۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
غیرواقعی ترین عدد این روزها؛ بیکاری ۷ درصدی در ایلام!
بازار گزارش می‌دهد؛

غیرواقعی ترین عدد این روزها؛ بیکاری ۷ درصدی در ایلام!

ایلام - هفته گذشته مسئولان ایلام اعلام کردند که آمار بیکاری در استان به هفت درصد رسیده است، این رقم هرچند توسط مرکز آمار ایران هم ارائه شده ولی با واقعیت زندگی مردم استان تفاوت دارد.

خبرگزاری بازار؛رمضان نوری- استان ایلام با جمعیت ۶۰۰ هزار نفر از مناطق محروم کشور به شمار می‌آید، در این استان بیش از ۲۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و طرح‌های اشتغال‌زایی بزرگ نیز بسیار محدود هستند.

بیشتر اشتغال در بخش کشاورزی، دامداری، خدماتی است، البته در سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی در بخش صنعتی، نفت و گاز و پتروشیمی در استان ایجادشده ولی مهاجرت جوانان حاکی از نبود شغل در استان دارد.

علاوه بر همه این مسائل استان ایلام یکی از مهاجر فرست ترین استان‌های کشور است که جوانان این استان امروز حتی در کشورهای خارجی نظیر آلمان، استرالیا مهاجرت کرده‌اند.

هفته گذشته بود که استاندار ایلام و دیگر مسئولان اجرایی استان خبر از کاهش نرخ بیکاری استان به هفت درصد در سال ۹۸ دادند و اینکه هم‌اکنون ایلام جزو سه استان برتر کشور درزمینهٔ اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی است.

این گفته‌ها هرچند توسط مرکز آمار ایران هم ارائه‌شده ولی با واقعیت‌های زندگی امروزی در استان بسیار متفاوت و بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بر این عقیده هستند نرخ بیکاری در استان بسیار بالاتر از این آمارها است.

مسئولان از کاهش بیکاری می‌گویند

استاندار ایلام روز گذشته در جلسه شورای اشتغال استان در محل استانداری اعلام کرد: در سال ۹۸ برای اولین بار و در طول ۴۱ سال اخیر آمار بیکاری استان تک‌رقمی و به عدد ۷ درصد رسیده و این استان جزو ۳ استان برتر کشور درزمینهٔ کاهش نرخ بیکاری قرارگرفته است.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار کرد: ازآنجاکه تنها مرجع رسمی گزارش نرخ بیکاری در کشور مرکز آمار ایران است و به دلیل اینکه مجموعه برآوردهای این مرکز برای تمام کشور یکسان است این کاهش محسوس نرخ بیکاری استان در طول تاریخ استان بی‌نظیر بوده است و از این بابت از تمامی متصدیان به‌ویژه همکاران در حوزه تعاون و کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی استان تشکر می‌کنم.

وی درعین‌حال بیان کرد: بااین‌حال و به‌رغم این آمار رسمی، هنوز آمار بیکاری استان بالا است.

استاندار ایلام در ادامه نیز اعلام کرد: بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموخته بیکار در استان وجود دارد و به‌رغم اینکه نظام و دولت‌های مختلف خدمات ارزشمندی در استان انجام داده‌اند اما به خاطر عمق محرومیت و عدم توسعه‌یافتگی در استان فقر در ایلام زیاد است.

آمار بیکاری ایلام بر اساس مرکز آمار است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در همین ارتباط در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: کاهش نرخ بیکاری استان ایلام به هفت درصد بر اساس آمار مرکز آمار ایران است و مسئولان استانی هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.

شکرالله شیرخانی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای ارائه تسهیلات در بخش روستایی و شهری استان صورت گرفته و فقط درزمینهٔ تسهیلات روستایی با کارمزد چهار درصد بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت‌شده است.

وی عنوان کرد: در بحث راستی آزمایی اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در استان نیز در صورت انحراف تسهیلات، کارمزد تسهیلات پرداخت‌شده از چهار درصد به ۱۸ درصد خواهد رسید.

مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان ایلام عنوان کرد: گروه‌های نظارت این اداره کل بر تسهیلات پرداخت‌شده تا اجرایی شدن پروژه‌های اشتغال‌زایی نظارت کامل دارند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین الزامات تسهیلات پرداخت‌شده بیمه تمامی افراد شاغل در پروژه‌های اشتغال‌زایی است که این مهم باعث جلوگیری از انحراف بخش مهمی از پروژه‌ها و طرح‌ها می‌شود.

محرومیت و بیکاری در ایلام بسیار زیادتر از آمار است

یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: ایلام با داشتن ظرفیت‌های مرز مهران، اراضی کشاورزی، نفت و گاز و...اصلاً نباید بیکار داشته باشد ولی متأسفانه به دلیل عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و اشتغال نیروهای غیربومی در پروژه‌های نفت و گاز عملاً فقر و محرومیت در استان بیشتر از آمارهای ارائه‌شده است.

محمدعلی رحمی بیان کرد: طبق گفته مسئولان بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در استان طی دو سال اخیر پرداخت‌شده که منجر به اشتغال شش هزار نفر شده و یکی از دلایل اصلی کاهش نرخ بیکاری در استان همین مسئله عنوان می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که این طرح‌های روستایی باید راستی آزمایی شود و اینکه تسهیلات پرداخت‌شده کجا هزینه شده و چقدر از طرح‌ها هنوز پابرجا هستند.

این کارشناس با اشاره به اینکه متأسفانه افراد بودند که طرح‌هایی را به‌منظور تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی اجرایی کردند و بعد از مدتی کارگاه خود را تعطیل کرده‌اند، افزود: اینکه ملاک بیمه تأمین اجتماعی است نیز بازهم مورد تردد است چراکه بیمه به‌تنهایی نمی‌تواند ملاک اشتغال قرار گیرد.

رحمی بیان کرد: باوجود همه تلاش‌ها برای اشتغال‌زایی در ایلام، مسئله کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در استان به این میزان قابل مشهود نیست چراکه قدرت خرید مردم استان بسیار کاهش پیداکرده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین معضلات استان ایلام اجرای طرح‌هایی کاملاً سنتی است، تولیدات استان در بیشتر بخش‌ها نام و نشانی ندارند و باید تولیدات طرح‌های اشتغال‌زایی در استان نمایان باشد.

آمار بازی فایده‌ای ندارد

هرچند تلاش‌های خوبی برای اشتغال در استان صورت گرفته ولی قطعاً نرخ بیکاری و تعداد بیکاران استان بیشتر از آمارهای ارائه‌شده است، لذا مسئولان استان باید فکری اساسی برای مشهود شدن اشتغال در استان انجام دهند.

مهم‌ترین بحث ایجاد طرح‌های بزرگ صنعتی در استان با توجه به ظرفیت‌های نفت و گاز و پتروشیمی در استان است چراکه سیاری از این طرح‌ها هنوز وارد فاز تولید نشده و در حال احداث هستند.

افزایش میزان تولید با بهره‌برداری از این واحدهای بزرگ قطعاً یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد اشتغال در استان است.امسال نیز به نام جهش تولید نام‌گذاری شده و قطعاً فرصتی مناسب برای جهش اشتغال در استان نیز باشد.

آنچه مشخص است مسئولان استان نباید به دنبال آمار و ارقام باشند، بلکه رضایت مردم و بالا رفتن قدرت خرید، کاهش آسیب‌های اجتماعی خود به‌نوعی نشان از افزایش اشتغال خواهد داشت.

کد خبر: ۱۳٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha