۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
چالش‌های تهاتر نفت برای ساخت مسکن
کارشناس پولی و بانکی مطرح کرد

چالش‌های تهاتر نفت برای ساخت مسکن

شاکری، کارشناس پولی و بانکی مهم‌ترین مساله در طرح‌های ساخت مسکن را بافت مسکونی مناسب دانست و گفت: تهاتر نفت برای ساخت مسکن دارای چالش‌هایی است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مجید شاکری کارشناس پولی و بانکی، در نشست هدایت هوشمندانه اعتبارات بانکی در نهضت ملی مسکن که طی هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: تفاوت بافت مسکونی با مسکن این است که به طور مثال در تهران تراکم خالص با بقیه شهرهای بزرگ دنیا یکی است (نسبت تعداد افراد با متراژ) اما تراکم ناخالص یعنی نسبت جمعیت به مستحدثات شهری بسیار بالاست. بنابراین باید مسکن را در هم بندی با توسعه بافت شهری ببینیم.

وی ادامه داد: در بافت مسکونی مناسب نحوه تامین مالی فرق می‌کند و خیلی از روش‌های فعلی تامین مالی برای ایجاد بافت مسکونی جواب نمی‌دهد اما در این صورت تامین مالی و نوع ساخت و مالیات‌های حوزه مسکن متفاوت خواهد شد.

شاکری تاکید کرد:‌ بافت مسکونی صرفا به معنای ساخت مسجد و بیمارستان در کنار مسکن نیست، بلکه یک مسیر است که به طور تدریجی احساس همسایگی ایجاد شود.

کارشناس پولی و بانکی گفت: نگاه درست این است که از توسعه شهری به عنوان ابزار تغییر حکمرانی اقتصادی استفاده کنیم.

شاکری ادامه داد: در تامین مالی برای بافت مناسب شانس استفاده از روش‌های مشارکت بیشتر از مدل ساخت مسکن است و دولت نباید نگاه غیرانتفاعی به زمین‌های خودش داشته باشد.

وی در خصوص استفاده از محل تسهیلات برای تامین مالی بخش مسکن گفت: بانک‌ها امکان انتخاب درباره وام‌های پرداختی خود را ندارند و برنامه بانک مرکزی در کنترل ترازنامه بانک‌ها در تضاد با فشار تامین مالی ساخت مسکن است.

شاکری تهاتر نفت برای ساخت مسکن را دارای چالش‌هایی دانست و افزود: موضوع تهاتر باید در طرح‌هایی استفاده شود که انتقال فناوری به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌ باید تلاش کنیم به سمت تهاتر نفت با فناوری ساخت مسکن برویم.

کد خبر: ۱۳۷٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha