۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
خرید و فروش مسکن صفر شد/ تلاش برای افزایش قیمت بیهوده است
گزارش "بازار"از اولین روز بازگشایی املاکیها

خرید و فروش مسکن صفر شد/ تلاش برای افزایش قیمت بیهوده است

در حالیکه برخی گزارشها از بازار مسکن از رشد قیمتها به صورت زیر پوستی حکایت دارد رییس اتحادیه املاک از صفر شدن خرید و فروش مسکن خبر داده و می گوید تلاش برخی در اعلام بالا رفتن بهای مسکن را متوجه نمی شویم اما قطعا قیمتها بالا نرفته است.

اکبر محمودی؛ خبرگزاری بازار_ روند صعودی قیمت مسکن در ماههای نخست زمستان پارسال که با گزارشات همزمان بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی همراه بود نشان می داد بازار مسکن در رشد قیمتها دست بردار نیست و ظاهرا قصد کرده قبل از شروع سال یک بار دیگر زهر خود را به متقاضیان مسکن که روز به روز توان و قدرت خریدشان کاهش می یابد بریزد.

برخی تحلیلگران مسکن همانند حسین عبده تبریزی در روزهایی که بهای مسکن از سوی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی گزارش هایی مبنی بر رشد قطره چکانی داده می شد معتقد بود که کاهش قیمت واقعی مسکن به تدریج و در ماههای آینده قطعا رخ خواهد داد.  

وی در خصوص پیش بینی ها از قیمت مسکن در سال ۹۹ می گوید:در سال جاری با توجه به ناتوانی متقاضیان و افت قدرت خرید آنها که ناشی از جهش های بیسابقه قیمت در سال های ۹۶ و ۹۷ بود می توان گفت که در سال جاری قیمت واقعی مسکن کاهش خواهد یافت.

عبده تبریزی البته در یک اظهارنظر دیگری گفته بود که در سال ۹۹ قیمت اسمی مسکن ثابت مانده و یا بسیار کمتر از نرخ تورم عمومی افزایش خواهد یافت که در میان مدت سبب می شود قیمت واقعی مسکن کاهش یابد.

املاکی ها:عجله کنید و بخرید

گزارش روز گذشته خبرنگار بازار از برخی مشاوران املاک که اولین روز خود را بعد از تعطیلات تجربه می کردند اینگونه حکایت دارد که برخی دفاتر املاکی کسب و کار خود را آغاز کرده اند و سعی دارند با متقاضیان مسکن چه در عرصه خرید و چه در عرصه فروش به گونه ای برخورد کنند که انگار قیمتها در حال تغییر و تحول است پس باید عجله کنند.

اگر چه دادن قیمت از سوی برخی املاکی ها با تردید همراه است اما آنچه که آنها عنوان می کنند این است که نرخ ها همان  قیمتهای پارسال است و اگر قصد خرید دارید تلاش کنید هر چه سریعتر تصمیم خود را بگیرید.  

برای تایید اینکه آیا املاکی ها مجاز به بازگشایی دفاتر خود هستند و اینکه آیا قیمتها رشد کرده به سراغ رییس و نایب رییس اتحادیه املاک رفتیم.

چرا باید قیمت مسکن رشد کند؟

حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید:اعلام هر گونه قیمت مسکن در این روزها نمی تواند چندان دقیق و درست باشد چرا که وقتی هنوز معامله ای انجام نشده و متقاضی وارد بازار مسکن نشده چرا باید قیمت ها رشد کند.

وی با اشاره به اینکه بارها در تحلیل ها و پیش بینی ها اعلام کرده ام که به دلیل نبود کشش در رشد قیمت مسکن در بازار و افت قدرت خرید رشد قیمت مسکن محال است و یا در حد کمتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود ادامه داد:رشد اندک قیمت در زمستان سال گذشته به دلیل رشد معاملات از ترس رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ بود اما آنچه که به نظر می رسد این است که در این روزهای کرونایی دادن قیمت از سوی هر مشاور املاکی با تردید همراه است.

وی ادامه داد:به هر سوی اگر قیمتی هم ارائه می شود قیمتهای سال گذشته است و احتمال دارد در روزهای آینده با بازگشایی دفاتر املاک هر گونه تغییر و تحولی در قیمتها رخ بدهد.

رشد قیمت مسکن در اسفند هم کذایی بود

اما مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار حتی رشد قیمت در اسفند ماه را هم که توسط بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شد را رد می کند و آنرا به نوعی کذایی می داند.

وی  تاکید کرد:بنده به گزارش های بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعتراض دارم چرا که رشد ۸ درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه و یا اسفند ماه در روزهایی که قدرت خرید مسکن کاهش یافته را اصلا با هیچ معیاری نمی توان سنجید.

خسروی ادامه داد:در این روزها که به دلیل ابلاغ بخشنامه های ستاد کرونا اصناف و دفاتر مشاور املاک تعطیل هستند حتی املاکی هایی که دارای کلید هستند و واحد مسکونی نیز تخلیه است متقاضی خرید رغبتی برای بازدید از ملک نداشته و از ترس ویروس کرونا هر گونه تعامل برای خرید را به اردیبهشت ماه و بهتر شدن اوضاع محول می کند.

میزان خرید و فروش مسکن صفر شد

وی ادامه داد:به هر حال این روزها خرید و فروش مسکن به صفر رسیده است پس وقتی شرایط اینگونه است و خرید و فروشی نمی شود چرا باید قیمتها بالا برود؟

رییس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه ما کف بازار هستیم و قیمتها رشد نداشته اظهار داشت:در حال حاضر به دلیل ممانعت شهرداری از ساخت و ساز وضعیت تولید مسکن نیز تعطیل است و امیدواریم این وضعیت هر چه زودتر به پایان برسد و شرایط به حالت عادی بازگردد.

وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده چهار یا پنج ماه طول می کشد تا وضعیت عادی شود گفت:کرونا رقیب جدی برای معاملات مسکن شده است و شرایط را پیچیده خواهد کرد.

تحت هیچ شرایطی قیمت مسکن افزایش نمی یابد

خسروی در پاسخ به این سوال که با این وضعیت حتی قیمت مسکن به میزان تورم عمومی هم رشد نخواهد کرد، گفت:تحت هیچ شرایطی قیمت مسکن افزایش نمی یابد چون قدرت خرید مسکن پایین است و همانطور که اعلام کردم شرایط کرونا به گونه ای بوده که چند ماه زمان می برد وضعیت عادی شود.

وی افزود: الان شرایط به گونه ای است که هر فردی که نقدینگی لازم را دارد تلاش می کند آنرا حفظ کند و به فکر خرید هیچ کالایی نیست.

کد خبر: ۱۳٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha