۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
 آتش جنگ روی سبد نان اروپا؛ پیش بینی افزایش ۳۰ درصدی قیمت جهانی گندم در نبرد شمالی
آیا با حمله روسیه نان از سفره ها حذف می شود؟

آتش جنگ روی سبد نان اروپا؛ پیش بینی افزایش ۳۰ درصدی قیمت جهانی گندم در نبرد شمالی

کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم ۳۰ درصد و ذرت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و به این ترتیب تامین نان مردم اروپا، آفریقا و خاورمیانه در خطر خواهد بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: با شروع تنش بین روسیه و اوکراین طی هفته های اخیر کارشناسان جهانی بسیاری در خصوص پیامدهای احتمالی شروع جنگ بین این دو کشور در همه ابعاد اقتصادی جهان هشدار داده بودند. یکی از اصلی ترین پیامدهای این اتفاق در بحث به خطر افتادن امنیت غذایی جهانی است چرا که بر اساس داده های آماری جهانی، کشور روسیه کماکان بزرگترین صادرکننده گندم در دنیا است و مجموعا با کشور اوکراین حدود ۲۹ درصد از بازار جهانی صادرات گندم را تشکیل می دهند.

از سوی دیگر کشور چین همچنان دریافت‌ کننده بزرگ ذرت اوکراینی است. در واقع، اوکراین به‌ عنوان بزرگترین تامین‌ کننده ذرت چین در سال ۲۰۲۱ جایگزین ایالات متحده شد. به این ترتیب تحلیلگران معتقدند با تشدید بحران و جنگ بین روسیه و اوکراین، زنجیره های تامین کالاها از جمله غلات بخصوص گندم و جو مختل خواهند شد. به طوری که به گفته کارشناسان جهانی می توان گفت :کشور اوکراین «سبد نان اروپا» محسوب می شود و تهاجم به این کشور به معنای تهاجم به زنجیره تامین مواد غذایی اروپا است. در حقیقت اوکراین گندم، جو و چاودار تولید می کند که بیشتر اروپا به آن متکی است و شروع این جنگ به مثابه به خطر افتادن امنیت غذایی اروپا است.

با حمله روسیه به اوکراین، قیمت گندم و سویا به بالاترین سطح در طی ۹ سال گذشته رسیده است

اروپا، خاورمیانه و آفریقا متکی به گندم و ذرت اوکراین است| قیمت گندم و سویا به بالاترین سطح در طی ۹ سال گذشته رسیده است
از سوی دیگر تحلیلگران معتقدند: این فقط اتحادیه اروپا نیست که از این جنگ در بحث امنیت غذایی ضربه می بیند بلکه بسیاری از کشورها در خاورمیانه و آفریقا نیز به گندم و ذرت اوکراین متکی هستند و اختلال در این عرضه می تواند بر امنیت غذایی در این مناطق نیز تأثیر بگذارد.

بر اساس گزارشات آماری جهانی، معاملات آتی گندم در شیکاگو از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۲ درصد جهش داشته است، در حالی که معاملات آتی ذرت در مدت مشابه ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است. با این وجود در پی حمله روسیه به اوکراین تورم مواد غذایی در حال افزایش است.

به طوری که به گفته کارشناسان جهانی با حمله روسیه به اوکراین، قیمت گندم و سویا به بالاترین سطح در طی ۹ سال گذشته رسیده است. به عبارت دیگر معاملات آتی گندم و ذرت آمریکا در روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ بهمن ۱۴۰۰)با محدودیت‌ های معاملاتی روزانه خود افزایش یافت، در حالی که دانه سویا به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۲ رسید و عمدتا به دلیل نگرانی ها در مورد عرضه جهانی غلات بوده است.

تحلیلگران جهانی: در صورتی که جنگ بین روسیه و اوکراین ادامه دار باشد، باید منتظر جهش ۳۰ درصدی قیمت گندم و همچنین جهش ۲۰ درصدی قیمت ذرت بود

تاجران غلات را به جای ارسال به بازارهای خارجی، انبار کرده اند
برخی از تحلیلگران می گویند: تشدید تنش ها در اطراف روسیه و اوکراین و مقدار نسبتاً نااطمینانی در مورد عرضه روسیه در ماه های آتی باعث شده است که تاجران غلات خود را به جای ارسال به خارج از کشور در خانه نگه دارند. با توجه به اینکه روسیه و اوکراین حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم، ۱۹ درصد از ذرت جهانی و ۸۰ درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان را به خود اختصاص می دهند، بازرگانان نگران بودند که درگیری نظامی می تواند بر حرکت محصول تأثیر بگذارد و باعث درگیری گسترده وارد کنندگان برای جایگزینی شود.

از سوی دیگر تحلیل گران جهانی پیش بینی کرده اند: در صورتی که جنگ بین روسیه و اوکراین ادامه دار باشد، باید منتظر جهش ۳۰ درصدی قیمت گندم و همچنین جهش ۲۰ درصدی قیمت ذرت بود.

کد خبر: ۱۳۷٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha