۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
قشم مقصد بعدی اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین

قشم مقصد بعدی اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین

طرح باز توزیع یارانه بنزین که اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به ازای هر نفر از خانوار است، در کیش آغاز شد. این طرح در صورت اجرای موفقیت آمیز در کیش و سپس جزیره قشم، در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش بازار، علی ملکی رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع یارانه بنزین با اعلام این خبر گفت: تأکید اصلی این طرح که به‌طور آزمایشی در کیش آغاز شده، بر توزیع عادلانه بنزین است.

وی افزود: در کشور ما یارانه زیادی به بنزین اختصاص داده می‌شود، ولی متأسفانه فقط حدود ۵۰ درصد مردم به شکل مستقیم از این یارانه برخوردارند که همان مالکان خودرو هستند و ۵۰ درصد دیگر که اغلب در روستاها زندگی می‌کنند از این یارانه بی‌بهره‌اند که در حقیقت این خلاف اصل فلسفه یارانه است.

علی ملکی اضافه کرد: در دنیا، یارانه برای کاهش فاصله طبقاتی بین اقشار کم‌درآمد و پردرآمد پرداخت می‌شود درحالی‌که متأسفانه در ایران یارانه را به‌صورت معکوس پرداخت می‌کنیم و هرکسی که خودروی بیشتری دارد بنزین یارانه‌ای بیشتری هم مصرف می‌کند. ازاین‌ جهت به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد شد که به‌ جای اینکه یارانه به خودرو اختصاص پیدا کند به کد ملی تخصیص یابد.

وی درباره سازوکار پرداخت سهمیه بنزین به افراد فاقد خودرو نیز گفت: افرادی که خودرو ندارند فعلاً به شکل آزمایشی فقط در جزیره کیش این سهمیه را در کارت‌ بانکی خود دریافت می‌کنند و با مراجعه به هرکدام از جایگاه‌های سوخت و یا سامانه «بنزین من» می‌توانند میزان سهمیه تخصیص‌ یافته به ازای هر نفر از اعضای خانوار که ۲۰ لیتر است را مشاهده کنند.

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع یارانه بنزین افزود: در واقع بنزین مصرف نشده موجود در کارت‌ بانکی افراد قابلیت تبدیل به پول نقد را دارد.

ملکی درباره زمان اجرایی شدن این طرح به صورت سراسری گفت: پس از احصاء نتایج اجرای طرح در کیش اگر اشکالی وجود داشت برطرف، سپس برای اجرای آن در جزیره قشم تصمیم‌گیری می‌شود و در صورت موفقیت آمیز بودن، در کل کشور به مرحله اجرا درمی آید.

وی اضافه کرد: اجرای سراسری این طرح به تصمیم هیئت دولت و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بستگی دارد، ولی از نظر فنی اگر نتایج اجرای طرح در جزیره کیش و قشم در دو ماه آینده رضایت‌ بخش باشد پس از اخذ مصوبه دولت و مجلس قابلیت اجرا در سراسر کشور را دارد.

کد خبر: ۱۳۶٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha