۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
تضمینی برای تولید در کشور نیست| سم و بذرهای بی کیفیت وارداتی از مشکلات گلخانه داران است
گلخانه دار البرزی در گفتگو با بازار:

تضمینی برای تولید در کشور نیست| سم و بذرهای بی کیفیت وارداتی از مشکلات گلخانه داران است

کرج- یکی از گلخانه داران تولید گل در البرز با بیان اینکه در کشور ما منابع، آب، سم، کود و غیره برای تولید گل مصرف می شود، گفت: اما هیچ بستر و تضمینی برای فرآیند تولید وجود ندارد.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استانها: «داریوش محمدی زاده» یکی از گلخانه داران و تحصیلکرده رشته کشاورزی است که ۲۳ سال است در این صنعت فعالیت دارد در گفتگو با بازار گفت: به ناچار در چند سال اخیر شروع به تولیدات بازار پسند کردیم و روند قبلی خود که اضافه کردن واریته های جدید بود را کنار گذاشتیم. چرا که مطمئن نیستیم هزینه هایی که می کنیم برگشت دارد یا نه، قبلاً اگر این رویه تولید برایمان درآمد زایی داشت که هیچ و اگر نداشت هم ضربه زیادی نمی‌زد، اما الان نمی شود خطا کرد و باید فقط سمت موارد بازار پسند باشیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر حوزه فعالیت مان تولید یک سری گیاهان فصلی، آپارتمانی و تولید نشا است و سعی کردیم در همین مساحتی که فعالیت می کنیم همه بازار ها را داشته باشیم. در مجموع حدود ۷۰ مدل گل و گیاه با مقادیر کم و زیاد تولید می کنیم که این مدل ها شامل واریته ها هم می شود. به عنوان مثال در حال حاضر ۵ واریته اطلسی، ۱۲ واحد شمعدانی و ۵۰ تا ۶۰ مدل انواع گیاهان دیگر هم تولید می کنیم.

به دلیل سنگ اندازی ها و بروکراسی اداری هنوز نتوانستیم برق مورد نیاز برای گلخانه را بگیریم
محمدی زاده در پاسخ به این پرسش که در بحث تامین انرژی مشکل دارید یا خیر، گفت: پیشتر از این که مصرف ما گازوئیل بود برای تامین آن مشکل داشتیم و به صورت ازاد خریداری می کردیم. اما مدتهاست که لوله کشی گاز انجام شده و در این زمینه مشکل نداریم. اما مشکلی که در حال حاضر داریم برق هست. زمانی که این گلخانه را راه اندازی کردیم به دلیل اینکه متراژ پایین بود برق تک فاز گرفتیم. مدتهاست درخواست برق سه فاز و افزایش آمپراژ داده ایم اما مشکلات، سنگ اندازی ها و پاس دادن های اداره برق به جهاد کشاورزی و غیره باعث شده نتوانیم برق مورد نظر را دریافت کنیم.

وی افزود: من ۲۳ سال است در این حرفه و شغل فعالیت می کنم و مدارک و مستندات کافی از زمانیکه جزو تهران بودیم هست تا سازمان جهاد کشاورزی استان و هشتگرد، اما چون چهارباغ شهرستان شده باید دوباره در جهاد شهرستان نیز مجددا" پرونده سازی شود و این بروکراسی اداری برای منِ تولید کننده یک معضل بزرگ است. من باید بالای سر کار خود باشم و معنایی ندارد به دنبال هر کار اداری ۲۰ دفعه مراجعه کنم. بُعد مسافت و هزینه هایی که در نبود من بالای کار اتفاق می افتد روند کار را مشقت بار می کند. از طرفی با وجود اینکه من ۶ ماه پیش پروانه ام را تمدید کردم مجددا" و چندین بار باید هزینه کارشناسی برای گرفتن برق را بدهم.

کودی که در حال حاضر می گیریم نمی دانم بر چه اساسی وارد این مملکت شده، فکر نمی کنم بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده باشد، چرا که ما رشد بسیار سرسام آوری در بحث کود و سموم داشتیم از طرفی با توجه به اینکه اوره و فسفات در داخل کشور تولید می شود، پس نباید گران می شده در حالیکه از چهار سال پیش تاکنون ۹ برابر یعنی از ۱۰۰ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است و اوره ۵۰ هزار تومانی ۲۵۰ هزار تومان شده است

این گلخانه دار در پاسخ به این پرسش که وضعیت کود و سم به چه صورت هست، گفت: کودی که در حال حاضر می گیریم نمی دانم بر چه اساسی وارد این مملکت شده، فکر نمی کنم بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده بوده باشد، چرا که ما رشد بسیار سرسام آوری در بحث کود و سموم داشتیم، از طرفی با توجه به اینکه اوره و فسفات در داخل کشور تولید می شود، پس نباید گران می شده در حالیکه از چهار سال پیش تاکنون ۹ برابر یعنی از ۱۰۰ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است و اوره ۵۰ هزار تومانی ۲۵۰ هزار تومان شده است.

تضمینی برای تولید در کشور نیست| سم و بذرهای بی کیفیت وارداتی از مشکلات گلخانه داران است

محمدی زاده اضافه کرد: البته این قیمت در بازار آزاد هست که ما مجبوریم تهیه کنیم و نرخ دولتی هم ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان پایین تر از این قیمت است.

وی گفت: از طرفی مشکلی که وجود دارد بی کیفیت بودن سموم است یعنی سمومی‌ که در ایران تولید می شوند ماده موثره آن از شرکت های متفرقه گرفته می شود که تاثیری روی آفات ندارد. وقتی هم مراجعه و اعلام می کنیم که این سم تاثیری نداشته، می گویند آفات مقاوم شدند، در صورتی که مقاومت آفات به این سادگی نیست باید چند نسل از این آفت بگذرد، سم‌ پاشی اشتباه کرده، دُز کم و در جای نامناسب زده باشید و درصد کمی از جمعیت آفاتتان مرده باشند درصدی هم که می ماند حالا بستگی دارد چه اتفاقی بیفتد و یک نژادی در آنها تولید شود که به سم مقاوم باشد. در حقیقت به همین سادگی نیست. این سموم را می آورند و ما هم مصرف می کنیم که مصرف بی رویه شده و نتیجه اش این می شود که محصولات ما صادر می شود اما لب مرز برگشت می خورد.

دلایلی که نتوانستیم قیمت محصولاتمان را به نسبت افزایش هزینه ها بالا ببریم
این گلخانه دار در پاسخ به این پرسش که افزایش هزینه ها در قیمت محصولات شما خود را چگونه نشان داده و نسبت به ۳ تا ۴ سال گذشته چه مقدار افزایش قیمت داشتید، گفت: افزایش هزینه ها روی هزینه تولید محصولات ما خیلی تاثیر داشته، ما نتوانستیم به نسبت تورم و افزایش هزینه هایی که داشتیم قیمت هایمان را بالا ببریم. یکی از دلایلی که نمی توانیم محصول تولید شده را به نسبت تورم افزاش قیمت دهیم رقابتی است که بین تولیدکننده ها هست و هیچ استاندارد، سایز و حساب و کتابی ندارد.

دلیل دیگر قدرت خرید مصرف کننده است، از طرف دیگر در کشور ما برای استفاده و خرید گل و گیاه تبلیغ چندانی در رسانه ها نیست تا مردم تشویق شوند و خریداری کنند. مسئله دیگر بالا رفتن هزینه هایمان است، به عنوان مثال یک گلدان پلاستیکی از سال گذشته تا الان سه برابر، کود و سم هم ۹ تا ۱۰ برار گران شده اما ما نتوانستیم قیمت هایمان را ۱۰ برابر بکنیم و با افزایش سه برابری قیمت توانستیم کیفیت را بالا ببریم.

محمدی زاده همچنین در خصوص چگونگی وضعیت آب و مصرف آن گفت: مشکلی در بحث آب نداریم، ما سعی کردیم با نوع خاکی که تهیه می کنیم تا جای ممکن مصرف مان را پایین بیاوریم. من در روند تولید سعی می کنم گیاهم را کمی سخت بار بیاورم که بعد از خروج از گلخانه به مشکل نخورد و با توجه به شرایط مصرف مردم در خانه، تلاش می کنم طوری به عمل بیاورم، زمانی که از این گلخانه که بسیار کنترل شده است بیرون می‌رود دچار تنش نشود، کیفیتش پایان نیاید و مشتری تشویق به خرید و نگهداری گل شود.

به نظر من ظرفیت صادرات گل ایران بسیار بالا است ولی نه به شکل کنونی، یعنی باید وزارت جهاد کشاورزی اگر عزمی برای درآمد پیداکردن از قِبَل صادرات گل و گیاه دارد یک سری کارهای کارشناسی و مقدمات را انجام دهد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت صادرات گل و گیاه داریم یا نه، اظهار کرد: به نظر من ظرفیت صادرات گل ایران بسیار بالا است ولی نه به شکل کنونی، یعنی باید وزارت جهاد کشاورزی اگر عزمی برای درآمد پیداکردن از قِبَل صادرات گل و گیاه دارد یک سری کارهای کارشناسی و مقدمات را انجام دهد.

تضمینی برای تولید در کشور نیست| سم و بذرهای بی کیفیت وارداتی از مشکلات گلخانه داران است

با توجه به بازار مصرف کشورهای عربی که اطراف ایران هستند و بُعد مسافت کمی‌ که داریم، اگر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی کیفیت و استاندارد های لازم از قبیل نوع خاک، وزن، بوته ، شاخه بریده، ارتفاع، غنچه و غیره را برای هر گیاه فرموله کنند می توانیم در بحث صادرات موفق عمل کنیم و ارزآوری خوبی از این صنعت داشته باشیم.

اما متاسفانه بستر مناسب این کار فراهم نیست. البته در حال حاضر شاخه سربریده و خیلی محدود صادرات گل داریم، که آن هم سیستم مافیایی دارد و اگر در کانالشان نباشید نمی توانید صادر کنید و این سیستم مافیایی اگر شخصی تازه وارد کار شود، با سیاست و کارهایی که می کنند تازه وارد را حذف می کنند و زمین می زنند.

بذرهای وارداتی بی کیفیت است و خسارت می زند
محمدی زاده اضافه کرد: مشکل دیگری که داریم بذرهای وارداتی است که استاندارد نیست و کیفیت لازمه را ندارد و باعث ضرر و زیان می شود. خود من گیاهانی دارم که بذر یا قلمش را می گیرم و تکثیر می کنم اما عمدتا" مجبوریم از بذرهای وارداتی خریداری کنیم.

این گلخانه دار در خصوص اینکه استاندارد بذرها را چه کسی چک و تایید می کند، جواب داد: فکر می کنم شرکت های معتبر تولید کننده بذر باید در ایران نمایندگی داشته باشند و وزارت جهاد کشاورزی هم باید در بحث واردات و کنترل بذر نظارت کامل داشته باشد. برخی شرکت ها یا افراد که تاجر هستند و بذر وارد می کنند، چون کنترلی نیست بذرهای نامرغوب به آنها می فروشند و آنها هم وارد می کنند. اما زمانی که یک وزارتخانه معتبر طرف صحبت شرکت های بزرگ و معروف بذر در دنیا باشد قطعا" بذر باکیفیت تحویل خواهند داد.

وی در تشریح مشکلات و موانع موجود در صنعت گلخانه داری گفت: مشکلات ما زیاد است که برای برطرف کردن آنها نیاز به یک بستر ثابت داریم. ما هیچ حمایتی نمی خواهیم، در واقع با ما کاری نداشته باشند و سنگ اندازی نکنند و بگذارند همان نان و ماست خودمان را بخوریم. سد و موانعی که برای گرفتن امکاناتی مانند برق وجود دارد را از پیش پای تولید کننده بردارند.

درست است برخی تخلف می کنند و به اسم گلخانه زمین های بزرگ و تاسیسات می گیرند و شهرک سازی می کنند، اما اینها معدود و انگشت شمار هستند که مسئولان باید آنها را پیداکنند نه اینکه ۹۷ درصد مابقی که سالهاست در این حوزه فعالیت دارند را از دم تیغ بگذرانند و برایشان مانع و مشکل سازی کنند، این سخت گیری ها باعث می شود من بجای تمرکز روی کار و تولید مدام درگیر روند اداری کارها باشم

درست است برخی تخلف می کنند و به اسم گلخانه زمین های بزرگ و تاسیسات می گیرند و شهرک سازی می کنند. اما اینها معدود و انگشت شمار هستند که مسئولان باید آنها را پیداکنند نه اینکه ۹۷ درصد مابقی که سالهاست در این حوزه فعالیت دارند را از دم تیغ بگذرانند و برایشان مانع و مشکل سازی کنند. این سخت گیری ها باعث می شود من بجای تمرکز روی کار و تولید مدام درگیر روند اداری کارها باشم.

تضمینی برای تولید در کشور نیست| سم و بذرهای بی کیفیت وارداتی از مشکلات گلخانه داران است

محمدی زاده ادامه داد: از طرفی جهاد کشاورزی باید گروهی را برای نظارت داشته باشد تا زمانی که آفت برای یک گلخانه پیدا می شود برای رسیدگی به محل بفرستد، نه اینکه منِ تولیدکننده از این آزمایشگاه به آن آزمایشگاه از این سم فروش به آن سم فروش و به اشخاصی که مطمئن و بلدِ کار نیستند مراجعه کنم تا به مشکل آفات بپردازند. مورد دیگر اینکه سموم و کودها را کنترل شده وارد کنند.

این تولید کننده گل و گیاه تاکید کرد: مسئله مهم بسترسازی مناسب برای تولید است یعنی من بدانم امسال تولیدم به فروش میرسد. منِ تولیدکننده باید بدانم حمایت خواهم شد و تولیدم، چه در مصرف داخلی چه صادرات به فروش خواهد رفت. این حمایت در همه کشورها انجام می شود و بر اساس آن هم تولید پیش می رود. میزان نیاز به تولید برای هر شخص مشخص می شود و بر همان اساس هم حمایت می شود در صورت لزوم خسارت هم پرداخت می شود.

ولی متاسفانه در کشور ما آب، منابع، سم کود و غیره مصرف می شود اما تضمینی برای تولید وجود ندارد. به نظر من همه کشاورزان مخصوصا گل کار ها همه قمار باز هستیم. چرا که از نتیجه کار تولید و هزینه ای که می کنیم مطمئن نیستیم. مثل فلفل دلمه ای که رفته و برگشت خورده است. در واقع سرمایه رفته و برگشت خورده است. در حالیکه اگر برنامه ریزی برای تولید باشد و بهترین فرمول به تولید کننده داده شود کشاورز یا گلخانه دار می داند که می خواهد به تولید ادامه دهد یا خیر.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha