۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
رشد تجارت الکترونیک در چین؛ تقویت توسعه روستایی| افزایش چشمگیر اشتغال محلی
بازار گزارش داد؛

رشد تجارت الکترونیک در چین؛ تقویت توسعه روستایی| افزایش چشمگیر اشتغال محلی

چین در سال های اخیر اهمیت زیادی به اقتصاد دیجیتال در توسعه روستایی داده و مجموعه ای از سیاست ها را برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در این مناطق صادر کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: چین موفقیت خود را در مبارزه با فقر شدید در این کشور اعلام کرده است و اکنون مرحله بعدی «احیای روستایی» است. این مفهوم یکی از اهداف چهاردهمین برنامه پنج ساله فعلی چین است که هدف آن بهبود بیشتر استانداردهای زندگی در روستاها و کاهش شکاف بین مناطق روستایی و مناطق شهری توسعه یافته تر است.

این کشور در سال های اخیر اهمیت زیادی به اقتصاد دیجیتال در توسعه روستایی داده و مجموعه ای از سیاست ها را برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در این مناطق صادر کرده است.

نفوذ فناوری دیجیتال به کشاورزی و استفاده از آن برای تقویت توسعه روستایی، تسریع ادغام آنلاین، آفلاین و نوآوری های تکراری، قالب ها و مدل های جدید مانند تجارت الکترونیکی زنده، بازاریابی تأثیرگذار، خرید گروهی و اجتماعی و گردشگری کشاورزی به رونق روستاهای چین منجر شده است.

تلفن های همراه به «ابزار کشاورزی جدید» و داده ها به «مواد جدید کشاورزی» تبدیل شده در حالی که پخش لایو یا زنده به «اقدامات جدید کشاورزی» تبدیل شده است.

در واقع تجارت الکترونیک روستایی به کانالی مهم برای فعال سازی بازارهای شهری و روستایی تبدیل شده است. همچنین، این تجارت، ثبات زنجیره تامین محصولات کشاورزی را به میزان قابل توجهی افزایش و رشد سریع درآمد کشاورزان را ارتقا داده است ضمن اینکه نقش منحصر به فردی در پیروزی در نبرد با فقر و تضمین تولید و عرضه پایدار محصولات کشاورزی حتی در شرایط همه گیری که اقدامات پیشگیرانه و کنترلی وجود داشت، شدید دارد.

در سال ۲۰۲۱، خرده فروشی آنلاین محصولات کشاورزی در چین به ۴۲۲.۱ میلیارد یوان (۶۰.۳ میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال قبل ۲.۸ درصد افزایش داشت. در سال ۲۰۲۰، پین دوئو دئو منطقه ویژه مبارزه با همه گیری، توجه و کمک به کشاورزان را راه اندازی کرد که نزدیک به ۴۰۰ منطقه تولید کشاورزی و بیش از ۲۳۰ شهرستان فقیر در سطح دولتی در سراسر کشور را پوشش می دهد و به مناطق فقیر و برخی مناطق مهم تولید کشاورزی کمک می کند زیرا در این منطقه فروش محصولات کشاورزی به سختی به بازار عرضه می شد.

تجارت الکترونیک روستایی حرکت صعودی محصولات کشاورزی به مناطق شهری و محصولات صنعتی را به روستاها ارتقا داده و کانال مهمی را که راحت و سریع است باز کرده است که به نوبه خود موجب ارتقاء گردش دو طرفه کالاهای شهری و روستایی شده است

امروزه ساکنان روستایی توجه بیشتری به تجربه شخصی مصرف‌کننده، برند و متنوع بودن از طریق تجارت الکترونیک نشان می‌دهند در حالی که پتانسیل مصرف ساکنان روستایی در حال آزاد شدن است، ساکنان شهری محصولات کشاورزی باکیفیت با ویژگی‌های خاص را از سراسر کشور از طریق الکترونیک انتخاب می‌کنند و در این صورت تجارت و تحویل سریعتر و راحت تر انجام می شود.

تجارت الکترونیک روستایی حرکت صعودی محصولات کشاورزی به مناطق شهری و محصولات صنعتی را به روستاها ارتقا داده و کانال مهمی را که راحت و سریع است باز کرده است که به نوبه خود موجب ارتقاء گردش دو طرفه کالاهای شهری و روستایی شده است.

در واقع، تجارت الکترونیک روستایی توسعه باکیفیت کشاورزی را ارتقاء داده است. همچنین، این تجارت، از پایان گردش شروع می شود. در زنجیره صنعت کشاورزی در بالادست گسترش می یابد. به تولیدات کشاورزی، فرآوری، گردش و سایر پیوندها نفوذ می کند. ترویج اینترنتی محصولات کشاورزی در تولید، سازمان، مدیریت، پردازش، گردش، ذخیره سازی و حمل و نقل، فروش، بازاریابی، برندسازی، خدمات و سایر پیوندها. بهره وری کل تاثیر گذار بوده و موجب بهبود این عوامل می شود.

تجارت الکترونیک کشاورزی صرفه جویی در هزینه ها به همراه افزایش بهره وری، بهینه سازی تخصیص منابع و تبدیل دیجیتالی کل شبکه زنجیره های صنعت کشاورزی را تسهیل می کند

علاوه بر آن، تجارت الکترونیک کشاورزی صرفه جویی در هزینه ها به همراه افزایش بهره وری، بهینه سازی تخصیص منابع و تبدیل دیجیتالی کل شبکه زنجیره های صنعت کشاورزی را تسهیل می کند ضمن اینکه تجارت الکترونیک روستایی، کشاورزان را بر آن داشته تا برای اشتغال و کارآفرینی به زادگاه خود بازگردند.

در سال ۲۰۲۱، تعداد زیادی از کارآفرینان و نوآورانی که به زادگاه خود بازگشتند، ۱۱.۲ میلیون نفر بود که حدود ۱.۱ میلیون بیشتر از سال ۲۰۲۰ گزارش شد. این آمار، بزرگترین و سریع ترین رشد در زمان های اخیر بود که شامل چهار گروه کارآفرین از جمله کارگران مهاجر، فارغ التحصیلان دانشگاه، سربازان بازنشسته و زنان بود.

در حالی که این روند همچنین به افزایش اشتغال محلی کمک کرده است، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از پروژه‌هایی که توسط کارآفرینان به شهرشان منتقل شده‌اند، از فناوری اطلاعات به منظور افتتاح فروشگاه‌های آنلاین، انجام فروش مستقیم و توزیع بدون تماس، در میان دیگر ابزارهای پیشرفته، در جهت ایجاد «محصولات داغ اینترنتی» استفاده می‌کنند.

بیش از ۸۵ درصد با ادغام یک، دو یا سه صنعت که طیف وسیعی از خدمات تولید و بازاریابی و کشاورزی، گردشگری فرهنگی، آموزش و سایر زمینه ها را پوشش می دهد، مشخص می شود.

با این حال باید اقدامات بیشتری برای افزایش استفاده از تجارت الکترونیک روستایی در راه توسعه کشاورزی و روستایی انجام شود. اگرچه تجارت الکترونیک روستایی با سرعت نسبتاً خوبی توسعه یافته، اما با چالش‌های جدیدی مانند هماهنگی ناکافی سیاست‌ ها، کیفیت نابرابر محصولات تجارت الکترونیک، زیرساخت ضعیف تجارت الکترونیک و کمبود متخصصان تجارت الکترونیک کشاورزی مواجه است.

بنابراین، برای ترویج بیشتر تجارت الکترونیک روستایی، اقدامات زیر باید انجام شود ضمن اینکه مرکز تجارت الکترونیک برخی از شهرستانها چندین پلتفرم خرده فروشی آنلاین از جمله JD.com، Taobao و Yunshow.com را راه اندازی کرده است:

اول: دولت باید یک سازوکار هماهنگ در سطح وزارتخانه و کمیسیون ایجاد کند تا توسعه تجارت الکترونیک را تقویت کند، طراحی سطح بالا و برنامه‌ریزی کلی را بهبود بخشد، پروژه‌های مهندسی موجود را نقطه شروع توسعه صنایع قرار دهد و ادغام زیرساخت های تجارت الکترونیک روستایی و منابع خدمات عمومی را ارتقا دهد.

بر همین اساس، دولت همچنین باید با ایجاد و بهبود مکانیزم ارتباط بلندمدت منافع دولتی و بنگاهها، همکاری در جهت افزایش حمایت و تضمین خدمات عمومی تجارت الکترونیک روستایی، و کمک به تأثیر هم افزایی و مکمل با ورودی های بازار، استانداردسازی تجارت الکترونیک روستایی و ترویج توسعه سالم و با کیفیت آن نقش مهمی را ایفا کند.

دوم: دولت باید اقداماتی را برای بهبود زیرساخت‌های تجارت الکترونیک روستایی، ادغام بیشتر محصولات کشاورزی اینترنت پلاس در پروژه شهر و تجارت الکترونیک در پروژه نمایش جامع روستایی انجام دهد. به این ترتیب، ساخت یک پروژه تاسیسات لجستیک زنجیره سرد ذخیره و نگهداری محصولات کشاورزی، تغییر و ارتقاء زیرساخت‌های لجستیکی تحویل روستایی، و باز کردن بخش محصولات کشاورزی با انتقال آن به کانال از روستا به داخل شهرترویج می‌شود.

سوم: مقامات دولتی باید دامنه آموزش پرسنل را افزایش دهند، برنامه های آموزشی ویژه تجارت الکترونیکی بیشتری را برای رهبران استعدادهای عملی روستایی سازماندهی کنند در حالی که اتصال منابع، توسعه مقیاس و پیشرفت مشارکتی را ترویج می دهند.

پروژه‌های آزمایشی چین برای ترویج فناوری‌های دیجیتال در روستاها در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. پروژه‌هایی از جمله ساخت باند پهن فیبر نوری، اینترنت موبایل، شبکه‌های تلویزیون دیجیتال و اینترنت نسل بعدی همگی تا پایان ۲۰۲۱ تکمیل شده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha