۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
مناطق آزاد باید زیرمجموعه ریاست جمهوری بماند
دبیر هیات رییسه کمیسیون تلفیق مجلس:

مناطق آزاد باید زیرمجموعه ریاست جمهوری بماند

نوروزی، دبیر هیات رییسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری بماند چرا که دستگاهی فرابخشی است.

به گزارش بازار، رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عملکرد متفاوت مناطق آزاد و لزوم استقلال عمل آنها در مسیر توسعه اقتصادی تصریح کرد: این سازمان نباید به زیرمجموعه وزارت اقتصاد الحاق شود. تلاش می کنیم این موضوع در صحن علنی تصویب نشود.

کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرده است که در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مناطق آزاد در دنیا تجربه موفقی داشته اند اما در کشور ما نگاهی به مناطق آزاد حاکم است که می گوید مناطقی آزاد به دنبال فرار مالیاتی و واردات کالا هستند در حالی که این تعبیر درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما باید ریل‌گذاری مناطق آزاد را اصلاح کنیم، اظهار داشت: می‌توانیم از طریق مناطق آزاد، محور صادرات آسیای میانه و همچنین کشورهای همسایه باشیم و با دنیا ارتباط تجاری و اقتصادی ایجاد کنیم بنابراین نباید با برخی اقدامات این مناطق را تضعیف کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: توسعه و احیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید و نامگذاری رهبر معظم انقلاب به «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اهمیت بسیاری دارد. ما نباید خلاف آن عمل کنیم.

نوروزی گفت: برای توسعه تجارت و ارتقا تولید باید از این مناطق حمایت کنیم، همچنین ما باید مشوق های مالیاتی را نه تنها حذف نکنیم بلکه برای جذب سرمایه گذاران این مشوق ها حیاتی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد ان‌شاءالله بتوانیم در صحن علنی مجلس به این موضوع کمک کنیم و دغدغه‌ های سرمایه گذاران در مناطق آزاد را رفع کنیم. سرمایه گذار اگر انگیزه نداشته باشد برای سرمایه گذاری به مناطق آزاد نخواهد رفت. آنگاه چه بر سر مناطق آزاد خواهد آمد؟

وی یادآور شد: این مناطق با توجه به اینکه همیشه به طور پیوسته با همسایگان در ارتباط هستند، می‌توانند از لحاظ تجارت و تولید به ویژه در مناطق مرزی کشور بسیار موثر و مفید واقع شوند، البته اگر مورد حمایت قرار گیرند و مانع زدایی از فعالیت آنها انجام شود.

نوروزی ادامه داد: اینکه تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در مناطق آزاد معافیت مالیاتی دارد، مالیات بر ارزش افزوده ندارد و همچنین معافیت های عوارض و گمرک، مشوق هایی است که سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در مناطق آزاد تشویق می کند.

به گفته دبیر هیات رییسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی؛ ما اگر بخواهیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را درگیر بوروکراسی و قوانین دست و پاگیر کنیم، دیگر وجود منطقه آزاد معنا نخواهد داشت، تجربه دنیا در زمینه مناطق آزاد، تجربه موفقی است و ما باید از تجربه کشورهای دیگر بهره ببریم.

نوروزی تصریح کرد: اگر مناطق آزاد را از بین ببریم، دچار مشکل می شویم، ما می توانیم از طریق مناطق آزاد به توسعه مبادلات اقتصادی با شرق اقدام کنیم.

دبیر هیات رییسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق، کشورهای قفقاز و آسیای میانه، عراق و افغانستان می تواند از جمله اهداف خوب توسعه مروادات تجاری ایران باشد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه مجلس باید مناطق آزاد را تقویت و حمایت کند، اظهار داشت: اگر مشکلی نیز وجود دارد باید کار کارشناسی انجام شود تا بتوان نارسایی ها را به نقطه قوت تبدیل کرد.

کد خبر: ۱۳۶٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha