۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
 علاقه‌مندی آلماتی برای تغییر مسیر ترانزیت کالاهای قزاقستان از طریق بنادر ایران
مدیر بندر آکتائو قزاقستان مطرح کرد

علاقه‌مندی آلماتی برای تغییر مسیر ترانزیت کالاهای قزاقستان از طریق بنادر ایران

مدیر بندر آکتائو قزاقستان گفت: با توجه به امکانات و قابلیت‌های دریایی و بندری ایران و قزاقستان، آینده بسیار روشنی در روابط دریایی و بندری ایران و قزاقستان وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خسرو سرایی مدیرکل لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، در دیدار آبای توریک پنبایف مدیر بندر آکتائو قزاقستان گفت: رویکرد اصلی و محوری سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری‌های اقتصادی با قزاقستان، اجرایی و عملیاتی کردن حمل و نقل ترکیبی، دیجیتالی شدن حمل و نقل، ردیابی کالا و مباحث لجستیکی است.

وی با بیان اینکه در حمل و نقل ترکیبی، کالا از مرحله تولید در مبدا تا رسیدن در مقصد، باید تحت پوشش حمل و نقل قرار گیرد، تاکید کرد: یکی از ضرورت‌ها و الزامات توسعه همکارهای تهران و آلماتی در حوزه دریا، توسعه حمل و نقل کانتینری است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

مدیرکل لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره رویکرد دولت قزاقستان برای تغییر مسیر تجارت و ترانزیت دریایی از طریق بنادر و خاک ایران، از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بندر، گمرک و کشتیرانی و بررسی تخصصی موضوعات خبر داد.

وی خلا کشتی‌های رو-رو و سرویس‌دهی حمل و نقل رو-رو را یکی از مباحث جدی بین دو کشور برشمرد و گفت: در خصوص کشتی‌های رو-رو در بنادر ایران، تا ۸۰ درصد هزینه‌های مترتب بر این رویه کشتیرانی، شامل تخفیف می‌شود.

مدیرکل لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان برنامه‌های جدی دولت برای خرید کشتی‌های رو-رو با مشارکت بخش‌خصوصی، تاکید کرد: دو کشور ایران و قزاقستان به مالکیت کشتی رو-رو نیاز داریم تا بتوانیم فارغ از نیاز به کشورهای دیگر، حمل و نقل برنامه‌ریزی شده در بخش رو-رو را هدایت و کنترل کنیم.

آبای توریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائو قزاقستان، با بیان اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت دریایی ایران، از برنامه‌های جدی دولت این کشور قلمداد می‌شود، تاکید کرد: در پی گران شدن حمل و نقل اقیانوسی از جنوب خلیج فارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدا چین را از طریق دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم.

وی با اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با ایران، گفت: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند به ویژه بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرایند از ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی ایران استفاده کنیم.

توریک پنبایف با تاکید حائز اهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و با اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از طریق خاک و آب‌های سرزمینی ایران، افزود: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چراکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد.

مدیر بندر آکتائو، نبود خط کشتیرانی رو-رو بین دو کشور ایران و قزاقستان را یک خلا جدی برشمرد.

حمیدرضا آبایی؛ مدیرکل بنادر گیلان نیز با اشاره به پتانسیل مطلوب قزاقستان در بخش غلات و کالاهای فله، گفت: با اقدامات انجام شده و ایجاد سیلوهای متعدد غله در بنادر ایران در خزر، در خصوص پهلوگیری و تخلیه کشتی‌های حامل بار غلات و فله در بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل و نقل کانتینری در رویه ترانزیتی، ابراز امیدواری کرد که طرف قزاقستانی از ظرفیت‌های این بندر و بنادر آستار و کاسپین در بخش ترانزیت کانتینری بهره ببرد.

آبایی با بیان اینکه در حوزه تجارت دریایی در خزر به یک فورواردر با تجربه نیاز داریم، گفت: یکی از مباحث جدی در حوزه توسعه همکاری‌ها، تضمین بازگشت کانتینرهای خالی است که باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

همچنین محمدعلی سعیدی‌پور، مدیرکل بندر امیرآباد با بیان اینکه بیشترین حجم عملیات دریایی و بندری قزاقستان از طریق بندر امیرآباد مازندران صورت می‌گیرد، گفت: طی ۱۱ ماه گذشته، در رویه‌های مختلف حمل و نقلی، حجم عملیات بندری و دریایی دو کشور در بخش واردات حدود ۶۱ درصد، در بخش واردات ۳۰ درصد و در بخش ترانزیت حدود ۹ درصد بوده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۶ درصدی احداث اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، ابراز امیدواری کرد که این اسکه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

هادی کریمی؛ مدیرعامل شرکت بندری و دریایی بندر آستارا، با اشاره زیرساخت‌های مناسب ریلی و بندری بندر آکتائو، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت خالی عمده بنادر ۵ کشور حاشیه خزر، لازم است تا کریدور شمال-جنوب را با جدیت بیشتری، عملیاتی کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان مزیت خوب بندر آستارا برای فعالیت‌های تجاری با کشورهای ترکیه و عراق، گفت: با توجه به همسایگی قزاقستان با کشورهای چین و روسیه و همچنین موقعیت ممتاز و ژئوپلیتیک ایران، امیدواریم هرچه زودتر شاهد رونق فعالیت‌های تجاری و دریایی بین دو کشور باشیم.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha