۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
تنش روسیه و اوکراین قیمت پالادیوم را افزایش داد
بازار گزارش می دهد؛

تنش روسیه و اوکراین قیمت پالادیوم را افزایش داد

در این روزها رشد قیمت کالاهای اساسی یکی از بزرگترین معضلاتی است که دنیا با آن دست و پنجه نرم می کند. انتظار می رود با بالاگرفتن تنش بین دو کشور روسیه و اوکراین قیمت پالادیوم با سرعت رشد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: با بالاگرفتن تنش بین روسیه و اوکراین و افزایش نگرانی در مورد احتمال درگرفتن جنگی دیگر در اروپای شرقی، بازارهای کالایی هم با تنش روبرو شدند. طبق گزارش ارایه شده توسط فارکس دیلی در صورتیکه این تنش افزایش پیدا کند قیمت پالادیوم در بازار جهانی رشد خواهد کرد.

آمارها نشان می دهد از زمانی که این دو کشور با هم وارد چالش شدند، قیمت پالادیوم در بازار رشد کرده است ولی با بالا گرفتن تنش روند افزایش قیمت تسریع می شود.

اوکراین بزرگترین تولید کننده پالادیوم در دنیا است و در زمره بزرگترین صادرکنندگان این فلز ارزشمند در دنیا محسوب می شود و انتظار می رود با بالاگرفتن بحران بین این دو کشور، معضلات بیشتری برای بازارهای فلزی ایجاد شود.

بررسی ها نشان می دهد در این ماه ها قیمت سنگ آهن و فولاد در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. گذشتن قیمت سنگ اهن از مرز ۱۵۰ دلار و صعود قیمت فولاد باعث شد تا هزینه فعالیتهای ساختمانی در دنیا افزایش یابد و علاوه بر تاخیر در اجرای پروژه های ساختمانی، قیمت تمام شده مسکن هم در دنیا با افزایش چشمگیری همراه باشد. همین مساله باعث شد تا بحران در بخش مسکن در اغلب کشورهای دنیا ایجاد شود و دولتها به فکر استفاده از ابزارهای مختلف برای کنترل این بحران باشند.

اما علاوه بر افزایش قیمت فلزات در این ماه ها، قیمت سیمان هم در بازار جهانی با افزایش همراه بوده است. آمارها نشان می دهد تقریبا در تمامی کشورهای دنیا قیمت مسکن رشد کرده است و دلیل رشد قیمت مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد است.

طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت «گلوبال سمنت» در اولین ماه سال جاری میلادی قیمت سیمان در دنیا به افزایش ادامه داد. در این ماه رشد قیمت سیمان مشکلات زیادی را برای فعالیتهای ساختمانی ایجاد کرد و باعث شد تا بسیاری از پروژه ها تعطیل شود.

البته رشد قیمت در بازارهای مختلف بسته به شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا متفاوت بود ولی بررسی ها نشان می دهد متوسط افزایش قیمت هر تن سیمان از ۱۳ درصد تا ۲۰ درصد در کشورهای مختلف متفاوت بود.

گزارشهای منتشر شده توسط رسانه های هندی نشان می دهد متوسط رشد قیمت سیمان در ژانویه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۱۶.۲ درصد بوده است در حالیکه این نرخ در مکزیک به ۲۰ درصد، در چین به ۱۴ درصد و در امریکا به ۱۸.۳ درصد رسید.

نرخ افزایش قیمت سیمان در ماه ژانویه در کشور ازبکستان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۳ درصد بود. دلیل افزایش قیمت سیمان در یک سال اخیر اختلال در زنجیره عرضه عنوان شده است. البته رشد پروژه های زیرساختی در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه باعث شد تا تعادل در بازار به هم بخورد و بازهم قیمت ها رشد کند.

در این شرایط خبرها از افزایش فشار روی بازارهای صادراتی سیمان حکایت دارد. کشورهایی از قبیل پاکستان اعلام کرده اند که به دلیل اختلال در تامین سیمان و رشد قیمت ان توان صادرات را از دست داده اند. این کشور تاکید کرد در فصل اول امسال حجم صادرات سیمان را ۱۰ درصد نسبت به ژانویه سال قبل کمتر می کند. بدون شک در صورت تداوم این چنین سیاستهایی نمی توان انتظار کاهش قیمت سیمان را داشت بلکه روند افزایش قیمت ادامه پیدا می کند.

هم اکنون متوسط قیمت هر تن سیمان در بازار امریکا بالغ بر ۲۱۹ دلار است.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha