منابع بلوکه شده به سرمایه‌گذاری روی صنایع کارآمد اختصاص یابد
رئیس‌ کمیسیون انرژی اتاق ایران:

منابع بلوکه شده به سرمایه‌گذاری روی صنایع کارآمد اختصاص یابد

نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران می‌گوید: در صورت نهایی شدن توافق‌ها و آزاد شدن پول‌های بلوکه کشورمان در دیگر کشورها، این منابع باید به سرمایه‌گذاری روی بخش‌های صنعتی کارآمد اختصاص یابد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود مذاکرات وین به نتیجه می‌رسد و پول‌های بلوکه شده ایران در دسترس قرار می‌گیرد، برنامه‌ریزی درست و منطقی برای جلوگیری از به هدر رفتن این منابع ضرورت دارد. طبق اطلاعات موجود این منابع بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود که در صورت استفاده از آنها در مسیرهای درست، شاهد اثرگذاری بالا و بهبود وضعیت اقتصاد کشور هستیم.

در این بین رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است برای بهره‌گیری مناسب از این منابع باید سرمایه‌گذاری روی بخش‌های صنعتی و تولیدی کارآمد و باراندمان بالا را در اولویت قرار دهیم.

آرش نجفی تصریح کرد: از آنجایی که این وجوه از محل صادرات نفت ایجاد شده و باید به عنوان یک سرمایه در نظر گرفته شود. درست است که اقتصاد ایران با انواع مشکلات مواجه است؛ اما برای استفاده بهینه از این منابع باید فرض کنیم که همچنان امکان دسترسی به این منابع را نداریم.

این فعال اقتصادی اجتناب از هزینه‌کرد این منابع برای رفع برخی هزینه‌های جاری کشور را ضروری خواند و ادامه داد: اگر این پول مستقیم وارد صندوق توسعه ملی شود و آن را سرمایه‌ای بدانیم که قرار است در چارچوب تسهیلات در اختیار صنایع پیش‌رو، کارآمد و با راندمان بالا قرار بگیرد، بهترین استفاده را از آن برده‌ایم.

عضوهیات نمایندگان اتاق ایران یکی از مشکلات امروز اقتصاد ایران را بالا رفتن نقدینگی و در عین حال ناچیز بودن میزان رشد تولید دانست و ادامه داد: اگر برای مثال بهینه‌سازی مصورف انرژی را به عنوان یک فرآیند تولیدی در نظر بگیریم، اجرای آن موجب افزایش درآمدها و GDP کشور می‌شود.

او به دولت پیشنهاد داد: منابعی که به دنبال توافق‌های وین آزاد می‌شود را به هیچ عنوان صرف امور جاری کشور نکند. این منابع باید زمینه ثروت‌آفرینی در اقتصاد ایران را فراهم کند. ایران در حال حاضر دچار استهلاک سرمایه و اضمهلال انرژی است و با انواع مشکلات و کمبودها مواجه است. صنایع کشور با صورت مسئله‌های پیچیده در حوزه تامین برق و گاز خود مواجه هستند، که مجموعه این مسائل به تولید آسیب می‌زند.

بر اساس اظهارات نجفی اگر همین منابع که به کشور برمی گردد را در راستای کاهش شدن مصرف انرژی در صنایع سرمایه‌گذاری کنیم، موجب می‌شود با کمبود برق و گاز کمتری مواجه شویم و تولید استمرار داشته باشد، همان‌طور که می‌دانیم یکی از درآمدهای جدی کشور از محل تولید فرآورده‌های پتروشمی تامین می‌شود، پس رونق بخشیدن به تولید از طریق منابع موجود می‌تواند اثرگذاری مثبت‌تر و پایدارتری بر روند اقتصاد کشور داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد: دولت اگر بر اساس منافع ملی حرکت کند به سمت تسهیل فرآیند تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید پیش‌می‌رود و در قدم اول استراتژی تولید را تعریف کرده و اعلام می‌کند که کشور باید در چه حوزه‌هایی خودکفا ‌شود، در چه حوزه‌هایی دست به واردات بزند و در نهایت در کدام بخش‌ها به صورت ترکیبی عمل ‌کند.

اعطای تسهیلات کم‌بهره به تولید با راندمان و ارزش‌افزوده بالا، طبق استعدادهای موجود در کشور و توجه به صنایع اثربخش موضوعی است که به اعتقاد این فعال اقتصادی باید ملاک عمل دولت در مواجه با منابع آزاد شده، قرار بگیرد.

او خاطرنشان کرد: این منابع باید به گونه‌ای هزینه شود که مجدد به چرخه تولید و صنعت برگردد. البته این نکته را هم باید توجه داشت که برای تولید به واردات مواد اولیه، تجهیزات، ماشین‌آلات، تکنولوژی نیاز داریم و لازم است این روند به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده پیش رود.

نجفی در نهایت با تاکید بر اعطای منابع مذکور در قالب تسهیلات به صنعتی که متمضن برگشت آن باشد منجر به تکامل چرخه سرمایه‌گذاری می‌شود. در این مسیر بهبود وضعیت راه‌های کشور نیز بسیار ضرورت دارد. باید تمام شاخص‌های عملیات عمرانی با نظر به اینکه در بهنیه‌سازی و بازگشت اقتصاد کارآمد موثر است، تعریف شود.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha