۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
کرونا و دغدغه‌های اقتصادی در استان مرکزی/ بیکاری و وعده‌هایی که عملیاتی نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا و دغدغه‌های اقتصادی در استان مرکزی/ بیکاری و وعده‌هایی که عملیاتی نشد

اراک - تاثیر کرونا بر اقتصاد استان مرکزی سبب شده تا بسیاری از اصناف، کارگران و بخش خصوصی برای گذران زندگی با مشکلات جدی مواجه شوند.

خبرگزاری بازار، ورود کرونا به کشور به همان میزان که برای مردم ناباورانه بود برای دولت چالش برانگیز شد، تا جایی که در اواخر سال رونق تولید که تمام تلاش‌ها برای راه اندازی واحدهای نیمه تعطیل و ایجاد رونق در بازار بود، ورود این میهمان ناخوانده، بسیاری از اصناف و نیز برخی از کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاند.

در میان موج تعطیلی‌ها علاوه بر تولیدگران و کارخانه‌ها که ضرر هنگفتی را متحمل شدند، کارگران و کارمندان بسیاری نیز از گزند کرونا در امان نمانده و سیل بیکاری‌ها به راه افتاد، حال این سوال ایجاد می‌شود، که با شیوع کرونا بر کارگران و کارمندانی که حقوق مشخص نداشتند چه گذشت و دولت در این میان برای کم کردن فشار بر اصناف و تولیدگران و کارگران بیکار چه تمهیداتی اندیشید و نقش خیران در این زنجیره‌های بیکاری چه بود.

آیا کسانی که می‌گویند من در خانه بمانم خرج خانواده من را می‌دهند، اکنون در پرداخت بدهی‌ها و اقساط وام‌هایمان مانده ایم

یکی از مغازه داران ساوه در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص تعطیلی مغازه‌ها و اصناف اظهار داشت: جیب‌هایمان خالی و تا کنون سه هفته است از جیب خورده‌ایم و خانه نشین هستیم، آیا کسانی که می‌گویند من در خانه بمانم خرج خانواده من را می‌دهند، اکنون در پرداخت بدهی‌ها و اقساط وام‌هایمان مانده ایم.

وی افزود: وقتی مسئولین اعلام می‌کنند که باید مغازه را ببندیم و یا کارگر به سر ساختمان نرود و شغل‌های آزاد فعلاً بیکار باشند، نمی‌گویند، این افراد خرج زندگی‌شان را چگونه تأمین کنند؟

یکی دیگر از کارگران فصلی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان داشت: با کرونا به خاک سیاه نشسته‌ایم و وضعیت فعلی زندگی‌مان بدتر از کرونا گرفتن است، من به عنوان کارگر فصلی حتی دستمزد ماه‌های قبل را هم دریافت نکرده‌ام، حالا بعد از ۲۰ روز که از بیکاری‌ام می‌گذرد، از چه راهی باید نان برای خانواده بیاوریم.

یکی از دست فروشان حومه اراک نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: چرخ زندگی ما آن زمان که کرونا نبود نمی‌چرخید وای به امروزی که کرونا هم هست و جلوی آب باریکه زندگیمان را هم گرفته است، دولت قرار شد برای ما دست فروشان کارهایی را انجام دهد اما هنوز خبری از تحقق وعده‌ها نیست و ما با وجود کرونا و با علم بر اینکه خطر تهدیدمان می‌کند اما مجبوریم که برای کسب روزی اندک به کارمان ادامه دهیم.

فعالان اقتصادی نگران چک‌های برگشتی نباشند

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان مرکزی در خصوص کمک به اصناف آسیب دیده از کرونا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: طبق دستورالعملی که از سوی بانک مرکزی برای بدهکاران تسهیلات ابلاغ شده است تسویه وام این افراد تا پایان خردادماه ۹۹ تمدید شده و سررسید وام‌های کسانی که اقساط وامشان سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت است، به پایان دوره انتقال پیدا خواهد کرد.

احمد ملکی راد با بیان اینکه کرونا جان تعدادی از کارکنان بانکی را گرفته است، گفت: شرایط کرونایی برای اصناف و مردم قابل درک است و به همین دلیل تمام تلاش‌ها صورت گرفته تا فشار ناشی از این بیماری بر کاسبان و اصناف و بازاریان کمتر شود.

وی افزود: اصنافی که برای خرید و فروش چک داده اند و با وجود کرونا نتوانستند به موقع چک‌هایشان را پر کنند نگران سو اثر چک‌ها نباشند چرا که در این زمینه نیز تمهیداتی اندیشیده شده و چک‌های برگشتی که تا ۳۱ اردیبهشت باشد محدودیت‌ها شامل حالشان نمی‌شود و تا ۳ ماه پس از تاریخ برگشت فرصت رفع سو اثر خواهند داشت.

دولت مصوبات را در اسرع وقت اجرایی کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کرونا آسیب‌های جدی را به صنوف و واحدهای تولیدی وارد کرده است اظهار داشت: کرونا علاوه بر اینکه اقتصاد جهان را تحت تأثیر خود قرار داده، در داخل کشور و استان مرکزی هم یکسری مشکلات برای واحدهای تولیدی و صنوف به وجود آورده است.

سید مهدی مقدسی با اشاره به مصوبات دولت در زمینه کمک به اصناف در خصوص معافیت‌های مالیات و پرداخت تسهیلات افزود: دولت باید این مصوبات را در اسرع وقت اجرایی کند البته کمیسیون صنایع مجلس هم پیگیر است مصوبات به صورت کامل اجرایی شود.

وی گفت: عدم حمایت از چرخه تولید، اقتصاد و صنوف به نابودی آن‌ها منتهی می‌شود، زیرا بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات تعطیل هستند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس عنوان داشت: دغدغه صنوف استان جمع بندی شده تا در جلسه آینده کمیسیون صنایع برای خیلی از اصناف که آسیب جدی دیده اند برنامه ریزی صورت بگیرد و اعتبارات مورد نیاز دیده شود.

تمهیدات مالیاتی و انتظارات اتاق اصناف

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با اشاعه ویروس کرونا در کشور آثار و تبعات اقتصادی ناشی از این بیماری بر اصناف و بنگاه‌های اقتصادی مشهود است و در همین راستا پیشنهاداتی برای کاهش فشار و آسیب به صنف‌ها داده شد که یکی از این پیشنهادات در حوزه امور مالیاتی بود که محقق شده است.

عباس مزیکی با اشاره به اینکه بخشودگی صد درصدی جرایم عدم تسلیم به موقع اظهار نامه‌های مالیاتی مودیان یکی از این موارد است، گفت: مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۹۸ نیز تا پایان فروردین ماه سال جاری برای تمامی مودیان تمدید شده است.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای اصناف آسیب دیده از شیوع کرونا اندیشیده شده است، گفت: با آغاز کرونا به اصناف این استان خسارات وارد شده است و پیشنهاد ۱۲ گانه به منظور حمایت از اصناف آسیب دیده ارائه شد که برخی بندها مصوب شده است.

جواد حسنی خودداری از برگشت چک‌ها، معافیت از پرداخت اجاره به سازمان‌های مالک واحدهای صنوف برای سه ماه، حمایت صندوق بیمه بیکاری از کارگران را از جمله بندهای پیشنهادی در راستای حمایت از اصناف برشمرد و عنوان داشت: امیدواریم با این راهکارها بخشی از خسارات وارد شده جبران شود.

حال در کارزار شیوع این ویروس بسیاری از بنگاه‌های خیریه نیز دست به کار شدند تا قدمی برای کم شدن بار درد و رنج این ویروس تحمیل شده بردارند.

شغل محیط زیستی برای کارگران بیکار شده روزمزد

یکی از خیران استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، از اجرای طرح اشتغال مخصوص به روزهای کرونایی برای تعدادی از کارگران فصلی استان خبر داد و اظهار داشت: بنای اجرای این طرح اشتغال و رساندن روزی به افرادی بود که کارگر بودند و در این روهای شیوع بیکار شده و هیچ منبع درآمدی نداشتند.

این خیر اراکی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: کرونا بسیاری از مواردی را که در کشور و میان مردم کمرنگ کرده بود، را یادآوری کرد و بار دیگر نشان داد که مردم ما در روزهای سخت استوار تر از همیشه در صحنه حاضر می‌شوند.

وی که هم اکنون در کار تولید جهادی ملزومات بهداشتی برای کادر درمان و پزشکی نیز است، در ادامه بیان داشت: با وجود این که ساکن کانادا هستم اما در روزهای کرونایی نتوانستم مردم کشور و شهرم را تنها بگذارم و به واسطه عشقی که به کشور و اراک دارم تصمیم گرفتم به صورت خودجوش راهکارهایی را برای کم کردن آلام مردم و برداشتن بار از دوش کادر درمانی میدانم را اجرایی کنیم.

وی اظهار داشت: طی فراخوانی با همکاری نهادهای مردمی کارگران فصلی را برای اجرای طرح پاکسازی حریم جاده‌های استان مرکزی فراخواندیم و با مجهز کردن کارگران به ماسک و دستکش‌های مخصوص و چکمه با ایجاد فواصل مطمئن جهت جلوگیری از شیوع کرونا از ۱۸ فروردین این طرح را آغاز کردیم و روزانه به هر کارگر ۱۰۰ هزار تومان مزد پرداخت می‌شود.

به نظر می‌رسد، در زمانی که ویروسی مانند کرونا به اپیدمی در جامعه تبدیل شده است، باید مسئولان و نیز خود مردم اپیدمی دیگری به نام «یکرنگی و همدلی» را گسترش دهند، تا در مقابله با کرونا به وسیله همدلی و یکرنگی بتوانیم سربلند بیرون بیاییم و از سویی دیگر از مسئولان نیز انتظار می‌رود، به وعده‌های داده شده در خصوص حمایت از فعالان اقتصادی و نیز اقشار ضعیف جامعه در شرایط موجود بپردازند.

کد خبر: ۱۳٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • محمدمحمدخانی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      0 0
      سلام محمد ... هستم از اراک دارای یک فرزند دختر هستم بیکار تحت هیچ ارگانی ویا نهادی نیستم اموراتم نمیگذره مستاجر هستم بیمه تامین اجتماعی وغیره ندارم پس اندازهم ندارم شرمنده دختر بچه ام هستم کمکم کنید تورو خدا به مسئولین عزیز برسونید شرمنده دختر بچه ام هستم خواهش میکنم هرارگانی رفتم جوابی دریافت نکردم بدهکارم ندارم برگردونم سهام عدالت ندارم شرمنده دختر بچه ام هستم کمکم کنید تورو خدا??