۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
حضور و مشارکت حداقلی بخش‌های خصوصی در رویداد اکسپو
رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت های فرهنگی مجلس مطرح کرد

حضور و مشارکت حداقلی بخش‌های خصوصی در رویداد اکسپو

رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت های فرهنگی، مجلس گفت: حضور ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی به عنوان رویداد فرهنگی و اقتصادی فرصتی در راستای توسعه همگرایی جلب و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هاجر چنارانی با اشاره به ضرورت و اهمیت ایجاد فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌ در مجلس گفت: این فراکسیون با هدف بسترسازی و ارتقاء شاخص‌های توسعه فرهنگی، گردشگری و نمایشگاهی توسط نمایندگان تشکیل شد، تعامل و همکاری پارلمان با بخش خصوصی، سندیکاها و انجمن‌هایی که به عنوان بازوی اجرایی در تحقق و انجام امور تصدی گری مطابق با سند چشم انداز سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مطابق با بند ۱۹ آن است تاکید به تولید، ثروت، بهره‌وری و کارآفرینی سرمایه گذاری و اشتغال مولد دارد. اجرای بند ۹ آن حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالاها و خدمات و تسهیل مقررات و رشد مشوق‌ها، گسترش خدمات تجارت خارجی، ترانزیت، زیرساخت‌های مورد نیاز و برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید اقتصادی است که با کشورها به ویژه کشورهای منطقه با کمک و حمایت از بخش صنعت نمایشگاهی ارتباط مستقیمی دارد.

نماینده مردم شریف نیشابور و فیروزه با تاکید به رویداد اکسپوی دبی در معرفی دستاوردهای کشور ما افزود: رویداد اکسپو دبی را می‌توان معرف دستاوردها و فرهنگ تمدن ایرانی اسلامی و جاذبه‌های طبیعی، میراثی و گردشگری ایران زمین در عرصه ملی و بین المللی معرفی کرد.

وی ادامه داد: با عنایت به رسالت تقنینی و ذاتی فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی که مرتبط با امور زیرساخت‌های فرهنگی و نمایشگاه‌ها است برای نخستین بار فراکسیون مذکور به منظور تقویت صنعت نمایشگاهی کشور با رویکرد توسعه صادرات، تولیدات، محصولات فرهنگی و خدمات به ویژه در دوره تحریم‌ها ایجاد شد.

چنارانی مطرح کرد: همچنین نقش هم افزایی دولت و قوه مقننه در جهت ارتقای این صنعت و به رسمیت شناختن فعالیت‌های نمایشگاهی با رویکرد توسعه صادرات نسبت به اولویت برنامه‌ها در نوسازی سالن‌ها به تجهیزات جدید و حمایت از غرفه سازان موثر است و در راستای کمک به فرهنگ سازی برای معرفی نقش و اهمیت نمایشگاه‌ها و گسترش مناسبات تجاری، فرهنگی با کشورها و تعامل با جهانیان ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور، جایگاه ایران را در صنعت نمایشگاهی در منطقه و عرصه بین المللی ارتقا می‌دهد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: با انجام مطالعات تطبیقی تحت حمایت از صنعت نمایشگاهی و احصای چالش‌ها و آسیب‌های پیرامونی، سلسله جلساتی با بخش‌های خصوصی مرتبط و ذینفعان برگزار شد و همچنین در ادامه پس از بازدیدهای میدانی جهت بررسی نحوه حضور و مشارکت بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان یا عدم حضور در رویدادها و نمایشگاه از طرف نهادهای دولتی مورد ارزیابی قرار گرفت و گزارشی در خصوص موضوعات پیشنهادی به دستگاه‌های متولی و مرتبط در جهت رفع موارد اعلامی اقدام و انجام شد.

رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی : حضور ایران در اکسپوی دبی به عنوان یک رویداد فرهنگی و اقتصادی فرصتی در راستای توسعه همگرایی جلب و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی است. نمایشگاه اکسپو که پس از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان شناخته می‌شود، می‌تواند به عنوان درگاهی برای گذر تاریخ تمدن، فرهنگ و میراث ملموس و ناملموس از گذشته تا آینده کشورها محسوب شود.

چنارانی ادامه داد: بعد از پاندمی ویروس منحوس کرونا که منجر به تعطیلی برخی از کسب و کارهای کوچک و متوسط و موضوعات مرتبط به امور نمایشگاهی شده این اکسپو می‌تواند در احیا و شناساندن ظرفیت‌های مهم کشور ایران اعم از معرفی فرهنگ گردشگری، خلاقیت، معماری، هنر و غیره موثر باشد و همچنین کمک بزرگی به جلب و جذب مشارکت سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور با رویکرد دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی می‌کند.

وی افزود: حضور کشور ایران در اکسپوی دبی در راستای تقویت و افزایش نفوذ در بازارهای منطقه و جهان در جهت تحقق و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تثبیت و تقویت دیپلماسی فرهنگی، اقتصادی انجام شده است؛ لذا در شرایط تحریمی این رویداد می‌تواند به تقویت روابط بین‌الملل و هم‌افزایی ۱۵ کشور همسایه در عرصه اقتصادی و فرهنگی کمک کند.

چنارانی ادامه داد: با توجه به بازدیدهایی که در راستای نظارت و اجرای بندهای سیاست‌ کلی اقتصاد مقاومتی از بخش‌های مختلف پاویون ایران از نهادهای دولتی مانند وزارت گردشگری، وزارت صنعت معدن، بخش‌های اقتصادی سازمان توسعه تجارت، وزارت فرهنگ، اتاق‌های بازرگانی و تعاونی کشور و مرکز ملی فرش صورت گرفت پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ در مقایسه با ۱۹۲ کشور دیگر ضعف‌ها و آسیب‌های شکلی و محتوایی مهمی دارد البته نباید از نقاط قوت دستاوردهای نهادهای دولتی کشورمان در این اکسپو غافل شد.

نماینده نیشابور ادامه داد: در این رویداد حضور و مشارکت حداکثری بخش‌های خصوصی اتفاق نیفتاده است علاوه بر آن گزارش جامعی از ضعف‌ها، کاستی‌ها و فرصت‌ها به منظور ارزیابی و مقایسه کشور ایران با سایر کشورها از طرف هیئت رئیسه فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌ در مجلس تهیه و تدوین شد که در جلسه ای مشترک بین هیئت رئیسه فراکسیون با وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی با رویکرد رفع موانع و چالش‌های تقنینی و محتوایی، شکلی، اجرایی و با حضور بخش‌های خصوصی و ذینفعان و احقاق حقوق آنان مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان به عنوان ویترین و ارائه‌ دهندگان دستاوردهای دولت در رویدادها و نمایشگاها تلقی و معرفی می‌شوند، گفت: امیدواریم پاویون ایران در سایر رویدادها و نمایشگاه‌های موضوعی و تخصصی مخصوصاً اکسپوی ژاپن که در ۵ سال آینده برگزار می‌شود با حضور پررنگ تر و کاربرد تری ظاهر شود.

رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تدوین نقشه راه در قالب لایحه از طرف متولی این صنعت که همان شرکت نمایشگاه‌های بین المللی ایران است با لحاظ نمودن پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجرایی، ارائه مشوق‌ها و درج حمایت‌های قانونی در قالب سند یا نظام جامع توسعه صنعت نمایشگاهی با تصویب مجلس شورای اسلامی ضروری است.

وی افزود: این نقشه راه می‌ تواند برای حمایت و عرضه صنعت نمایشگاهی کشور زمینه ساز حضور، مشارکت و نقش‌آفرینی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را فراهم کند تا به فضل الهی حماسه اقتصادی و فرهنگی در برابر چشم جهانیان رقم خورد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: بازدید اعضای هیئت رئیسه فراکسیون با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و با هزینه شخصی اعضاء و بدون دریافت و در نظر گرفتن ماموریت اداری در ۲ روز کاری با همراهی صیفی رییس انجمن نمایشگاه‌های بین المللی ایران و اعضای هیئت مدیره انجمن مذکور و بخش‌های خصوصی صورت گرفت.

رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در نهایت از همکاری و همراهی مسافری سرکنسولگری محترم ایران در دبی که هماهنگی در بازدید و برقراری ملاقات‌ها در پاویون‌های اکسپو را داشتند و همچنین از همه متولیان امر، برگزار کنندگان و مشارکت کنندگان و بخش‌های خصوصی فعال در پاویون که همکاری لازم جهت اعتلا و ارتقای فرهنگ و تمدن غنی ایرانی اسلامی را بر عهده دارند تقدیر و تشکر می‌کنم.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha