۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
افزایش نرخ ارز صرافی ها دلار را گران کرد| ضرورت تثبیت قیمت روی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان
گزارش «بازار» از نوسانات بازار ارز؛

افزایش نرخ ارز صرافی ها دلار را گران کرد| ضرورت تثبیت قیمت روی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان

با آنکه اتفاق خاصی در روند انجام مذاکرات برجام صورت نگرفته است اما بازار ارز دیروز به صورت هیجانی افزایش یافت، افزایش قیمتی که کارشناسان بخش عمده آن را ناشی از رشد نرخ ارز در صرافی ها می دانند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: برخلاف روزهای گذشته که نرخ ارز در بازار روندی نزولی را طی می کرد اما دیروز قیمت ارز به صورتی هیجانی افزایشی شد طوری که دلار ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومانی صبح، پس از چند ساعت با رشدی اندک دوباره وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد.

به گفته کارشناسان قیمت انواع ارز این روزها علاوه بر تاثیر پذیری از درز و درج اخبار حاصل از نتایج مذاکرات برجام در وین از ناحیه بانک مرکزی نیز به دلیل تعیین و تغییر قیمت های روزانه آن در صرافی ها دچار افت و خیز می شود و این فراز و فرود موجب شده است تا بازار ارز همچنان بی ثبات و آشفته شود.

آشفتگی که البته هیچ مبنا و اساس اقتصادی مشخص و معینی ندارد بلکه به چگونگی روند مذاکرات گره خورده است و از طرفی بانک مرکزی نیز برنامه درستی برای ساماندهی و ثبات بخشی آن طور که مانع از رشد بی منطق قیمت ها در این بازار شود را ندارد.

حال از آنجایی که مذاکرات برجام در مرحله پایانی به دلیل اهمیت بسیار بالا نسبت به حفظ اقتدار و ارزش ها و رعایت خطوط قرمز، از حساسیت خاصی برخوردار است، بنابراین تداوم مذاکرات برای توافق نهایی موجب شده است تا قیمت ارز متاثر از چگونگی روند مذاکرات تا حدودی دچار تغییر شود.

درشرایطی که توافق نهایی (مسئله مذاکرات برجام) حاصل نشده است اما بانک مرکزی قیمت ارز را در صرافی ها با نرخ دلخواه تعیین می کند این در حالی است که بازارآزاد نیز به تبع تغییر قیمت ها در صرافی های مجاز، نرخ ارز را بالا و پایین می کند

تبعیت نرخ ارز بازار آزاد از قیمت روزانه صرافی ها
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره نوسان قیمت ارز که هر روز نرخ جدیدی را به ثبت می رساند گفت: اکنون که مذاکرات برجام در حال انجام است و مردم بخصوص فعالان بازار ارز و اقتصادی منتظر اخبار خوش رفع تحریم ها هستند این موضوع باعث شده تا بازار در شرایط اضطرار قرار گیرد و قیمت ها در چنین بازاری تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت و منفی روند مذاکرات قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بازار ارز این روزها به روند انجام مذاکرات و سیاست گذاریهای بانک مرکزی در تعیین قیمت های روزانه گره خورده است، افزود: شکی نیست که با حذف تحریم ها و انجام توافقات، قیمت ها در بازار ارز کاهشی می شود اما این کاهش قیمت بی تردید توسط بانک مرکزی مدیریت خواهد شد. چرا که هم اکنون و درشرایطی که توافق نهایی حاصل نشده است اما بانک مرکزی قیمت ارز را در صرافی ها با نرخ دلخواه تعیین کرده و بازار آزاد نیز به تبع تغییر قیمت ها در صرافی های مجاز، نرخ ارز را بالا و پایین می کند.

این کارشناس خبره بازار خاطرنشان کرد: تعیین نرخ روزانه ارز از سوی بانک مرکزی با حفظ جوانب انجام می شود چرا که سیاست گذاری ها در تعیین نرخ این کالای مهم اقتصادی طوری است که بخش تولید و صادرات نیز با کاهش شدید نرخ ارز دچار مشکل نشوند.

جلوگیری از کاهش قیمت ارز سفره مردم را کوتاه کرده و مانع از کاهش هزینه های زندگی می شود اما بانک مرکزی به دلیل تبعیت از دستورات بالادستی، سیاست گذاری های اقتصادی را در نظر گرفته و خیلی راغب به سیر نزولی شتابان قیمت ها در بازار ارز (به دلیل کاهش درآمدهای دولت برای تامین نیازها بخصوص کسری بودجه و ...) آنگونه که دلار به زیر ۲۴ یا ۲۳ هزار تومان برسد، نیست

افزایش قیمت ارز در بازار به نفع دولت و به زیان مردم!
بغزیان اضافه کرد: البته جلوگیری از کاهش قیمت ارز سفره مردم را کوتاه کرده و مانع از کاهش هزینه های زندگی می شود اما بانک مرکزی به دلیل تبعیت از دستورات بالادستی، سیاست گذاری های اقتصادی را در نظر گرفته و خیلی راغب به سیر نزولی شتابان قیمت ها در بازار ارز (به دلیل کاهش درآمدهای دولت برای تامین نیازها بخصوص کسری بودجه و ...) آنگونه که دلار به زیر ۲۴ یا ۲۳ هزار تومان برسد، نیست.

وی ادامه داد: هرچند توافق در مذاکرات با حفظ ارزش ها به نفع اقتصاد کشور است اما به نظر می رسد بازار ارز نیز خیلی نباید وابستگی شدیدی به انجام توافقات داشته باشد، چرا که معلوم نیست سرانجام مذاکرات چگونه خواهد بود. بلکه می توان با توجه به رشد مناسب درآمدهای ارزی و روند قابل قبول صادرات کشور نسبت به سالهای گذشته، سیاست گذاریهای اقتصادی و ارزی برای ثبات نرخ ارز در بازار طوری باید به کار گرفته شود که حداقل ثبات نرخ ارز در بازار ایجاد شود تا هر روز شاهد افت و خیز قیمت ها در این بازار نشویم. بازار پر نوسانی که اکنون سرمایه گذاران اقتصادی را در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار داده است.

چنانچه توافقی نیز حاصل شود ارز به یکباره در سراشیبی تند قیمت قرار نمی گیرد، با توجه به وجود نرخ بالای تورم در کشور همچنین نرخ تعادلی دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان نباید انتظار داشت با حذف تحریم ها دلار تا ۲۰ هزار تومان افت کند اما به نظر میرسد قیمت دلار بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان باقی بماند که البته این رقم نیازمند مدیریت بازار با کار کارشناسی شده است

ضرورت ثبات نرخ ۲۴ تا ۲۶ هزار تومانی دلار حتی با انجام توافقات برجامی
محمد آرام، کارشناس مالی و مدیرعامل سابق شرکت تأمین سرمایه امین نیز در گفتگو با «بازار» گفت: اینکه هر روز شاهد نوسان قیمت ارز در بازار هستیم نتیجه انتظاراتی است که مردم بخصوص فعالان بازار ارز از روند مذاکرات برجام دارند زیرا بازار حساس ارز هم اکنون به اخبار مثبت و منفی انجام توافقات، واکنش نشان می دهد و تغییر قیمت ها ناشی از این موضوع است.

وی با بیان اینکه چنانچه توافقی نیز حاصل شود ارز به یکباره در سراشیبی تند قیمت قرار نمی گیرد، گفت: با توجه به وجود نرخ بالای تورم در کشور همچنین نرخ تعادلی دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان نباید انتظار داشت با حذف تحریم ها دلار تا ۲۰ هزار تومان افت کند اما به نظر میرسد قیمت دلار بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان باقی بماند که البته این رقم نیازمند مدیریت بازار با کار کارشناسی شده است.

این کارشناس بازار خاطر نشان کرد: سیاست گذاران ارزی باید جوانب و زوایای افت و خیز نرخ ارز را در نظر گیرند و با برنامه ریزی درست و تصمیمات خاص اصولی بر ثبات قیمت دلار در بازار تمرکز و توجه کنند زیرا بی ثباتی نرخ ارز سرمایه گذاران را در برزخ قرار می دهد.

برخی از کارشناسان نوسان نرخ ارز را علاوه بر تاثیر گذاری روند مذاکرات ناشی از نوسان قیمت گذاری ارز از سوی بانک مرکزی می دانند چرا که با افزایش قیمت ارز در صرافی ها، نرخ این کالا نیز در بازار ارز سیر صعودی به خود می گیرد

رشد قیمت ارز در صرافی ها نرخ دلار را در بازار آزاد گران کرد!
بنا به این گزارش، مطابق نظر کارشناسان، نوسان قیمت ارز در بازار تا توافق نهایی مذاکرات برجام همچنان ادامه دارد و بالا و پایین شدن آن ناشی ازموئلفه اقتصادی نیست، بنابراین معلوم نیست که نرخ ها در این بازار چگونه رقم خورد.

البته برخی اقتصاددانان می گویند؛ علاوه بر تاثیرگذاری نرخ ارز از اخبار روند مذاکرات برجام، تعیین قیمت نرخ ارز در صرافی های مجاز که از سوی بانک مرکزی انجام و اعلام می شود نیز بر این بازار تاثیرگذار است، چرا که قیمت دلار روز دوشنبه در صرافی های بانکی ۲۴ هزار و ۴۱۲ تومان و قیمت خرید آن نیز از مردم ۲۴ هزار و ۱۶۹ تومان بوده اما دیروز قیمت این کالا افزایشی شد، طوری که روز سه شنبه در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار نسبت به روز دوشنبه با سیر صعودی به ۲۴ هزار و ۶۴۹ تومان و قیمت خرید آن نیز از مردم ۲۴ هزار و ۴۰۴ تومان تعیین شد.

در چنین شرایطی است که برخی از کارشناسان نوسان نرخ ارز را علاوه بر تاثیر گذاری روند مذاکرات ناشی از نوسان قیمت گذاری ارز از سوی بانک مرکزی می دانند چرا که با افزایش قیمت ارز در صرافی ها، نرخ این کالا نیز در بازار ارز سیر صعودی به خود می گیرد.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha