۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
ژاپن در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه‌ای برای توسعه همکاری‌ دارد
استاندار هرمزگان:

ژاپن در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه‌ای برای توسعه همکاری‌ دارد

هرمزگان- استاندار هرمزگان گفت: کشور ژاپن در راهبرد نگاه به شرق و در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه ویژه‌ای برای توسعه همکاری‌ها دارد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی در دیدار با آیکاوا کازوتوشی سفیر کشور ژاپن در جمهوری اسلامی ایران، که با حضور محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی ژاپن، عنوان کرد: نگاه به شرق راهبرد اساسی دولت سیزدهم در تنظیم روابط و سیاست خارجی است و ژاپن به عنوان یک کشور مهم در شرق، جایگاه ویژه‌ای در این راهبرد دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها دارد.

وی به سوابق روابط خوب ۹۲ ساله بین دو کشور ایران و ژاپن اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به گذشته روشن در روابط دو کشور، می‌توانیم برای توسعه این ارتباطات اقدام کنیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان با برخورداری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متنوع می‌تواند از مقاصد اصلی کشور ژاپن برای سرمایه‌گذاری باشد، افزود: علاقه‌مندیم به سرعت در این زمینه کار را آغاز و کارگروه مشترک برای تعیین چارچوب مشخص همکاری‌ها تشکیل شود.

ظرفیت‌های هرمزگان در زمینه گردشگری، کم نظیر است
دوستی تصریح کرد: ظرفیت‌های هرمزگان در زمینه گردشگری، کم نظیر است و علاوه بر این، استان هرمزگان در زمینه‌های نفت، گاز، معادن آهن و مس پرورش آبزیان و حمل و نقل کالا، توانمندی‌های گسترده‌ای دارد.

وی گفت: بندرعباس می‌تواند راه دسترسی و اتصال کشورهای شرق از جمله ژاپن به اروپا و دریای سیاه باشد و همچنین علاقه‌مندیم از پیشرفت‌ها و تکنولوژی ژاپن در بخش آبزی پروری در هرمزگان استفاده کنیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه به دنبال جذب سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصادی در هرمزگان هستیم، خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان نواحی ویژه سرمایه‌گذاری را برای تسهیل سرمایه گذاری مشخص کرده‌ایم که مجوزهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در این نواحی اخذ شده است و همچنین با توجه به اختیاراتی که دولت سیزدهم به استانداران تفویض کرده است، می‌توانیم امنیت سرمایه‌گذاری را با ارائه تضامین دولتی، تامین کنیم.

آماده استقبال و همکاری با سرمایه‌گذاران ژاپنی هستیم
دوستی با اشاره به طرح اکوسیستم گردشگری با برقراری ارتباط و اتصال بین جزایر قشم، هنگام، لارک و هرمز، اظهار داشت: در این خصوص آماده استقبال و همکاری با سرمایه‌گذاران ژاپنی هستیم و علاوه بر آن در زمینه فناوری انرژی خورشیدی و صنایع پایین دستی پتروشیمی، نفت و گاز، تنوع بخشی به ظرفیت تولید فلزات به خصوص فولاد، خطوط انرژی و معادن که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ژاپنی بسیار جذاب باشد، آماده استقبال و همکاری هستیم.

وی اضافه کرد: در صنعت کشتی سازی هم که به عنوان صنایع پیشران در هرمزگان تعریف شده است، توانمندی بسیار خوب و بزرگی در این استان وجود دارد و آمادگی داریم با روش های خوبی با ژاپن همکاری داشته باشیم.

استاندار هرمزگان بیان داشت: با تشکیل کارگروه مشترک، می توانیم جلسات وبیناری داشته باشیم تا در دوره‌ای مشخص و به سرعت موارد همکاری‌ها را عملیاتی کنیم.

آیکاوا کازوتوشی سفیر کشور ژاپن در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار، با بیان اینکه در سفر به هرمزگان با ظرفیت‌های بالای گردشگری و صنعتی این استان آشنا شدم، عنوان کرد: امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، روابط اقتصادی ژاپن با استان هرمزگان به صورت چشمگیر توسعه یابد.

وی ادامه داد: در سفر به هرمزگان، ظرفیت‌های این استان از نظر اقتصادی را مورد بررسی قرار دادم و در بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس متوجه شدم این بندر برای فعالیت بیشتر اقتصادی، آمادگی مناسبی دارد.

هرمزگان دارای ظرفیت‌های بسیار خوب در صنعت گردشگری است
سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هرمزگان دارای ظرفیت‌های بسیار خوب در صنعت گردشگری است، افزود: تلاش خواهیم کرد جذابیت‌های گردشگری این استان را از طریق سفارت ژاپن به مردم کشورمان معرفی کنیم.

کازوتوشی به قرار داشتن هرمزگان در کنار خلیج فارس به عنوان یک منطقه دریایی بسیار مهم اشاره کرد و گفت: در زمینه کشتیرانی می‌توان ارتباطات بیشتری بین دو کشور ایران و ژاپن از طریق استان هرمزگان، برقرار کرد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی، پتروشیمی و آهن در هرمزگان، برای شرکت‌های ژاپنی بسیار جذاب است و تلاش می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های خوب این استان، همکاری‌های خوبی شکل بگیرد.

سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) همکاری‌هایی در زمینه توسعه گردشگری و حفاظت از محیط زیست دریایی در هرمزگان داشته که تداوم این اقدامات را پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha