۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
همه چیز درباره طرح درج قیمت تولید روی کالا | زنجیره‌ای‌ها قانون را دور می‌زنند
بازار گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره طرح درج قیمت تولید روی کالا | زنجیره‌ای‌ها قانون را دور می‌زنند

سمنان- دولت برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گران فروشی طرحی دیگر را در دستور کار دارد که درج قیمت‌های تولید کالا روی اقلام نامیده می‌شود طرحی که در استان سمنان نیز تبیین و آماده اجرا است.

بازار، گروه استان‌ها: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان متولی اجرای طرحی شده که درج قیمت تولید کننده روی کالا نامیده می‌شود و هدف آن مقابله با گران فروشی است. موضوعی که به نظر می‌رسد مخالفان و موافقان متعددی داشته باشد.

دولت اما می‌گوید این طرح می‌تواند میزان سود را شفاف اعلام کند و در نتیجه کسی نمی‌تواند بیش از آنچه می‌بایست، کالایی را بفروشد اما منتقدان می‌گویند که چون اقلام بعضاً چند دست می‌چرخد و هر کس سود خود را بر می‌دارد عملاً این طرح نمی‌تواند اجرا شود زیرا وقتی کالایی به دست یک فروشنده سمنانی یا شاهرودی می‌رسد بدون ریالی سود و همین حالا هم ۴۰ درصد گران‌تر از آن چیزی است که در کارخانه تولید می‌شود.

شفافیت اصل طرح درج قیمت
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره این طرح می‌گوید: در گذشته رایج بود که قیمت کالایی افزایش پیدا می‌کرد اما مشخص نمی‌شد که چه کسی کجا و چطور قیمت را افزایش می‌دهد امروز اما مسئولیت‌ها مشخص می‌شود وقتی به جای قیمت مصرف، قیمت تولید درج شود، همه چیز شفاف می‌شود.

دولت اما می‌گوید این طرح می‌تواند میزان سود را شفاف اعلام کند

علی تشنه دل با بیان اینکه در قانون پنج نظام صنفی، فروشندگان موظف هستند که قیمت فروش را مقابل دید مردم نصب کنند در نتیجه وقتی نرخ تولید روی کالا باشد، میزان سود مشخص می‌شود و همه چیز شفاف خواهد بود در نتیجه به اجرای این طرح خوش بین هستیم.

وی با بیان اینکه حداکثر سود برای کالاهای بادوام ۲۰ درصد و برای کالاهای مصرفی ۳۰ درصد محاسبه شده است، ابراز کرد: درج قیمت تولید کننده به جای قیمت مصرف کننده روی کالاها عامل شفاف سازی سود واقعی فروشندگان و تولید کننده است.

همه چیز درباره طرح درج قیمت تولید روی کالا | زنجیره‌ای‌ها قانون را دور می‌زنند

بررسی فرایندها
مسئولان شفاف‌سازی فرایند قیمت‌گذاری و نظام توزیع را اصل اساسی این طرح می‌دانند همچنین اعتقاد دارند که این طرح مقابله جدی با تخفیف‌های اغواکننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهد کرد که عموماً بر روی همین تخفیف‌ها می‌چرخند اما واقعیت پشت آنها چیز دیگری است.

استاندار سمنان درباره این طرح هفته گذشته در نشستی با حضور معاون وزیر صمت و مسئولان اقتصادی استان گفت: برای دستیابی به اهداف اقتصادی تعیین شده در طرح درج قیمت تولید بر روی اقلام و همچنین اجرای مطلوب آن در سراسر استان اقدامات حمایتی خوبی در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم طرح را به خوبی اجرا کنیم.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه طرح درج قیمت تولید کالا بر روی محصولات، دارای نکات مثبت و پتانسیل بالایی است، تاکید کرد: مکلف به حمایت از تولیدکنندگان هستیم و هدف اجرای طرح درج قیمت نیز در واقع به نوعی حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان محسوب می‌شود البته در ابتدای اجرا طبیعی است که امکان دارد این طرح با ایراداتی همراه باشد اما این موارد جزئی است و نیز با همراهی و همکاری تولیدکنندگان و مردم برطرف خواهد شد.

خداحافظی با فاکتور کاغذی
مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که هفته گذشته در استان سمنان حضور داشت در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به الزام اجرای طرح درج قیمت تولید روی محصولات، گفت: این طرح با کاهش قیمت‌ها همراه خواهد شد و از سوی دیگر معتقد هستیم که الزام این طرح برای اجرای از آن بابت است که می‌تواند به کاهش قیمت منجر شود.

طرح درج قیمت تولید کالا بر روی محصولات، دارای نکات مثبت و پتانسیل بالایی است

عباس تابش با بیان اینکه برای جلوگیری از هر گونه سو استفاده دیگر چیزی به نام فاکتور کاغذی خرید وجود نخواهد داشت که افراد آن را نشان بدهند و سپس بر حسب آن قیمت گذاری کنند، بیان کرد: سعی شده در این طرح تمام راه‌های تخلفات بسته شود.

وی با بیان اینکه درج قیمت روی محصول در سطح کشور اجرا می‌شود و لذا استان به استان به دنبال تبیین آن هستیم، گفت: یکی از مهمترین آثار این طرح آن است که می‌تواند تبلیغات عجیب و غریب و اغوا کننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بی اثر کند چرا که با درج قیمت واقعی تولید در واقع میزان تخفیف هم روشن می‌شود و دیگر جای شبهه‌ای باقی نمی‌ماند.

همه چیز درباره طرح درج قیمت تولید روی کالا | زنجیره‌ای‌ها قانون را دور می‌زنند

۷ هزار کالا مشمول شدند
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه هفت هزار کالا تاکنون مشمول این طرح شده اند و سعی داریم تا آن را توسعه بدهیم، گفت: خوشبختانه بر روی چهار هزار و ۵۰۰ کالا اثر کاهشی قیمت را شاهد بودهایم از سوی دیگر میانگین کاهش ۴۰ درصدی قیمت‌ها همین حالا هم محقق شده است.

تابش با بیان اینکه پیش بینی ما بین پنج الی ۶۵ درصد کاهش قیمت در صورت اجرای این طرح هستیم و انتظار داریم که این طرح با همراهی خوب اصناف و مسئولان استان‌ها به خوبی اجرا شود، تاکید کرد: روان سازی جریان کالا از دیگر مزیت‌هایی است که طرح درج قیمت می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه حذف تبلیغات اغواکننده تخفیف‌های ۹۰ درصدی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیگر اهداف این طرح است، افزود: پیشگیری از سودهای غیرمنطقی واسطه‌ها از دیگر بخش‌هایی است که در این طرح دیده شده و امید به تحقق آن داریم.

قیمت گذاری و ضوابط
مسئولان اعتقاد دارند که «وقتی قیمت تولید کالا بر اساس ضوابط هیات تصویب قیمت تعیین شود، نگرانی از بابت نظارت‌ها وجود ندارد و مشکلی برای تولیدگنندگان ایجاد نخواهد شد» اما کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا می‌تواند مثبت باشد اما اجرای آن مشخص نیست که چطور قرار است باشد، گفت: در صورتی که صرفه اقتصادی برای فروشندگان در این طرح دیده نشود سراغ راه‌هایی برای دور زدن قانون می‌روند و بدون تعارف باید گفت این طرح خودش به مشکل اضافه خواهد کرد.

حذف تبلیغات اغواکننده تخفیف‌های ۹۰ درصدی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیگر اهداف این طرح است

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه همین حالا هم شائبه است که تولید کنندگان برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر قیمتی که آنها بخواهند را روی محصول درج می‌کند، بیان کرد: اعتقاد داریم آنقدر حجم تبادلات بین زنجیره‌ای ها و تولیدگران بالا است و آنقدر منافع مشترک ایجاد شده که هیچکدام از آن دیگری نخواهند گذشت در نتیجه به هر شکلی که شده این قانون را دور خواهند زد یا قیمتی که فروشگاه‌ها بخواهند را روی کالاها درج خواهند کرد یا از کمیت کالاها می‌زنند تا فروشگاه‌ها ضرر نکنند مثلاً بیسکوئیت های ۱۰ عددی را ۹ عدد می‌سازند و در آن فروشگاه توزیع می‌کنند لذا دور زدن قانون اصلاً کاری ندارد.

وی با بیان اینکه شفافیت در فرایند قیمت بسیار عالی است اما بازهم فشار آن بر کمر کسبه محلی و مردم است نه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت هایی که بار خودشان را بسته اند، افزود: از وقتی این طرح مشخص شده یک مورد اعتراض از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد نیستیم دلیل آن واضح است آنها پاد زهر این طرح را اندیشیده اند و نگران نیستند.

در نهایت باید گفت در طرح درج قیمت که جدیداً وزارت صمت بر آن تاکید کرده، تولیدکننده باید قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را بر روی کالا ثبت و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده براساس سود متعارف تعیین شده هستند اما باید دید آیا این طرح واقعاً می‌تواند به کنترل رشد قیمت‌ها منجر شود یا خیر؟

کد خبر: ۱۳۷٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha