۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشاورزان دیم‌کار/ ۲۹۰هزار هکتار زمین در همدان زیرکشت می رود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشاورزان دیم‌کار/ ۲۹۰هزار هکتار زمین در همدان زیرکشت می رود

همدان-جهش تولید در دیم‌زارها از طرح‌های به اجرا در آمده در همدان با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است که بر اساس این برنامه در سال زراعی جاری ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی همدان زیرپوشش این طرح می رود.

بازار؛ گروه استان ها: طرح جهش تولید دیم‌زارها آمیزه‌ای از علم و هنر کشاورز است که با چاشنی حمایت و بهره‌وری حداکثری از آب تولید افزایش می‌یابد و درآمدزایی شکب می گیرد.

در این میان همدان جزو استان‌های دیم‌زار کشور محسوب می‌شود و استان‌هایی چون همدان،کرمانشاه، کردستان و آذربایجان شرقی نقش اصلی را در طرح جهش تولید در اراضی دیمزارهای کشور ایفا می کنند.

جهش تولید در دیم‌زارها از طرح‌های ویژه‌ای است که از سال گذشته در استان همدان به اجرا در آمده و امسال نیز با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ادامه و بر اساس این برنامه ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان همدان زیر پوشش جهش تولید در اراضی دیمزار قرار می گیرد

جهش تولید در دیم‌زارها از طرح‌های ویژه‌ای است که از سال گذشته در استان همدان به اجرا در آمده و امسال نیز با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ادامه و بر اساس این برنامه ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان همدان زیر پوشش جهش تولید در اراضی دیمزار قرار می گیرد.

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشاورزان دیم‌کار/ ۲۹۰هزار هکتار زمین در همدان زیرکشت می رود

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان در حال حاضر چند برنامه در این حوزه در حال پیگیری است که از جمله آن اینکه در اکثر اراضی دو محصول گندم و جو به عنوان دو محصول استراتژیک از مرحله آماده‌سازی زمین تا مرحله کاشت در این طرح بیمه شده اند.

شاید بیراه نیست اگر بگوییم یکی از اتفاقات خوب امسال بیمه ۹۵ درصد گندم دیم در این طرح است چراکه از مجموع ۲۹۰ هزار هکتار طرح جهش تولید در اراضی دیمزار امسال استان همدان رقمی حدود ۲۰۴ هزار و ۶۲۰ هکتار بیمه شده و ۲۲۶ هزار و ۵۳۰ هکتار هم کشت شده است.

در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در همدان ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی دیمزار استان همدان زیرکشت گندم رفت که این میزان برای سال جاری به ۲۹۰ هزار هکتار افزایش یافت

معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در همدان ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی دیمزار استان همدان زیرکشت گندم رفت، گفت: این میزان برای سال جاری به ۲۹۰ هزار هکتار افزایش یافته و این طرح با اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی در دستور کار بوده است.

علی چهاردولی بابیان اینکه طرح جهش تولید دیم‌زارها حامی کشاورزان و بستری برای تحقق جهش تولید است، گفت: این طرح برای نخستین بار در ۶ استان آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، گلستان، خوزستان و همدان در سال زارعی گذشته اجرایی شد.

چهاردولی با اشاره به اینکه امسال ۲۹۰ هزار هکتار از این اراضی زیر پوشش طرح جهش تولید مزارع دیم قرار می گیرد، افزود: محصولاتی چون گندم، جو، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و حبوبات در این طرح کشت می‌شود.

هزینه کرد ۱۰۰ میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در طرح جهش تولید دیم‌زارها
معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در همدان با بیان اینکه در این طرح ۵۷ هزار هکتار زیر کشت اراضی جو دیم است، عنوان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) طی یک سال اخیر در این راستا بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشاورزان دیم‌کار/ ۲۹۰هزار هکتار زمین در همدان زیرکشت می رود

وی گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که ستاد فرمان امام(ره) با جهاد کشاورزی کشور و استان منعقد کرده این طرح از زمان کاشت، داشت و برداشت زیر نظر کارشناسان ناظر مورد تایید ستاد، اجرایی می‎شود.

چهاردولی در ادامه توزیع نهاده‌های کشاورزی، تامین بذر، ماشین‌آلات کشاورزی، آموزش و نظارت عالی بر طرح را از دیگر خدمات برشمرد و متذکر شد: ستاد در هر هکتار از اراضی ۷۳ هزار تومان کمک‌هزینه کود پرداخت می‌کند.

طرح جهش تولید دیم‌زارها در افق پنج ساله پیش بینی شده و سالانه بر میزان اراضی زیر پوشش افزوده خواهد شد

وی با تأکید بر اینکه طرح جهش تولید دیم‌زارها در افق پنج ساله پیش بینی شده و سالانه بر میزان اراضی زیر پوشش افزوده خواهد شد؛ عنوان کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها عامل تحقق جهش تولید در مزارع دیم، افزایش تولید، افزایش درآمد کشاورز و محرومیت‌زدایی است.

آنچه از صحبت ها بر می آید اینکه موفقیت همدان در اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها در سال زراعی گذشته و تداوم آن در سال جاری در وسعتی به مراتب بیشتر چشم انداز روشنی از خودکفایی در تولید محصولات دیمی را ترسیم کرده است.


کد خبر: ۱۳۷٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha