۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
پیش بینی تولید ۵ میلیون اصله نهال توت برای توسعه نوغانداری
رییس مرکز نوغانداری کشور اعلام کرد

پیش بینی تولید ۵ میلیون اصله نهال توت برای توسعه نوغانداری

رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: تولید ۵ میلیون اصله نهال توت ظرف پنج سال در راستای افزایش راندمان تولید پیله ابریشم و توسعه نوغانداری در کشور با مشارکت کمیته امداد امام (ره) هدفگذاری شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عدیل سروی زرگر رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان این مطلب گفت: تولید ۵ میلیون اصله نهال توت در قالب تفاهمنامه میان وزیر جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام (ره) را برنامه ریزی شده که از این میزان در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال توت تولید می شود.

سروی زرگر استفاده از ظرفیت‌های مشترک و ایجاد درآمد برای مددجویان با اولویت زنان سرپرست خانواده در کشور را از اهداف دیگر این تفاهمنامه همکاری نام برد.

وی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال آینده ۴۰۰ هزار اصله نهال توت در استان گیلان، ۳۰۰ هزار اصله در مازندران، ۱۰۰ هزار اصله نهال در گلستان، ۸۵ هزار اصله نهال در خراسان رضوی، ۵۰ هزار اصله نهال در خراسان شمالی تولید می شود ضمن آن که ۳۰۰ هزار اصله نهال توت نیز برای نخستین بار توسط کمیته امداد(ه) بر اساس تفاهمنامه ای که با این نهاد داریم، تولید خواهد شد.

افزایش ۳.۵ برابری تولید نهال توت
عدیل سروی با بیان این که در سال جاری ۶۲۰ هزار اصله نهال تولید و توزیع شد، اظهار داشت: این میزان تولید نسبت به سال ۱۳۹۹حدود ۳.۵ برابر افزایش داشته است.

وی، میزان تولید نهال توت در سال گذشته را ۱۸۰ هزار اصله عنوان کرد.

رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان این که طی سه سال گذشته ضریب خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخلی از ۲۸ درصد به ۵۲ درصد ارتقاء یافته است، تامین نهال توت اصلاح شده را یکی از کارهای اساسی در حوزه تولید پیله ابریشم دانست.

وی خاطرنشان کرد: عمر اقتصادی توتستان ها ۲۵ سال است و طی سال های گذشته بخشی از توتستان های کشور فرسوده و یا بر اساس تغییر کاربری از بین رفته اند و از این رو برای خوداتکایی در تولید نخ ابریشم و پایداری تولید پیله ابریشم، بهسازی و نوسازی باغات فرسوده و ایجاد توتستان های جدید با نهال های اصلاح شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: احیای توتستان های فرسوده با سرعت پیش می رود و احیای باغات مادری در استان های گیلان و مازندران به خوبی انجام می شود.

به گفته عدیل سروی در استان گیلان ۵۲ هکتار و استان مازندران ۹ هکتار باغ مادری ایجاد شده است.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha