۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
 قیمت نفت از ۱۰۰ دلار عبور کرد
پس از ۸ سال؛

قیمت نفت از ۱۰۰ دلار عبور کرد

هم‌زمان با دستور رئیس‌جمهوری روسیه برای انجام عملیات نظامی در شرق اوکراین قیمت نفت بعد از سال ها دوباره ۳ رقمی شد و از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هم‌زمان با دستور رئیس‌جمهوری روسیه برای انجام عملیات نظامی در شرق اوکراین قیمت نفت بعد از سال ها دوباره ۳ رقمی شد و از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد. قیمت هر بشکه نفت خام برنت در بورس لندن با ۴.۵۴ دلار افزایش به ۱۰۱ دلار رسیده است. در بازار ایالات متحده هم هر بشکه نفت خام با ۴.۲۳ دلار افزایش به ۹۶.۳۴ دلار سید. از آنجا که روسیه حدود ۱۰‌میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند، بازارها نگران احتمال اختلال در عرضه ناشی از درگیری نظامی در اوکراین هستند. بانک آمریکا پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت خام برنت تا اواسط سال‌جاری میلادی به ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد. انتظار می‌رود تقاضا برای نفت ۶/ ۳‌میلیون بشکه در روز افزایش‌یافته و از سطح قبل‌از بحران کرونا یعنی حدود ۱۰۱‌میلیون بشکه در روز فراتر رود.

ایران منجی بازار نفت می شود؟

در این میان بازگشت نفت ایران می‌تواند به عنوان فاکتور نزولی بازار به کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها دامن بزند که چنین رویدادی برای مصرف‌کنندگان و مشتریان بزرگ نفت خام - به‌ویژه در آسیا - بسیار امیدوارکننده است. در چنین شرایطی، کشورهای مصرف‌کننده بزرگ بر روی بازگشت نفت ایران به بازار شرط می‌بندند تا در صورت رخ دادن آن بتوانند از مزایای آن برای کنترل تورم و مشکلات اقتصادی خود استفاده کنند

ریچارد برنز، مدیر بخش ژئوپلیتیک شرکت تحقیقاتی انرژی اسپکتس (Energy Aspects) چند روز پیش گفته بود درباره توان عرضه ایران پس از توافق احتمالی گفت: «ایران ۸۰‌میلیون بشکه نفت ذخیره‌سازی شده دارد که بخشی از آن در نفتکش‌هایی نزدیک به بازارهای آسیایی قرار دارد و آماده فروش است. جدا از این، تهران می‌تواند ظرف ۸ ماه تولید داخلی خود را به

میزان ۲/ ۱‌میلیون بشکه در روز افزایش دهد و جریان عرضه قابل‌توجهی را به بازار روانه کند.» مدیر بخش ژئوپلیتیک انرژی اسپکتس همچنین با اشاره به اثر عرضه ایران بر قیمت‌ها، افزود: «اگر در صورت حصول توافق، ایران نفت ذخیره‌سازی شده خود را به سرعت در بازار رها کند، ممکن است قیمت‌ها کاهش قابل‌توجهی داشته باشند. اما به مرور زمان، جهان نیازی دائمی به نفت ایران خواهد داشت.

 قیمت نفت از ۱۰۰ دلار عبور کرد

۱۴ میلیون بشکه ذخیره نفت ایران در چین

تخمین زده می‌شود بین ۱۲ تا ۱۴‌میلیون بشکه نفت ایران به‌صورت امانی (bonded storage) در بنادر چین ذخیره شده است که منتظر یک چراغ سبز از سوی آمریکا هستند تا مورد استفاده تجاری قرار گیرند. این نفت قبل از اعمال مجدد تحریم‌ها راه خود را به چین پیدا کرد اما چین آن را در ذخایر خود نگه داشته و از آن استفاده نمی‌کند که به معنای عدم‌تخطی از تحریم‌های آمریکاست. جان کیلداف از اگن کپیتال در آگوست سال ۲۰۱۹ گزارش داد اگر چین از این نفت استفاده کند، قیمت‌ها می‌تواند بین ۵ تا ۷ دلار در هر بشکه کاهش یابد. بسته به اینکه این بشکه‌ها چه زمانی آزادسازی شوند، بهای نفت می‌تواند به اندازه گمانه‌زنی کیلداف یا حتی بیشتر سقوط کند.

ایران همچنین ده‌هامیلیون بشکه نفت ذخیره‌شده در دریا و خشکی دارد که در صورت توافق هسته‌ای می‌تواند به تدریج آنها را به بازار وارد کند. اینکه ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌ها چقدر می‌تواند به صادرات روزانه نفت خود بیفزاید، محل مناقشه است. با این حال، اینوستینگ می‌گوید پاسخ محافظه‌کارانه یک‌میلیون بشکه در روز است.

ذخایر استراتژیک آمریکا آزاد می شود؟

هم زمان به تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین یک مقام بلندپایه دولت آمریکا اعلام کرد: دولت بایدن در حال حاضر اجرای برنامه‌ای برای اقدام هماهنگ با تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت را پیگیری می‌کند تا اطمینان حاصل کند جهان می‌داند ما تامین انرژی باثباتی داریم. انتظار دارم به زودی درباره این اقدام هماهنگ اخبار بیشتری از کشورهای دیگر بشنوید. باب مک نالی، رئیس گروه انرژی راپیدان و مشاور انرژی سابق دولت جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا اظهار کرد: بیانیه‌های کاخ سفید و آژانس بین‌المللی انرژی به آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک در آینده نزدیک اشاره دارد. به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی هماهنگ اگر در آستانه اجرایی شدن نباشد، در مرحله پیشرفته قرار دارد.

گفتنی است تنش‌ها اخیر همچنین بر بازارهای مالی اروپا و آمریکا نیز تاثیر منفی گذشته است و پس از سخنرانی شامگاه چهارشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه تصمیم گرفته است به عملیات نظامی در اوکراین چراغ سبز نشان دهد، ارزش سهام در اروپا و آمریکا در حال کاهش است و شاخص بورس‌های آمریکا بیش از ۲ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: ۱۳۷٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha