۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
بحران اوکراین و اقتصاد جهانی؛ افزایش بیشتر قیمت نفت و بالاترین میزان تورم ۳۰ سال اخیر
بازار گزارش می دهد؛

بحران اوکراین و اقتصاد جهانی؛ افزایش بیشتر قیمت نفت و بالاترین میزان تورم ۳۰ سال اخیر

انتظار می رفت اقتصاد دنیا در سال جاری در مسیر رشد قرار بگیرد ولی بحران روسیه و اوکراین می تواند چالشهای تازه ای را برای اقتصاد ایجاد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: دو سال از شروع همه گیری کرونا در دنیا گذشته است و این بحران آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد کرد. بحرانی که باعث شد تا نرخ رشد اقتصادی جهان تنزل پیدا کند، نرخ بیکاری افزایش یابد و چالشهای مالی زیادی گریبان گیر کشورها و دولتها شود.

پیش بینی می شد با پایان بحران کرونا، اقتصاد دنیا در مسیر بازسازی قرار بگیرد ولی به نظر می رسد چالشهای تازه ای در ابتدای سال ۲۰۲۲ ایجاد شده است که می تواند مشکلات اقتصادی را افزایش دهد.

بلومبرگ در گزارش خود نوشت: «در ابتدای سال جاری انتظار می رفت با افزایش پوشش واکسیناسیون در دنیا، روند رشد اقتصادی از سرگرفته شود ولی بحران تازه ای اقتصاد را هدف قرار داد. درگیری های روسیه و اوکراین باعث شد تا دنیا با چالش جدیدی روبرو شود. از یک طرف غرب در پاسخ به این بحران اقدام به وضع تحریم های اقتصادی علیه روسیه کرده است و این مساله می تواند چالشهای مالی بیشتری در دنیا ایجاد کند. از طرف دیگر روسیه بزرگترین مالک ذخایر گاز طبیعی در دنیا است و نقش مهمی در صادرات گاز در دنیا دارد و در صورتیکه تصمیم بگیرد در مقابل این بحران عکس العمل نشان می دهد، می توان انتظار داشت قیمت گاز طبیعی در جهان افزایش یابد.»

اما در سوی دیگر ماجرا نقش اوکراین در تامین کالاهای اساسی و فلزات و مواد معدنی پرمصرف قرار دارد. نقشی که غیر قابل انکار است و باید بر آن همیشه تاکید داشت. در صورتیکه جنگ روسیه و اوکراین بالا بگیرد و در زنجیره عرضه این کالاهای اساسی اختلال ایجاد شود، باید منتظر افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی و منابع انرژی فسیلی بود.

این بحران تازه در اقتصاد دنیا در شرایطی ایجاد شده است که پیش از این سازمان های جهانی در مورد کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جاری هشدار داده بودند. در گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در خوش بینانه ترین حالت اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ با نرخ ۴.۲ درصد رشد خواهد کرد در حالیکه پیش از این نرخ بالغ بر ۵ درصدی اقتصادی برای اقتصاد دنیا پیش بینی شده بود.

مساله دیگر افزایش نرخ تورم است که می تواند چالشهای زیادی را برای اقتصاد جهان ایجاد کند. بررسی ها نشان می دهد در آخرین ماه های سال قبل نرخ تورم در دنیا به مرز ۵.۲ درصد رسید ولی گزارشهای منتشر شده در اولین ماه های امسال نشان می دهد روند افزایشی تورم در دنیا نگران کننده است.

انتظار می رود در سال جاری ما شاهد رسیدن نرخ تورم در جهان به مرز ۹ درصد باشیم که بالاترین تورم ثبت شده در جهان طی سی سال اخیر است. در سال ۲۰۲۰ نرخ تورم در جهان به مرز ۲.۲ درصد رسید و در سال ۲۰۲۱ به مرز ۳.۸ درصد رسید. در صورت تحقق پیش بینی نرخ تورم، می توان انتظار شوک بزرگی را در بازار داشت.

از طرف دیگر در بازار نفت هم خبرها از شروع شوک تازه ای حکایت دارد. شروع روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی که می تواند فعالیتهای صنعتی را با چالش ایجاد کند و مانع از رشد اقتصادی شود.

رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار امریکا موضوعی بود که رسانه ها به آن پرداختند و بازهم سوال اصلی این است که آیا روند افزایش قیمت نفت در بازار ادامه خواهد داشت یا خیر؟

بلومبرگ در این مورد نوشت: «افزایش قیمت نفت می تواند مانع دیگری در مسیر رشد اقتصادی جهان ایجاد کند و بر دامنه بحران های مالی در جهان بیفزاید. اگر بحران بین روسیه و اوکراین بالا بگیرد، بدون شک سرعت افزایش قیمت نفت افزایش خواهد یافت.»

کد خبر: ۱۳۶٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha