۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
اهمیت انتخاب کیف پول مناسب برای ارزهای دیجیتال|چه کیف پولی تهیه کنیم؟
بازار بررسی کرد؛

اهمیت انتخاب کیف پول مناسب برای ارزهای دیجیتال|چه کیف پولی تهیه کنیم؟

تهیه کیف پول برای نگهداری از ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین اقدامات پیش از ورود به عرصه این صنعت بوده و انتخاب کیف پول مناسب، بر حسب کارکرد و امنیت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازار؛ وحید پورتجریشی: اگر شما هم در زمره علاقمندان به دارایی های دیجیتال هستید یا با آنها کار می کنید، طبیعتا یکی از مهمترین موارد مهم برای آغاز ورود به این صنعت نوین، انتخاب یک کیف پول مناسب برای نگهداری، دریافت و ارسال ارزهایی است که مالک آن هستید. باید بدانیم که بدون داشتن یک کیف پول خوب و مطمئن، حتی ورود به عرضه این صنعت بسیار خطر آفرین خواهد بود.

اساسا «کیف پول» در صنعت ارزهای دیجیتال، به نرم افزاری گفته می شود که با استفاده از آن، امکان دسترسی، دریافت، ارسال، سپرده گذاری و بسیاری از گزینه های دیگر در زمینه دارایی های دیجیتال در اختیار کاربر قرار می گیرد. پیش از شروع بحث در مورد انواع کیف پول ها و تفاوت های آنها با یکدیگر باید بدانیم که به طور کلی، دو نوع کیف پول از حیث موارد استفاده در بازار موجود است که دسته اول آنها ویژه نگهداری یک ارز خاص و یا سایر ارزهایی است که روی شبکه آن مشغول به فعالیت هستند که از جمله می توان به کیف پول ترون لینک، اتریوم و سایر موارد اشاره کرد.

دسته دوم، کیف پول های عمومی هستند که برای نگهداری طیف گسترده ای از ارزها، NFTها و سایر اقلام دارایی های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله می توان به تراست ولت، ترزور، سیف پل، متا ماسک و ... اشاره کرد.

اما از نظر جنس کیف پول نیز باید گفت که دو نوع کیف پول سرد و گرم در بازار موجود بوده که تفاوت آنها در امکان اتصال به اینترنت است. کیف پول های گرم، در حقیقت کیف های آنلاین هستند که دائما به اینترنت متصل بوده و کیف پول های سرد نیز به گونه ای از کیف ها نسبت داده می شود که نیازی به اتصال مستقیم به اینترنت نداشته و تمامی تراکنش های آنها با استفاده از یک اپلیکیشن رابط انجام می پذیرد. کیف پول های سرد اکثرا به شکل یک دستگاه سخت افزاری ساخته شده که علاوه بر امنیت بالا، بعضا امکانات گسترده تری نیز در اختیار کاربران قرار می دهند. به نظر می رسد تا به اینجای کار، اطلاعات عمومی مربوط به کیف پول ها را عمده کاربران در اختیار داشته و دانش کافی در این خصوص دارند. پس ادامه کار را با ویژگی های خاص کیف پول ها ادامه خواهیم داد.

کلیدهای کیف پول
در تمامی کیف پول ها، دو نوع کلید وجود دارد که کلید عمومی در حقیقت همان آدرس کیف پول است که درست مانند شماره حساب بانکی عمل می کند. یعنی شما می توانید کلید عمومی کیف خود را برای دریافت وجوه ارزی دیجیتال، در اختیار صرافی ها یا اشخاص معتبر قرار داده تا ارز مورد نظر شما را واریز نمایند. همچنین برای واریز کردن ارز از کیف خود به آدرس کیف دیگر نیز نیازمند کلید عمومی افراد مقابل هستید.

اهمیت انتخاب کیف پول مناسب برای ارزهای دیجیتال|چه کیف پولی تهیه کنیم؟

کلید خصوصی کیف پول اما در حقیقت امضای الکترونیکی شما بوده که با استفاده از یک پین کد، امکان دسترسی به دارایی های موجود در کیف پول را در اختیار شما قرار خواهد داد. این کلیدها معمولا از عبارات و اعداد امنیتی تشکیل شده که باید حتما نزد خود نگهداری کرده و به هیچ وجه آنها را اختیار دیگران قرار ندهید. در صورت مفقود شدن این کلیدها، به هیچ وجه به کیف پول خود دسترسی نخواهید داشت. پس بهتر است همیشه کلیدهای شخصی خود را در جایی امن و خارج از فضای اینترنت نگهداری کرده و آنها را حتی در اختیار دوستان صمیمی خود نیز قرار ندهید.

انواع کیف پول های موجود در بازار

* کیف پول دسکتاپ: این دسته از کیف پول ها همانطور که نامشان پیداست، ویژه نصب بر روی دسکتاپ یا لپ های ویندوز یا مک هستند. در صورت تعویض ویندوز اما این کیف پول ها مانند سایر برنامه های ویندوزی، مجددا نیاز به نصب خواهند داشت. پس حتما یک بک آپ از mnemonic یا همان عبارت امنیتی کیف پول خود را بر روی یک کاغذ تهیه کرده و در جایی امن نگهداری نمایید. از مزایای این نوع کیف پول ها می توان به امنیت نسبی آنها با توجه به نصب شدن بر روی لپ تاپ یا سیستم شخصی اشاره کرد.

اهمیت انتخاب کیف پول مناسب برای ارزهای دیجیتال|چه کیف پولی تهیه کنیم؟

اما اشکال بزرگ آنها نیز اتصال دائمی به اینترنت و در نتیجه در معرض تهدید هک شدن قرار داشتن دائمی است. پس اگر همچنان اصرار به استفاده از این نوع کیف پول ها را دارید، بهتر است همزمان از یک آنتی ویروس قوی و مطمئن بر روی سیستم خود استفاده کرده و دائما وضعیت امنیت لپ تاپ شخصی خود را چک کنید.

* کیف پول موبایل: این کیف پول ها نیز بر روی گوشی ها و تبلت های هوشمند اندرویدی و یا iOS نصب می شوند که به لحاظ باگ های نرم افزاری کم این دو سیستم عامل، نسبتا امن هستند.

بسیاری از کیف پول های رایج در بازار مانند متا ماسک، تراست ولت، سیف پل، ترون لینک و ... در زمره همین کیف پول های موبایل قرار داشته و می توان گفت که بیشترین میزان کیف های پول را به خود تخصیص داده اند. علیرغم امنیت این نوع از کیف پول ها، امکان حمه هکری، به سرقت رفتن موبایل یا تبلت یا شکسته شدن قفل امنیتی آنها، باز هم نمیتوان ادعا کرد که این نوع از کیف ها امن ترین نوع کیف ها در بازار محسوب می شوند.

اهمیت انتخاب کیف پول مناسب برای ارزهای دیجیتال|چه کیف پولی تهیه کنیم؟

* کیف پول سخت افزاری: این نوع کیف پول ها را می توان بهترین نوع کیف پول های موجود در بازار دانست. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، این کیف ها نه تنها به اینترنت متصل نخواهند شد، بلکه بسیاری از انواع جدید آنها حتی با ابزارهای ارتباطی داخلی گوشی مانند بلوتوث یا کابل USB نیز قابلیت اتصال به گوشی موبایل یا تبلت را ندارند.

اهمیت انتخاب کیف پول مناسب برای ارزهای دیجیتال|چه کیف پولی تهیه کنیم؟

یکی از بهترین انواع این کیف پول، کیف سخت افزاری سیف پل است که تنها با استفاده از بارکدهای تولید شده روی صفحه نمایش خود به نرم افزار نصب شده اختصاصی روی گوشی شما متصل شده و به جز این، راه دیگری برای اتصال به محیط خارج از کیف را ندارند. لذا این نوع از کیف ها بهترین نوع کیف به لحاظ امنیت محسوب می شوند. البته کیف های سرشناس و بسیار مناسب دیگری مانند «کول ولت»، لجر و ... نیز در بازار موجود هستند که به لحاظ تامین امنیت، بسیار قدرتمند محسوب می شوند.

چند نکته:

_پیش از انتخاب کیف پول، حتما علاوه بر مطالب مذکور باید به هدف خود برای کار در صنعت ارزهای دیجیتال توجه فرمایید. به عنوان مثال، کیف پول تراست ولت، بهترین گزینه برای نگهداری کوتاه مدت ارزهای دیجیتال و مبادله آنها در بستر خود کیف (سوآپ) است. اما تنوع صندوق های سپرده گذاری ارزی آن چندان مطلوب نبوده و درد چندانی از آن دسته از افرادی که به دنبال سپرده گذاری در صندوق های ETF هستند دوا نخواهد کرد.

_نگهداری رمزارزها در کیف پول، در هر شرایطی بهتر از نگهداری آنها در صرافی های داخلی یا خارجی بوده و از امنیت بالایی برخوردار است.

_برای خرید یک ارز و انتقال آن به کیف پول خود، حتا به شبکه انتقال آن ارز دقت فرمایید تا با آدرس دریافتی نشان داده شده روی کیف پول مطابقت داشته باشد. بدیهی است در صورت ناهمگونی شبکه ارسال و دریافت، تمامی ارز انتقالی شما به سادگی از دست خواهد رفت و امکان بازگشت آن نیز تحت هیچ شرایطی وجود خواهد داشت.

کد خبر: ۱۳۶٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha