۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
تردید گزارش حسابرس نسبت به نقش مثبت افزایش سرمایه شپنا
گزارش تحلیل بازار از عملکرد ضعیف شپنا

تردید گزارش حسابرس نسبت به نقش مثبت افزایش سرمایه شپنا

بسیاری از سهامداران شپنا به افزایش سرمایه ناشی از سود انباشته دل بسته بودند اما به تازگی حسابرس و بازرس قانونی شرکت در گزارشی توفیقات این شرکت بعد از افزایش سرمایه را مورد تردید قرار داده است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت پالایش نفت اصفهان که در هفته های اخیر با وجود افزایش قیمت نفت و ... همچنان در محدوده کف قیمتی در حال معامله است در چند وقت اخیر با انتقادهای زیادی مواجه شده زیرا این نماد نتوانسته مانند سایر هم گروهی های خود رفتار کند، از طرف دیگر بسیاری از سهامداران این شرکت به افزایش سرمایه ای ناشی از سود انباشته دل بسته بودند اما به تازگی حسابرس و بازرس قانونی شرکت در گزارشی توفیقات این شرکت بعد از افزایش سرمایه را مورد تردید قرار داده است.

سود انباشته آشپنا حدود ۱۰۰.۶۵۹.۱۰۰.۳۵۳ میلیارد ریال بوده که برای افزایش سرمایه پیشنهادی هیات مدیره کفایت لازم را دارد اما مساله اینجاست که طبق بررسی های حسابرس نتیجه متفاوت از پیش بینی های هیات مدیره است و حسابرس بر این موضوع تاکید که عواقب این افزایش سرمایه به عهده هیات مدیره است

افزایش سرمایه ای نماد شپنا طبق ماده ۳ دستورالعمل قانون افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار کاملا قانونی است و از آنجایی که هیات مدیره شپنا در ۱۱ بهمن امسال مصوب کرده سرمایه شرکت برای اصلاح ساختار مالی افزایش یابد مراحل اداری این مساله در جریان است.

حسابرس و بازرس شرکت با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه از محل سود انباشته شده مطابق تبصره ای ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت باید با هدف جبران مخارج سرمایه ای انجام شده و جلوگیری از خروج نقدینگی ناشی از تقسیم سود انباشته شده باشد، اما در شرایط کنونی گزارشی برای افزایش سرمایه تهیه شده تنها بر مبنای مفروضات ذهنی بوده و ممکن است که این اتفاق نیفتد، از این رو با در نظر گرفتن سایر مبانی پیش بینی شده در گزارش توجیهی عوامل متقاعد کننده ای برای افزایش سرمایه اعلام نشده است.

هرچند با در نظر گرفتن صورت های مالی تلفیقی گروه و شرکت های پالایش نفت اصفهان در دوره ای شش ماهه امسال مانده سود انباشته آن حدود ۱۰۰.۶۵۹.۱۰۰.۳۵۳ میلیارد ریال بوده که برای افزایش سرمایه پیشنهادی هیات مدیره کفایت لازم را دارد اما مساله اینجاست که طبق بررسی های حسابرس نتیجه متفاوت از پیش بینی های هیات مدیره است و حسابرس بر این موضوع تاکید دارد که عواقب این افزایش سرمایه به عهده هیات مدیره است. حسابرس همچنین اعلام کرده که باید با رعایت مبانی پیش بینی شده در قانون تجارت و قانون بازار اوراق بهادار وپس از کسب مجوز از سازمان بورس انجام شود.

پیش از این مدیرعامل شرکت پالایش اصفهان خبر داده بود که این شرکت به دنبال تبدیل شدن به یک شرکت پتروپالایشی است و قصد دارد سهام شرکت شیمیایی ایران با نماد شیران را به صورت بلوکی خریداری کند، هرچند در شهریور ماه گذشته این نماد به صورت بلوکی عرضه شد اما خریداری برای آن پیدا نشد، این در حالی است که شپنا در آن زمان درباره آمادگی برای خرید این نماد اظهار نظری نکرده بود

رویکرد شپنا در ماه های گذشته
پیش از این مدیرعامل شرکت پالایش اصفهان خبر داده بود که این شرکت به دنبال تبدیل شدن به یک شرکت پتروپالایشی است و قصد دارد سهام شرکت شیمیایی ایران با نماد شیران را به صورت بلوکی خریداری کند، هرچند در شهریور ماه گذشته این نماد به صورت بلوکی عرضه شد اما خریداری برای آن پیدا نشد، این در حالی است که شپنا در آن زمان درباره آمادگی برای خرید این نماد اظهار نظری نکرده بود و بعدها گفتند که قیمت سهام شیران در زمان عرضه ای بلوکی بالا بوده است. اما در شرایط کنونی شیران افت زیادی داشته و مدیران شپنا هم در همان سطح وعده ها باقی مانده اند و تاکنون هیچ شرکت شیمیایی را خریداری نکرده اند و این مساله باعث شده تا این خبرها تنها بر نوسانی شدن نماد تاثیر بگذارد و بسیاری از سهامداران خرد این نماد از عملکرد مدیریت و بازارگردان این نماد راضی نباشد.

در حال حاضر افزایش قیمت نفت و رسیدن مذاکرات به مرحله آخر دو سیگنالی است که در هفته های اخیر چندبار منجر به افزایش تقاضا برای گروه پالایشی شده است اما این مساله ادامه دار نبوده و حقوقی ها به همان نوسان گیری اکتفا کرده اند، به همین دلیل سهامداران خرد نسبت به وضعیت نماد شپنا بسیار ناراضی هستند و امیدوار بودند که بعد از افزایش سرمایه روند صعودی نماد آغاز شود اما گزارش حسابرس شرکت، امید آنها را از بین برده است.

در حال حاضر نماد شپنا با پی بر ایی ۵ در ۹ ماهه به ازای هر سهم ۶۸ تومان سود ساخته که در مقایسه با سود ۱۹۵ تومانی مجمع سال گذشته عملکرد ضعیف تری داشته و همین مساله به مشکلات شرکت دامن زده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha