۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
کشاورزان خانه‌نشین شدند/ ۱.۵ هزار میلیارد ریال خسارت روی دست مردم
کشاورزی کرمان زیر سایه کویید ۱۹

کشاورزان خانه‌نشین شدند/ ۱.۵ هزار میلیارد ریال خسارت روی دست مردم

کرمان - شیوع کرونا منجر به کاهش صادرات محصولات کشاورزی کرمان شده به‌طوریکه ۱۵ هزارمیلیارد ریال تاکنون خسارت را به کشاورزان تحمیل کرده است.

خبرگزاری بازار، کرمان با وجود اینکه استانی با بارندگی کم است اما یک سوم باغهای کشور در این استان قرار گرفته است حدود دو میلیون نفر از مردم این استان در بخش کشاورزی و مشاغل بالادستی و پایین دستی کشاورزی مشغول به کار هستند و مهمترین عامل درآمد بسیاری از خانوارهای کرمانی کشاورزی است.

پسته، خرما، مرکبات، گردو و انواع محصولات جالیزی در جنوب کرمان این استان را در زمینه تولید انواع محصولات جزو سه استان برتر کشور از نظر کیفیت و کمیت قرار داده است و سالانه میلیاردها دلار از این طریق صادرات محصولات کشاورزی کرمان به کشورهای عربی، آسیای میانه، آسیای دور و اروپا عاید استان می شود.

فقط در زمینه تولید پسته سالانه ۱.۷ میلیارد دلار ارزآوری در استان انجام می شود ما از اسفند ماه با شیوع کرونا عملا صادرات هر نوع محصول کشاورزی در استان کرمان با چالش جدی مواجه شده است.

چالش در حمل و نقل محصولات و نهاده های کشاورزی

برخی از این محصولات مانند خرما، پسته و گردو امکان نگهداری در انبار تا دوران پساکرونا را دارند اما محصولات جالیزی جنوب کرمان به دلیل عدم امکان صادرات، کشاورزان را با میلیاردها تومان خسارت مواجه کرده است.

عدم امکان حمل و نقل محصولات در بازار داخلی هم کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، هر چند سیاست های تشویقی برای حمل کالاهای کشاورزی در نظر گرفته شده اما راننده ها از شیوع ویروس کرونا نگران هستند.

تعطیل شدن بسیاری از واحدهای تولیدی بالا دستی محصولات کشاورزی و کاهش تولید کارخانه های فرآوری نیز میزان تقاضا برای محصولات استان کرمان را کاهش داده است.

کاهش تقاضا و قیمت محصولات کشاورزی

این روزها مردم کمتر از خانه ها خارج می شوند و عملا تقاضا در بازار داخلی تحت تاثیر کاهش حضور مردم در بازار نیز قرار گرفته است.

این مشکل در بحث تولید دام، طیور و فرآورده های وابسته نیز تاثیر گذاشته است اینکه این چالش تا چه زمانی کشاورزان و دامداران را با مشکل مواجه می کند هنوز مشخص نیست، اما تاثیر کنونی این ویروس بر کشاورزی کرمان به گونه ای بوده که جیب بسیاری از مردم را خالی کرده است.

از سوی دیگر کشاورزان برای بسته بندی و تولید محصولات نیاز به کالاهایی مانند پلاستیک و کارتن دارند همچنین بذر، سم و کود نیز مانند سالهای قبل در دسترس مردم نیست.

توزیع بذر و سم و کود یارانه ای نیز به دلیل ایجاد صف های طولانی با چالش مواجه شده است و خسارت های کشاورزان سنگین تر شده است.

کشاورزی قفل شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان در گفتگو با بازار اظهار داشت: تا کنون خسارتی معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزی استان کرمان وارد شده و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

سید محمدرضا ترابی‌موسوی افزود: مسئولان باید هر چه سریعتر برای رفع مشکلاتی که کشاورزان را تهدید می کند چاره اندیشی کنند بسیاری از این مشکلات با برنامه ریزی دقیق قابل رفع شدن است.

وی افزود: شیوع کرونا موجب کاهش تقاضا و همچنین کاهش قیمتها در بازار شده است و بازار داخلی دچار اختلال جدی می باشد ضمن اینکه در بازار خارجی نیز به دلیل مقرراتی که در کشورهای مختلف حاکم شده است صادرات ممکن نیست و محصولات روی دست کشاورزان مانده است.

موسوی بیان کرد: کاهش شدید قیمت‌ها در پسته، خرما، مرغ و…،  صادر نشدن برخی محصولات به دلیل تعطیل بودن صنعت بسته‌بندی، بسته شدن مرزها و فاسد شدن محصولات کشاورزی، تامین نشدن سم و کود مورد نیاز کشاورزان، تامین نشدن پلاستیک‌های مورد نیاز گلخانه‌داران، تعطیل شدن صنعت حمل و نقل و تامین نشدن خوراک دام و طیور، خسارت‌هایی را به فعالان این حوزه وارد کرده است.

۷۰ درصد خسارت به پسته و خرما

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان از خسارت ۷۰ درصدی به صادرات پسته خبر داد و گفت: خرما نیز بین ۴۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیده است.

وی به بخش تولید آبزیان، طیور و دام نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکل در حمل و نقل نهاده های تولید بسیاری از سرمایه گذاران به شدت خسارت دیده اند.

وی خواستار ارائه تسهیلات به کشاورزان شد و بیان داشت: بانک مرکزی باید برای تداوم تولید و کاهش خسارت های اقتصادی تسهیلاتی در اختیار تولید کنندگان قرار دهد.

وی گفت: این تسهیلات باید ارزان، و بلاعوض باشد چون بسیاری از تولیدکنندگان توان تامین هزینه های عادی مراکز تولید، باغ های کشاورزی و گلخانه ها را ندارند.

دولت به فریاد تولید کنندگان و کشاورزان برسد

محمدرضا پور ابراهیمی در همین زمینه در گفتگو با بازار بیان کرد: برای بررسی مشکلات تولیدکنندگان در بخشهای مختلف و همچنین کشاورزی با وزرای مربوطه جلساتی تنظیم شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس بیان کرد: دولت باید بخش های مختلف اقتصادی برای برنامه ریزی به منظور روبرو شدن با چالش های کرونا را فعال کند و نباید صبر کنیم تا مشکلات اقتصاد را از پای درآورد.

وی گفت: مسئولان باید با برگزاری جلسات و برنامه ریزی با بانک مرکزی و رفع مشکلات تولید با رعایت تمهیدات بهداشتی از وارد شدن کشور به یک رکود اقتصادی بی سابقه جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص باید خلاقانه عمل کنیم و زمینه فعال شدن کسب کارها به گونه ای که موجب شیوع ویروس نشود را فراهم کنیم.

استان کرمان در حال حاضر شاهد شیوع ویروس کرونا است و در حالیکه زمان کاشت و یا برداشت بسیاری از محصولات کشاورزی نزدیک شده که کشاورزان برای فروش محصولات و تامین نهاده های کشاورزی با چالش مواجه شده اند در صورت عدم رفع این مشکل به زودی شاهد تاثیر این رکود بر بازار مصرف و افزایش هزینه های زندگی مردم عادی خواهیم بود.

کد خبر: ۱۳٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha