۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مقاومت بازار برابر قیمت‌های تولید| آبکی‌ها ارزان و خانگی‌ها گران
بازار گزارش می‌دهد؛

مقاومت بازار برابر قیمت‌های تولید| آبکی‌ها ارزان و خانگی‌ها گران

ساری- چهار مرحله از الزام درج قیمت تولید روی کالا می‌گذرد و هنوز بسیاری از تولیدکنندگان مازندرانی زیر بار این طرح نرفتند و مردم نیز چندان از مزایای آن بهره‌مند نشدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: چندماهی از آغاز طرح درج قیمت تولید روی کالاها می‌گذرد و با گذشت روزها هنوز مردم عادی از مزایای آن چندان بهره مند نشدند.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی صمت مازندران از بین واحدهای تولیدی استان ۵۱ واحد تمکین کردند و بیش از ۶۷۰ کالای تولیدی نیز مشمول این قیمت گذاری شدند. اگر چه متولیان امر کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها را نسبت به قبل مطرح می‌کنند ولی در فروشگاه‌های شهر چندان خبری نیست.

نرخ گذاری قیمت ابتدا از شش کالا شروع و بعد به ۱۴ کالا کشیده و در نهایت اکنون ۵۱ قلم کالا مشمول طرح شدند و نگاهی به فروشگاه‌های شهر نشان می‌دهد که مردم هنوز اطلاعی از این مسئله ندارند.

محصولات گران شد، نه ارزان
یک شهروند محمودآبادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه قیمت کالاها و اجناس نه تنها کاهش نداشته بلکه نسبت به قبل رشد هم داشته است، افزود: به عنوان نمونه قیمت محصولات و لوازم خانگی هر روز گران‌تر می‌شود و فروشندگان چندان مقید به درج قیمت تولید روی کالا نیستند.

محمدی با بیان اینکه فروشندگان خرید قبلی و موجودی در انبار را بهانه‌ای مطرح می‌کنند، افزود: اطلاع رسانی مناسبی هم درباره طرح درج قیمت کالا روی تولید صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: روی محصولاتی نظیر رب گوجه نیز همچنان قیمت‌های قبلی درج شده و یک رب گوجه فرنگی گلنوش ۳۹ هزار تومان قیمت مصرف کننده خورده است.

آب میوه، چرخ گوشت، مایکروفر، پودر لباسشویی، یخچال، تلویزیون، لوازم خانگی، محصولات شوینده، سس، رب گوجه، کنسروجات، لنز ترمز، آجیل، خشکبار، غذاهای آماده و نیمه آماده، آب معدنی و غیره از جمله اقلامی است که مشمول درج قیمت تولید روی کالا هستند.

مقاومت بازار برابر قیمت های تولید| آبکی ها ارزان و خانگی ها گران

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران با بیان اینکه ۵۱ قلم کالا تاکنون مشمول قیمت گذاری روی تولید شدند، افزود: در راستای شفاف سازی، رصد نظام توزیع و قیمت گذاری کالای اساسی، رقابت در بازار و تعدیل واقعی قیمت، طرح درج قیمت تولید روی کالاها اجرا شده است.

سید مسیب موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کالاهایی که تولید و یا وارد می‌شوند با احتساب ۹ درصد ارزش افزوده مشمول قیمت گذاری تولید هستند، اظهار داشت: هدف این است کالاهای پرمصرف مشمول قیمت گذاری شود.

قیمت‌ها ۲۰ تا ۴۰ درصد شکسته شد
وی با اظهار اینکه تاکنون ۴۸ واحد صنعتی نسبت به قیمت گذاری کالا اقدام کردند و روی ۶۵۰ محصول تولیدی استان این طرح اجرا شده است، افزود: با اقدامات صورت گرفته و درج قیمت تولید روی کالا، شاهد کاهش قیمت از ۲۰ تا ۴۰ بودیم و برخی کالاها نظیر یخچال و تلویزیون ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

معاون سازمان صمت مازندران ادامه داد: برخی کالاهای موجود در بازار مربوط به تولید گذشته است و کالاهای جدید عرضه شده باید مشمول این طرح شوند، و به عنوان نمونه آب معدنی نیم لیتری قبلاً چهار هزار تومان قیمت داشت و امروز قیمت تمام شده بین هزار و ۸۰۰ تا دو هزار تومان است و این کالا در صورت عمده فروشی باید سه درصد سود با احتساب هزینه حمل و نقل، کارگری روی آن محاسبه شود و در مجموع تا به دست مصرف کننده برسد ۲۲.۵ درصد افزایش قیمت دارد.

موسوی گفت: درج قیمت روی تولید سبب کاهش قیمت می‌شود و آب معدنی باید دو هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شود.

در عین حال حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با اظهار اینکه تاکنون شاید ۲۰ درصد کالاهای جدید وارد بازار شدند، افزود: بیشتر محصولات موجود مربوط به تولید گذشته است و هنوز کالاها با نرخ جدید کمتر عرضه شدند.

مقاومت بازار برابر قیمت های تولید| آبکی ها ارزان و خانگی ها گران

وی با بیان اینکه مازندران رتبه دوم درجه قیمت تولید روی کالا را در کشور دارد، افزود: تاکنون ۶۷۱ قلم کالا مشمول این طرح شدند و حداکثر سود درنظر گرفته شده بر روی درج قیمت تولید ۳۰ درصد است.

انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، آجیل و خشکباربه صورت بسته بندی شده، فرآورده‌ای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک و کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک، برخی لوازم صوتی تصویری و ۵۱ قلم لوازم یدکی خودرو مشمول طرح شدند

وی با اظهار اینکه انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، آجیل و خشکبار به صورت بسته بندی شده، فرآورده‌ای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک و کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک، برخی لوازم صوتی تصویری و ۵۱ قلم لوازم یدکی خودرو مشمول طرح شدند، افزود: در حال حاضر در برخی کالاها از جمله آب معدنی شاهد کاهش تا ۴۰ درصدی قیمت هستیم.

وی جلوگیری از سو استفاده و حذف واسطه‌ها را از جمله مزایای درج قیمت تولید روی کالا بیان کرد و گفت: تلاش داریم تا پایان سال همه کالاهایی که تولید و به بازار عرضه می‌شوند، مشمولین طرح شوند.

هرچند اظهارنظر درباره اثرات طرح درج قیمت روی تولید زود به نظر می‌رسد اما برآیندها حاکی از آن است که سفرهای مردم چندان از این طرح متأثر نشده است و نظارت و رصد دقیق بازار برای جلوگیری از سودجویی و قطع دست واسطه‌ها نیازمند طرح‌های جامع و اصولی است.

کد خبر: ۱۳۷٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha