۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
کاهش ۳ درصدی صادرات گمرکات خراسان جنوبی|واردات افزایش یافت
مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی خبر داد؛

کاهش ۳ درصدی صادرات گمرکات خراسان جنوبی|واردات افزایش یافت

بیرجند-مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به کاهش سه درصدی صادرات گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۸۸ فقره اظهارنامه وارداتی از ابتدای امسال تشکیل شده که از نظر تعداد پروانه ۲۸۳ درصد افزایش داشته است.

حسن رحیمی زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ تاکنون از نظر ارزشی ۶۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۵۳ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش سه درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان‌کرد: از ابتدای امسال تعداد ۶ هزار و ۱۰۴ فقره اظهار نامه صادراتی به ارزش ۱۰۷ میلیون ۱۲۰ هزار و ۴۶۱ دلار و ۸۳۳ هزار و ۴۳۵ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهار نامه ۲۰ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظر وزن ۴۲ درصد کاهش داشته است.

اقلام صادراتی خراسان جنوبی
رحیمی زاده ادامه داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل و خرما و روغن سوخت تقطیری، قیر و میلگرد بوده است که عمده این اقلام به کشور افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان صادر شده است.

وی گفت: تعداد پروانه ارائه شده در موضوع صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه های مرزی استان) ۱۲ هزار و ۸۷۹ فقره به ارزش ۵۶۹ میلیون و ۳۷۹ هزار ۸۹۲ دلار و به وزن یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۲ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۷ درصد و از نظر وزن ۳۳ درصد کاهش و از نظر ارزش تغییر خاصی نداشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل مشتقات نفتی، کود، پروفیل، شیشه، ایزوگام و ... بوده است.

تشکیل ۸۸ فقره اظهارنامه وارداتی
رحیمی زاده گفت: از ابتدای امسال تعداد ۸۸ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۰۷ دلار و به وزن دو هزار و ۴۶۰ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۸۳ درصد و از ارزش هزار و ۷۶ درصد و از نظر وزن ۲۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: عمده اقلام وارداتی به خراسان جنوبی را لوازم و قطعات مربوط به معدن، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، ترنجبین، لودر، کلروبوتیل، بذر یونجه، شاهدانه بو داده، زغال شسته نشده و بارهنگ فرآوری نشده تشکیل میدهد که این اقلام از کشور امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است.

علل کاهش ۴۶ درصدی ترانزیت
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در یازده ماهه امسال تعداد سه هزار و ۱۴۱ دستگاه کامیون به وزن ۸۹ هزار و ۳۵۴ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و ... از کشور عراق، هند، اندونزی، ترکیه، فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۱ درصد و از نظر وزن ۴۶ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است رحیمی زاده در گفت و گوی دی ماه سال جاری با خبرگزاری بازار مشکلات برگشت ارز حاصل از صادرات و تحولات کشور افغانستان از علل کاهش صادرات از گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرده بود.

کد خبر: ۱۳۷٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha