۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
مجوز مجلس به سازمان زندان‌ها برای فروش یا واگذاری املاک تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان
بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱؛

مجوز مجلس به سازمان زندان‌ها برای فروش یا واگذاری املاک تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان

نمایندگان مجلس به سازمان زندان‌ها اجازه دادند تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل فروش یا واگذاری املاک به مفاد ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه اختصاص دهند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با الحاق بندی به تبصره (۲) ماده واحده این لایحه درباره اختیارات سازمان زندان‌ها برای تجهیز و افزایش امنیت زندان‌ها به پیشنهاد موسی غضنفرآبادی با ۱۰۶ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بخش درآمدی بند الحاقی مذکور عبارت است از سازمان زندان‌ها مجاز است تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ و در قالب اختیارات مشابه جز (۱) بند (پ) ماده (۱۱۳) قانون برنامه ششم توسعه و ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی آن از محل فروش یا واگذاری اراضی و املاک.

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در توضیح پیشنهاد خود گفت: ما برای افزایش امنیت زندان‌ها و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای داخل مراکز زندان‌ها و یا مباحث مرتبط با بهداشت و درمان باید مبلغی را مشخص کنیم که بر اساس جز (۱) بند (پ) قانون برنامه ششم و از محل فروش یا واگذاری املاک بتوانیم هزینه کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس این بند از قانون برنامه ششم «فروش زندان‌های داخل شهرها و اموال مازاد بر نیاز به روش مذاکره و توافق به شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های عمومی غیردولتی و سایر نهادهای عمومی بدون الزام به رعایت مقررات و قوانین مربوط به مزایده به صورت نقد حداقل به قیمت کارشناسی یا فروش زندان‌های داخل شهرها و اموال مازاد بر نیاز به اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط وجوه حاصل از فروش هر کدام از زندان‌های مذکور که به تدریج و براساس توافق بهعمل آمده به حساب ویژه نزد خزانه‌داری کل واریز می‌گردد به عنوان درآمد اختصاصی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تلقی می‌گردد و در چهارچوب بودجه سنواتی صرف احداث زندان‌های جایگزین در همان استان می‌گردد. در صورت وجود مازاد درآمد حاصل از بند فوق، اعتبار مذکور صرف تکمیل، تعمیرات اساسی و تجهیزات دیگر زندان‌های همان استان می‌گردد.»

در ادامه الیاس نادران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: سازمان زندان‌ها در تأمین امکانات و بودجه مشکلاتی دارد اما اگر قرار است مغایر برنامه ششم قوانین تصویب کنیم باید به همه نمایندگان اجازه داده شود که پیشنهادهای خلاف برنامه خود را مطرح کنند، در این زمینه پیشنهاد می‌کنم کمیسیون قضایی و تلفیق بودجه با دولت یک پیشنهاد جامع در راستای حل مشکلات را ارائه دهند.

احمد راستینه در موافقت با این پیشنهاد به مشکلات سازمان زندان‌ها اشاره کرد و گفت: اگر امکان بازگشت زندانیان به جامعه فراهم نشود ما از ظرفیت عظیم و پویایی بی‌بهره خواهیم شد ما می‌خواهیم در جهان یک الگوی موفقی در نظام‌سازی ارائه دهیم لذا جا دارد در ذیل نظام اسلامی، زندان‌ها، مراکز تربیتی باشند تا زندانیان بتوانند به فعالیت‌های زندگی و اشتغال برگردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد که این پیشنهاد در چارچوب برنامه ششم توسعه مطرح شده و سقفی برای واگذاری یا فروش املاک پیشنهاد شده تا برای مواردی که در همان بند ماده ۱۱۳ قانون برنامه آمده هزینه شود لذا خلاف برنامه نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز با تمام بخش‌های درآمدی تبصره (۲) ماده واحده لایحه با ۱۶۶ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف، ۱۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

پیگیری کمیسیون قضایی برای ساماندهی زندان‌ها
گفتنی است در جریان بررسی بندهای الحاقی به تبصره (۲) پیشنهادات دیگری از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی درباره انتقال زندان‌ها به خارج از شهر از طریق تهاتر یا ضبط ساختمان‌های دولتی برای سازمان زندان‌ها یا شوراهای حل اختلاف و یا سازمان تعزیرات مطرح شد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

ایران مسائل خود را در منطقه حل می‌کند
نصرالله پژمانفر نیز در جریان رسیدگی به بخش درآمدی بندهای الحاقی تبصره (۲) ماده واحده به سفر رئیس جمهور به قطر اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در سیاست خارجی به کشورهای همسایه توجه ویژه داشته و برخلاف دولت گذشته که نگاهش تنها به اروپایی‌ها و آمریکا بود، امروز با سفر به قطر دستاوردهای خوبی را برای کشور رقم خواهد زد. سفررئیس جمهور به قطر باید این پیام را در وین داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران مسائل خود را در منطقه حل می‌کند و هیچ گاه مسائل ما در وین حل نخواهد شد.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha