۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
بیش از ۴۰۰۰ دام سبک در میان مناطق سیل زده عرضه شد| تعدیل قیمت بازار با عرضه روزانه  ۱۰۰۰ راس دام سبک
مدیرعامل شرکت زرین کشت پایدار زرندیه در گفتگو با بازار:

بیش از ۴۰۰۰ دام سبک در میان مناطق سیل زده عرضه شد| تعدیل قیمت بازار با عرضه روزانه  ۱۰۰۰ راس دام سبک

مشیدی، مدیرعامل شرکت زرین کشت پایدار زرندیه گفت: تفاهم نامه تامین و کشتار دام سبک و سنگین با شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی امسال نیز منعقد شد و اجرای آن تا ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

بازار؛ گروه ایران: گسترش خشکسالی، کاهش تامین نهاده های دامی، کاهش مراتع طبیعی، هدایت دامداران به سمت کشتارگاه، حوادث طبیعی همچون وقوع سیل و غیره همگی منجر به این شد که هم سال گذشته و هم سال جاری با معضلاتی در تامین گوشت قرمز مواجه شویم؛ مشکلاتی که یکبار کشور را با کاهش دام رو به رو کرد و بار دیگر به افزایش قیمت های پلکانی منجر شد.

از همین رو هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طریق زیر مجموعه های خود از جمله شرکت زرین کشت پایدار زرندیه نسبت به رفع معضلات پیش آمده بر آمد و قیمت گوشت قرمز را متعادل ساخت. در این راستا محمد علی مشیدی، مدیر عامل شرکت زرین کشت پایدار زرندیه در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

ستاد اجرایی فرمان اجرایی حضرت امام (ره) در راستای رفع چالش های حوزه امنیت غذایی و به خصوص گوشت قرمز از طریق شرکت زرین کشت پایدار زرندیه از شب عید سال گذشته با عرضه گوشت ارزان به بازار به تنظیم بازار شب عید کمک کرد

* با توجه به اینکه در سال اخیر با چالش های زیادی در حوزه های کشاورزی، دامداری و حتی تامین نهاده های دامی مواجه بودیم، در خصوص اقداماتی که از سوی شرکت زرین کشت پایدار زرندیه برای رفع این مسائل انجام شده است توضیح دهید؟
طی چند سال گذشته همواره معضلاتی در حاشیه دامداری و تامین نهاده ها وجود داشته است که در پایان سال گذشته با عدم تامین به موقع نهاده ها این مسائل برای تولید کنندگان شدت بیشتری یافت. در سال جاری هم با توجه به خشکسالی که در کشور اتفاق افتاد، آن بخش از دام های کشور که به صورت دام های عشایری و مرتعی بودند دچار مشکل جدی شدند و اکثر دامدارها موفق به استفاده از مراتع نشدند.

مجموع این موارد که شامل گرانی و کمبود نهاده ها و خشکسالی می شود منجر به تحمیل فشار بسیار زیادی به این صنعت شد؛ به طوری که شاید طی دهه گذشته یکی از بدترین سال های تولید و پرورش دام در سال ۱۴۰۰ بود؛ چرا که خیلی از دامدار ها همانطور که در رسانه ها نیز نشان داده شد حجم زیادی از دام هایشان به خصوص دام های مولد شان را به اجبار برای کشتار و فروش به بازار عرضه کردند. این اتفاق که دام های مولد برای کشتار عرضه شوند خود مخاطره آمیز است.

البته مشکل به همین جا محدود نشد و از سویی دیگر شاهد این بودیم که قیمت گوشت افزایش یافت. بنابراین در راستای رفع چالش های حوزه امنیت غذایی و به خصوص گوشت قرمز، ستاد اجرایی فرمان اجرایی حضرت امام (ره) از طریق شرکت زرین کشت پایدار زرندیه از شب عید سال گذشته با عرضه گوشت به بازار با قیمت پایین به تنظیم بازار شب عید کمک کرد.

* اشاره کردید که سال گذشته و در زمان بحران با عرضه به موقع گوشت کمک شایانی به تنظیم بازار گوشت کردید، بفرمایید چه ظرفیتی در مجموعه شما برای تولید دام سبک و سنگین و تامین گوشت قرمز بازار وجود دارد؟
مجموعه لاله آراد دارای ظرفیت پروار بندی و اصلاح نژاد دام سبک به تعداد ۸۰ هزار راس است، یک مجموعه صنعتی پرورش دام سنگین و تامین گوشت قرمز و یک گله مولد هم داریم که شیر تولید می کند. همچنین زیر ساخت هایی در باغات، گلخانه و زراعت در کشور داریم که در شرکت زرین کشت متمرکز است.

در این رابطه سال گذشته تفاهم نامه ای با وزارت جهاد کشاورزی برای تامین قسمتی از گوشت قرمز مورد نیاز جهت ذخایر استراتژیک گوشت کشور به امضا رسیده بود که امسال نیز مشابه آن را دوباره تکرار کردیم.

در برهه ای از زمان، کشور با چالش عرضه گوشت مواجه شده بود و با توجه به ظرفیت نگهداری ۸۰ هزار راسی دام که در مجموعه داریم توانستیم در آن تاریخ به کمک ستاد تنظیم بازار گوشت بیاییم و با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام کشور و کشتار روزانه بیش از هزار راس دام و توزیع آن در میادین میوه و تره بار، قیمت گوشت را در بازار کنترل کنیم

* برای تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت قرمز با رفع کمبود آن در بازار چه اقدامی انجام داده اید؟
در برهه ای از زمان، کشور با چالش عرضه گوشت مواجه شده بود و با توجه به ظرفیت نگهداری ۸۰ هزار راسی دام که در مجموعه داریم توانستیم در آن تاریخ به کمک ستاد تنظیم بازار گوشت بیاییم و با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام کشور و کشتار روزانه بیش از هزار راس دام و توزیع آن در میادین میوه و تره بار، قیمت گوشت را در بازار کنترل کنیم.

این روند تا تا شب عید و ماه مبارک رمضان پیش رو ادامه خواهد داشت و وزیر جهاد کشاورزی جناب آقای دکتر ساداتی نژاد هم از این پروژه بازدید کرده که مورد توجه ایشان هم قرار گرفته است.

* پیش تر به بحث مشکلات تامین نهاده اشاره کردید، شرایط تامین نهاده ها را در سال آینده چطور پیش بینی می کنید؟
به نظر می رسد تامین نهاده برای دامداران بسیار سخت تر باشد با برداشته شدن ارز ترجیحی برای دامدارها در سال آتی قطعا چالش های جدی تری پیش روی دامداران خواهد بود. بر همین اساس تلاش می کنیم در طی این مسیر در کنار دامداران و مردم باشیم، تا بتوانیم کمی از فشار موجود که ناشی از خشکسالی و کمبود نهاده است را کنترل نموده و بکاهیم.

بعد از وقوع سیل اخیر در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، جنوب و شمال کرمان، شرکت زرین کشت پایدار زرندیه با کمک و مشارکت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیش از ۴ هزار راس دام سبک به خصوص بز را تامین و به دامداران اهدا کرد تا بخشی از مشکلات مردم مناطق سیل زده مرتفع شود

* با توجه به اقدامات جهادی که در ادوار مختلف از سوی مجموعه شما انجام شده آیا برای مواقع بحرانی و حوادث غیر طبیعی همچون سیل و زلزله هم برنامه دارید؟ یا آن بخش خارج از حوزه فعالیت هایتان هست؟
همین چند وقت گذشته بود که در مناطق جنوبی کشور شاهد وقوع سیل بودیم و دامداران با خسارت های جدی مواجه شدند و دام هایشان از بین رفت. بنابراین با توجه به رسالتی که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای خود در نظر گرفته، شرکت زرین کشت پایدار زرندیه با کمک و مشارکت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیش از ۴ هزار راس دام سبک به خصوص بز را تامین و به دامداران اهدا کرد تا بخشی از مشکلات مردم مناطق سیل زده مرتفع شود. این اتفاق نیز تاکنون برای مناطقی همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، جنوب و شمال کرمان انجام شده است.

خوشبختانه با توجه به کیفیت و نژاد دام هایی که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در یک پروژه مشارکتی بین هلدینگ کشاورزی وبنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بین مردم توزیع شد، رضایت مندی خوبی ایجاد شده است. البته همچنان طرح کمک رسانی به این مناطق به پایان نرسیده و همچنان در کنار مردم هستیم تا کمی از آلامشان کاسته شود و همچون گذشته بتوانند دام های با کیفیت داشته باشند.

کد خبر: ۱۳۶٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha