۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
آرایش جنگی بازارهای جهانی با آغاز حمله روسیه در اوکراین
قیمت جهانی نفت و طلا جهش کرد

آرایش جنگی بازارهای جهانی با آغاز حمله روسیه در اوکراین

با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، بازار نفت با جهش ۵.۴ درصدی قیمت مواجه شد و بهای هر بشکه نفت برنت به بیش از ۱۰۲ دلار رسید. قیمت جهانی طلا نیز بیش از دو درصد رشد کرد و رکورد جدیدی به ثبت رساند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، قیمت نفت برنت در معاملات امروز بازار جهانی با آغاز حمله روسیه به اوکراین که نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه انرژی جهانی بر اثر جنگ در اروپا را تشدید کرد، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.

پس‌ازاینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با آنچه عملیات نظامی ویژه نامید موافقت کرد، وزیر خارجه اوکراین در توییتی اعلام کرد روسیه تهاجم نظامی کامل علیه اوکراین را آغاز کرده و شهرهای این کشور را هدف حملات نظامی قرار داده است. به دنبال این حمله نظامی، بهای معاملات نفت برنت به ۱۰۲ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود و آخرین بار با پنج دلار و ۲۲ سنت معادل ۵.۴ درصد افزایش، ۱۰۲ دلار و ۶۰ سنت بود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در سایه حمله نظامی روسیه به اوکراین، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا چهار دلار و ۸۵ سنت معادل ۵.۳ درصد افزایش یافت و به ۹۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید درحالی‌که ابتدای معاملات تا مرز ۹۷ دلار و ۴۰ سنت پیشروی کرده بود که بالاترین قیمت از اوت سال ۲۰۱۴ بود.

بهای نفت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به متأثر شدن تأمین انرژی از تحریم‌هایی که آمریکا و اروپا علیه روسیه وضع خواهند کرد، بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است.

وضعیت بازار نفت به روایت آمار و نظر تحلیلگران
روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان بوده و عمده نفت خود را به پالایشگاه‌های اروپایی می‌فروشد و همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی به اروپا بوده و حدود ۳۵ درصد از گاز مورد نیاز این منطقه را تأمین می‌کند.

وارن پاترسن، مدیر تحقیقات کالای شرکت آی ان جی اظهار کرد: اعلام عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین بهای نفت برنت را به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه رساند. ، ابهام رو به رشد در شرایطی که کمبود عرضه وجود دارد، بازار نفت را آسیب‌پذیر می‌کند و قیمت‌ها احتمالاً نوسانی و بالا باقی می‌مانند.

کشورهای غربی و ژاپن روز سه‌شنبه روسیه را به‌تلافی ارسال اعزام نیروهای نظامی به دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین، هدف تحریم‌های جدیدی قرار داده بودند و تهدید کرده بودند اگر مسکو حمله نظامی به همسایه خود انجام دهد، هدف تحریم‌های بیشتری قرار می‌گیرد. تاکنون هیچ تحریمی علیه تجارت انرژی این کشور اعلام نشده است.

هووی لی، اقتصاددان بانک او سی بی سی اظهار کرد: این مشکل تنها ریسک ژئوپلیتیکی نیست بلکه وضعیت عرضه دچار محدودیت بیشتری می‌شود. اگر روسیه با تحریم‌ها روبرو شود عرضه نفت این کشور یک‌شبه ناپدید خواهد شد و اوپک نمی‌تواند به حد کافی نفت تولید کند تا شکاف مذکور را پر کند.

بعضی از اعضای اوپک می‌گویند نیازی نیست این گروه و متحدانش تولید نفت را به میزان بیشتری افزایش دهند زیرا توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های جهانی میزان عرضه را افزایش خواهد داد. شماری از اعضای اوپک در حال حاضر برای رسیدن به اهداف تولید به‌سختی تلاش می‌کند.

ژاپن و استرالیا روز پنج‌شنبه اعلام کردند به همراه سایر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی آماده‌اند در صورت مختل شدن عرضه جهانی بر اثر جنگ در اوکراین، از ذخایر نفت خود بهره‌برداری کند.

تحلیلگران نسبت به فشار تورمی نفت ۱۰۰ دلاری بر اقتصاد جهان بخصوص برای آسیا که عمده نیازهای انرژی خود را وارد می‌کند، هشدار دادند. فردریک نومان اقتصاددان بانک اچ اس بی سی گفت: افزایش قیمت‌های نفت در شرایط دشوار ویژه اقتصادی اتفاق می‌افتد. نیازهای عظیم آسیا برای واردات انرژی پاشنه آشیل این منطقه مانده و افزایش قیمت‌های نفت به رشد و درآمد در سال پیش رو آسیب می‌زند.

در این بین، آمریکا و ایران به مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم در وین ادامه می‌دهند و اگر این مذاکرات به نتیجه برسد رفع تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی را به دنبال خواهد داشت.

آمار روز سه‌شنبه موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته شش میلیون بشکه افزایش یافت درحالی‌که ذخایر سوخت‌هایی شامل دیزل و نفت کوره کاهش داشت. در آستانه انتشار آمار دولتی در روز پنج‌شنبه، تحلیلگران پیش‌بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داشته و ذخایر سوخت کاهش پیدا کرده است.

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر بنزین ۴۲۷ هزار بشکه افزایش یافته و ذخایر سوخت‌های دیگر ۹۸۵ هزار بشکه کاهش داشته است.

از بازار طلا چه خبر؟
با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت طلا در معاملات امروز بازار جهانی نیز بیش از دو درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در بیش از یک سال گذشته رسید.

به گزارش رویترز، بعدازاین حمله، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۹۳۹ دلار و ۹۷ سنت رسید. بهای این بازار در زمان گشایش معاملات تا مرز ۱۹۴۸ دلار و ۷۷ سنت پیشروی کرده بود.

همچنین در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۹۴۳ دلار و ۹۰ سنت رسید.

مقامات و رسانه‌ها اعلام کردند نیروهای روسیه به چندین شهر اوکراین موشک شلیک کردند و نیروهای روسیه در سواحل جنوبی پیاده شده‌اند.

طلا که در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به‌عنوان پناهگاه امن دارایی شناخته می‌شود، از ابتدای فوریه تاکنون تحت تأثیر وخامت بحران میان روسیه و اوکراین، حدود هشت درصد رشد قیمت داشته است. این فلز ارزشمند در مسیر ثبت بهترین عملکرد ماهانه از ژوئیه سال ۲۰۲۰ قرار دارد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA گفت: طلا به همراه دلار آمریکا دارایی امن است و ممکن است شاهد صعود قیمت طلا به رکورد بالایی باشیم. قیمت‌ها می‌تواند به پیشروی تا مقاومت در سطح ۱۹۶۰ دلار ادامه دهند و تا چند روز معامله آینده مرز ۲۰۰۰ دلار را تست کنند.

روسیه سومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است و شرکت نورنیکل روسیه تولیدکننده بزرگ پالادیم و پلاتین است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری ۲.۱ درصد افزایش یافت و به ۲۵ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری یک درصد افزایش یافت و ۱۱۰۲ دلار و ۴۳ سنت معامله شد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۱.۳ درصد صعود کرد و به ۲۵۱۴ دلار و ۵۴ سنت رسید.

سقوط شاخص سهام در بازارهای جهانی
در شرایطی که قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن در سایه هراس از تبعات اقتصادی حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت و بازار نفت نیز با ترش از کاهش عرضه انرژی با رشد قیمت مواجه شد، بازارهای سهام واکنش منفی به این حمله نشان داده و با افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، تن به کاهش قیمت دادند.

بر اساس گزارش رویترز، با آغاز حمله روسیه به اوکراین، شاخص سهام جهانی و بازده اوراق قرضه ایالات متحده به شدت کاهش یافت که این امر ربط مستقیمی به شلیک موشک توسط نیروهای روسیه به چندین شهر اوکراین و اعزام نیروهای روسی به سواحل جنوبی این کشور دارد که باعث شد علاوه بر سهام قیمت طلا، دلار و نفت نیز افزایش یابد.

به نظر می‌رسد سقوط شاخص سهام در آسیا در اروپا و ایالات متحده ادامه داشته باشد که این امر با جهش شدید قیمت کالاها همراه شده و نگرانی‌های مردم را در مورد تورم و خطرات اقتصادی افزوده است.

معاملات آتی سهام یورو استوکس و داکس آلمان بیش از ۳.۵ درصد در معاملات اولیه کاهش یافتند، در حالی که شاخص اف تی سی ای نیز ۲ درصد کاهش به خود دید.

معاملات نزدک ۲.۸ درصد سقوط کرد که شاخص سهام ایالات متحده را در مسیر نزولی قرار داده است. این اولین با از سال ۲۰۲۰ و با شیوع بیماری کرونا تاکنون است که نزدک در بازارهای مالی جهان سقوط کرده است.

در آسیا، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن بیش از ۳.۲ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون رسید. سهام استرالیا بیش از ۳ درصد کاهش یافت و سهام چین و ژاپن نیز بیش از ۲ درصد کاهش به خود دیده‌اند.

کد خبر: ۱۳۷٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha