در مزارع با حجم انبوهی از جوندگان مواجه خواهیم شد که طور حتم خسارت وارد خواهند کرد

رضایی با بیان اینکه برای مبارزه علیه ملخ‌ها به اعتباری حدود یک میلیارد تومان نیاز است که اگر مبارزه با ، علف هرز و سن گندم را نیز به آن اضافه کنیم این رقم به هفت میلیارد تومان می‌رسد، تاکید کرد: از این مقدار رقم یک میلیارد تومان اختصاص‌یافته و اعلام‌شده که ۵۰۰ میلیون تومان نیز درراه است که قرار است اختصاص یابد اما برای مبارزه با آفات در ابتدای سال جاری رقم ۳۰۰ میلیون تومان به‌صورت تنخواه از محل اعتبارات سال آینده جذب‌شده بود که اگر این رقم کسر شود و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی نیز اختصاص یابد عدد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باقی می‌ماند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: با توجه به بارش‌های کم و غیرموثری که طی سال زراعی جاری اتفاق افتاده و نبود یخبندان مؤثر محصولات کشاورزی از رشد خیلی ضعیفی برخوردار هستند و اگر اعتبارات لازم برای مبارزه جذب نشود به‌طور حتم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

اینجا هم صحبت اول و آخر مسئولان اعتبارات و کمبود آن است حال باید دید که امسال چه بلایی بر سر کشت زارعان خراسان شمالی می آید و آیا اعتبارات برای مقابله با آفات تامین می شود؟

کد خبر: ۱۳۷٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha