۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
ضرورت حل مشکلات اخذ ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی ایران
گزارش خبری؛

ضرورت حل مشکلات اخذ ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی ایران

تبریز- نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز، مشکلات مرتبط با اخذ ویزا برای فعالان اقتصادی ایرانی را از مشکلاتی برشمرد که باید در کوتاه ترین زمان ممکن حل شود.

بازار؛ گروه استان ها: سفیر جمهوری آذربایجان در تهران روز یک شنبه با حضور در اتاق بازرگانی تبریز با عباس کمالی نائب رییس اتاق تبریز و دیگر فعالان اقتصادی این اتاق دیدار و گفتگو کرد.

نائب رییس اتاق تبریز با اشاره به جایگاه آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعتی ایران گفت: میزان مراودات تجاری بین دو کشور بسیار پایین است که با توجه به ظرفیت های هر دو کشور باید نسبت به تقویت این ارتباطات تجاری اقدام شود.

وی، تعرفه های بالا برای کالاهای ایرانی صادر شده به جمهوری آذربایجان را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرده و گفت: مشکلات موجود برای کامیون‌های ترانزیت به روسیه از طریق خاک جمهوری آذربایجان و وجود صف‌های طولانی و زمان‌بر بودن آن از دیگر دغدغه های جدی است.

وی همچنین مشکلات مرتبط با اخذ ویزا برای فعالان اقتصادی ایرانی را از مشکلاتی برشمرد که باید در کوتاه ترین زمان ممکن حل شوند.

اهمیت ترانزیت در مناسبات اقتصادی ایران و آذربایجان
رضا کامی، عضو هیات رئیسه اتاق تبریز نیز در این دیدار با ابراز تاسف از سطح پایین مراودات تجاری بین دو کشور، بر اهمیت مساله ترانزیت در مناسبت اقتصادی ایران و آذربایجان تاکید کرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته نیز توافقاتی در خصوص مسائل ترانزیتی میان دو کشور انجام یافته که باید پیگیری شود که حضور دو کشور در مسیر تجاری شمال- جنوب باعث افزایش اهمیت این مساله شده است.

ضرورت حل مشکلات اخذ ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی ایران

امیدوار به برقراری پرواز تبریز - باکو هستیم
سفیر جمهوری آذربایجان در تهران نیز در این دیدار گفت: طبق فرمان رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، مشکل صدور ویزا برای مسافران ایرانی که از طریق هوایی به این کشور سفر کنند، حل خواهد شد.

علی علیزاده با بیان اینکه طی دو هفته آینده از تهران به باکو پروازی مستقیم انجام خواهد شد، گفت: امیدواریم شاهد برقراری پرواز تبریز - باکو نیز باشیم.

وی با اشاره به سفر استاندار آذربایجان شرقی در معیت وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان و ابراز خوشحالی از انجام آن سفر گفت: حدود ۱۰ روز قبل از نوروز و در تاریخ‌های ۱۰ و ۱۱ مارس (۱۹ و ۲۰ اسفند)، جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در باکو برگزار خواهد شد.

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران ادامه داد: قبل از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی، مقرر شده تا حدود ۱۵ نفر از صنعتگران و صاحبان صنایع از ایران به جمهوری آذربایجان و همچنین ۱۵ نفر از صنعتگران و صاحبان صنایع از جمهوری آذربایجان به ایران برای آشنایی با توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در طرف مقابل، سفر کنند که از صاحبان صنایع استان برای حضور در هیات، دعوت به عمل می آوریم.

علیزاده با اشاره به برنامه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارس در جمهوری آذربایجان در مناطق آزاد شده در جنگ سال گذشته قره‌باغ گفت: برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی برای مناطق آزاد شده در جنگ سال گذشته قره باغ، در نظر گرفته شده است که از جمله آن می توان به احداث شهر هوشمند، احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید مشترک قطعات یدکی خودرو و تولید خودروهای سنگین، احداث پل‌های جدید میان مناطق آزاد شده و ایران که در استان آذربایجان شرقی قرار خواهد گرفت، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارس و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آغدام اشاره داشت.

وی ادامه داد: خود دولت جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در این مناطق انجام خواهد داد و برای مثال برای سال جاری، ۲ میلیارد دلار در این خصوص اختصاص داده شده است.

استقبال از سرمایه گذاری و مشارکت شرکت های ایرانی
سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: دولت جمهوری آذربایجان از سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های ایرانی در این مناطق استقبال می‌کند و به آن علاقه‌مند است.

وی افزود: در زمان جنگ سال گذشته قره باغ، در پاکستان به عنوان سفیر فعالیت می کردم ولی اخبار را پیگیری نموده و از حمایت دولت و ملت ایران بسیار خوشحال بودم.

علیزاده ادامه داد: مشکلات مربوط به ترانزیت کالا از مبدا ایران و از مسیر جمهوری آذربایجان به مقصد روسیه، به دلیل محدودیت روسیه در پذیرش تریلی‌های ورودی بود که با مذاکرات انجام شده، این مشکل نیز رفع شده است.

طی مراحل انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و آذربایجان
وی گفت: مراحل انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در حال طی شدن است که با امضای آن مطمئناً حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۳۶٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha