۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
تخصیص ارز ترجیحی راهکار مناسبی برای اصلاح وضعیت بازار دارو نیست
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

تخصیص ارز ترجیحی راهکار مناسبی برای اصلاح وضعیت بازار دارو نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: تخصیص ارز ترجیحی راهکار مناسبی برای اصلاح وضعیت بازار دارو نیست، تخصیص ارز ترجیحی باعث می‌شود دارو در بازار به قیمت ارزان عرضه شده و به راحتی قاچاق شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مسعود پزشکیان، در رابطه با تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار دارو، گفت: اگر سیستم ارائه خدمت در حوزه دارو را اصلاح نکنیم هر چقدر هم ارز ترجیحی به این بخش اختصاص دهیم احتمال اینکه از این ارز سوءاستفاده شود و باز هم برخی داروها در کشور کمیاب شوند، وجود دارد.

رفع مشکلات بازار دارو در گروی اصلاح سیستم ارائه خدمت در این حوزه است
نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تخصیص ارز ترجیحی باعث می شود که دارو در بازار به قیمت ارزان عرضه شده و به راحتی قاچاق شود بنابراین برای اصلاح وضعیت بازار دارو باید سیستم ارائه خدمت در این حوزه را اصلاح کنیم و تا این مهم محقق نشود با این وضعیتی که وجود دارد مشکلات همچنان بر زمین خواهند ماند.

وی در تشریح نحوه صحیح اصلاح سیستم خدمت‌رسان در بازار دارو، تصریح کرد: نیاز است که سیستم ارجاع، نسخه الکترونیکی و پزشک خانواده اجرا شده و چارچوبی برای آنها تعیین شود و بعد دارو بر اساس نیاز و جمعیت تعریف شده تخصیص داده شود، در این شرایط دارو کم نخواهد شد و مردم برای تهیه دارو در بازار سرگردان نمی‌شوند و این دارو است که بیماران را پیدا می‌کند.

پزشکیان در مورد طرح پزشک خانواده که به تازگی اجرا شده است، اظهار کرد: آنچه تحت عنوان پزشک خانواده اجرا شد تنها محدود به پزشک درمانگاه می‌شود و بیمار تنها می‌تواند به آن درمانگاه مراجعه کند و پزشک هم تنها می‌تواند در یک محدوده خاص نسخه بنویسد.

ما پزشکی را به صورت تجاری مدیریت می‌کنیم
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: اجرای طرح پزشک خانواده باید این گونه باشد که بیمار برای مراجعه به مراکز درمانی و آغاز هر نوع درمان با پزشک تعیین شده تماس بگیرد و وی به عنوان یک مشاور به آنها مشاوره داده و خود با مراکز درمانی هماهنگ کند و بیمار را ارجاع دهد بنابراین طرح پزشک خانواده‌ای که اجرا شد بر اساس این استاندارد جهانی تعریف شده، نبود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون ما پزشکی را به صورت تجاری و خصوصی مدیریت می‌کنیم و این در حالی است که در دنیا این موضوع پذیرفته شده است که طب و سلامت غیر قابل واگذاری به بازار است و جان مردم از قاعده بازار مستثنی است و نباید به دلیل عدم توانایی مالی به خطر بیفتد در نتیجه حاکمیت‌ها باید این مشکل را حل کنند.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha