ایجاد کارایی بیشتر با بلاک چین در فعالیت هایی با بوروکراسی زیاد و بدون شفافیت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ایجاد کارایی بیشتر با بلاک چین در فعالیت هایی با بوروکراسی زیاد و بدون شفافیت

مختار مسبتو، مدیر اجرایی و یک کارآفرین بر این باور است که فعالیتی که دارای بوروکراسی زیاد، متمرکز، تعامل کم، عدم شفافیت، است با بلاک چین می تواند بیشترین کارایی و اثربخشی را داشته باشد.

فرحناز سپهری؛ بازار: بلاک چین با قابلیت هایی که دارد همچون شفافیت و تمرکززدایی می تواند بر افزایش کارایی صنایع تاثیر گذار باشد. این درحالی است که به گفته مختار مسبتو، یک مدیر اجرایی و یک کارآفرین، هر صنعت یا حتی فعالیتی که از بوروکراسی زیاد، متمرکز ، تعامل کم، عدم شفافیت، حکمرانی ضعیف و یکپارچگی با فناوری پایین رنج می برد که بیشترین نارضایتی را برای مردم، بنگاه ها، اقتصادها و ملت ها به همراه داشته باشد، دچار مشکل خواهد شد و با بلاک چین می تواند بیشترین کارایی و اثربخشی را داشته باشد.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی با مختار مسبتو، انجام داده که در ادامه آمده است.

مختار مسبتو، یک مدیر اجرایی و یک کارآفرین با بیش از ۲۰ سال تجربه در کانادا، ایالات متحده و بازارهای فناوری پیشرفته بین المللی، از جمله ۵ سال اخیر در صنعت بلاک چین و فعالیت برای توسعه استارت آپ های نوپا تا شرکت های بالغ و توسعه بزرگ و حوزه رسانه های اجتماعی خاص صنعت را در کارنامه کاری خود دارد. همچنین به عنوان یک بنیانگذار و مدیر عامل، ۵ استارتاپ ، شرکت و پلتفرم موفق با فناوری پیشرفته را ایجاد کرده است.

*به نظر شما چشم انداز استفاده از بلاک چین در صنایع در سال آینده (۲۰۲۲) چگونه خواهد بود؟
به نظر من گسترش بالقوه بلاک چین در صنایع خاص بر اساس اصول زیر خواهد بود:

۱. به طور کلی، این امر عمدتاً به ویژگی های هر کشور بستگی دارد.

۲. توسعه مستمر زیرساخت بلاک چین. به عنوان مثال، ماموریت بیت کوین این است که مردم را کمتر به قدرت های نظارتی، شرکتی و دولتی جهانی وابسته کند. بنابراین، افراد بیشتری برای افزایش درآمد، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شخصی خود به دنبال جایگزین‌های ارزهای دیجیتال برای فیات خواهند بود و مطمئناً منجر به رشد بیشتر در دی فای DeFi، فینتک FinTech و غیره می‌شود. بنابراین، بلاک چین به جای سیستم‌ها و پلتفرم‌های متمرکز سنتی روند خود را ادامه خواهد داد. در نتیجه، بانکداری سنتی و صنایع سرمایه گذاری کاهش می یابند. توسعه زیرساخت همچنین شامل توسعه سیستم های امنیتی قوی تر که به طور خاص برای زیرساخت های بلاک چین طراحی شده اند.

۳. صنعت بزرگ دیگری که در آن بلاک چین با سرعت بیشتری رشد می کند، بازارهای پلت فرم غیرمتمرکز است.

۴. اساساً، هر صنعتی که در آن افراد به عنوان بازیگران اقتصادی کاملاً قدرتمند (در مقابل کاربران، سرویس گیرنده ها، مشتریان و غیره که توسط سیستم‌های متمرکز فعلی تعریف شده‌اند) اجازه مشارکت فعال داشته باشند، به دلیل پذیرش بلاک چین، رشد و پذیرش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

۵. پایدارترین سرمایه گذاری های بلاک چین را باید در صنایع و فعالیت هایی که ارزش عمومی و اعضای جدید و بالاتری ایجاد می کنند، انتظار داشت.

۶. سیستم های سیاسی آخرین حوزه ای خواهند بود که توسط بلاک چین متحول خواهند شد. من فکر می‌کنم پیشرفت کلی در پذیرش بلاک چین به تدریج سیستم‌های سیاسی را که امروزه می‌بینیم بی‌نیاز می‌کند .با این حال، این بار بلاک چین پتانسیل این را دارد که چنین انتقالی را آرام و تدریجی انجام دهد، یعنی بدون انقلاب، جنگ، خون و سایر پیامدهای معمول تغییر نظم اجتماعی همانطور که امروز یا در گذشته دیدیم یا از تاریخ می دانیم.

* برای آشنایی بیشتر مدیران با این فناوری چه باید کرد؟
مدیران باید فرصت‌هایی داشته باشند تا موارد واقعی را ببینند که چگونه بلاک‌چین واقعاً می‌تواند نتایج نهایی خود را در اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک بهتر، بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری، مدیریت کارآمدتر منابع و غیره بهبود بخشد.

* بلاک چین در چه صنایعی می تواند منجر به کارایی و اثربخشی بهتر شود؟
من می توانم یک مثال بسیار ساده برای شما بیاورم که همه متوجه شوند. برای تضمین کیفیت غذا ، باید بتوانیم آن را از منبع اصلی آن، یعنی جایی که رشد کرده، برداشت شده، صید شده، یا تولید شده است، ردیابی کنیم. مسیرهای تحویل؛ زمان انتقال ؛ قیمت گذاری؛ و بسیاری از عوامل دیگر این طیف از شفافیت هنوز وجود ندارد و همه آن داده‌ها در مالکیت، کنترل، ذخیره‌سازی و در نهایت توسط بازیگران مختلف شرکت‌کننده در فرآیند دستکاری می‌شوند تا سود بیشتری به دست آورند، و امکان استفاده ناعادلانه را به مردم بدهند. درحالی که اکنون می‌توانیم این نوع دستکاری‌ها را در اطراف خود به‌طور روزمره ببینیم، به‌ویژه در قیمت‌گذاری.

بنابراین، برای تغییر قوانین موجود در صنایع غذایی، ابتدا باید تفکر خود را تغییر دهیم تا خود را به عنوان ذینفعان صنعت غذا بشناسیم، نه به‌عنوان «مصرف‌کننده» که شرکت‌ها و دولت‌ها ما را به این نام می‌ شناسند، و ما حق داریم هر چیزی را که بر صنعت غذا تأثیر می‌گذارد بدانیم. زیرا در نهایت ما مردم هزینه آن را پرداخت می کنیم. معرفی بلاک چین در صنایع غذایی به ناچار شرکت ها را به سمت بهبود و بهینه سازی مدیریت و حاکمیت کلی سوق می دهد و به مردم اجازه می دهد کنترل بهتری بر روند کار شرکت ها داشته باشند. و در نهایت این امر باعث می شود که غذای بهتر و ارزان تری در سفره های ما داشته باشیم.

یک مثال دیگر سطح بالاتر و پیچیده تر، سیستم های مالی جهانی مانند سوئیفت SWIFT است. این سیستم‌ها بسیار متمرکز و تحت کنترل ابرقدرت‌های جهانی هستند و این راز بزرگی نیست که اغلب، ابرقدرت‌ها از آنها برای سرکوب اقتصادی کشورهای کوچک‌تر از جمله نهادهایشان برای تحمیل برنامه‌های سیاسی خود سوء استفاده می‌کنند. بنابراین، به عنوان مثال، بیت کوین به عنوان یک مفهوم، ممکن است در چنین شرایطی به خوبی کار کند و کانال های مالی مستقلی را برای مشارکت در تجارت جهانی فراهم کند. به همین ترتیب، سیستم‌های مالی جدید، غیرمتمرکز، چند ارزی و مالی می‌توانند بر روی بلاک چین ساخته شوند تا از همکاری تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری واقعاً آزاد و بی‌طرفانه سیاسی حمایت کنند.

به طور خلاصه، هر صنعت یا حتی فعالیتی که از بوروکراسی زیاد، متمرکز بودن، تعامل کم، عدم شفافیت، حکمرانی ضعیف و یکپارچگی با فناوری پایین رنج می برد که بیشترین نارضایتی را برای مردم، بنگاه ها، اقتصادها و ملت ها به همراه داشته باشد، دچار مشکل خواهد شد. بیشترین کارایی و اثربخشی را دارد و بنابراین ممکن است از تمرکززدایی بهره مند شود. همه اینها به تجارت فردی یا ویژگی های کشور بستگی دارد.

*چالش های استفاده از بلاک چین چیست؟
ما در جهانی زندگی می کنیم که هزاران سال به طور مداوم بر اساس حکومت عمودی بنا شده است و به همین دلیل، "تفکر عمودی" عمیقاً در ذهن ما و بر این اساس، به معنای واقعی کلمه در تمام حوزه های زندگی ما ریشه دارد: اقتصادی، اجتماعی، تجاری و غیره. ما در این وضعیت قرار گرفتیم زیرا ملت ها و به طور کلی بشریت نیاز به بهینه سازی حکمرانی از منظر هزینه و اثرات آن داشتند و تا به حال فناوری مناسبی که بتواند به ما در ایجاد سیستم های حکومتی مؤثر و کارآمد و کنترل کامل بر زندگی خودمان و آینده خودمان نداشتیم.

اکنون ما یک فناوری بلاک چین داریم که طبیعتاً افقی است. با این حال، نیازمند یک تغییر اساسی در تفکر است تا متوجه شویم که ما، مردم، و نه شرکت‌ها، مؤسسات یا دولت‌ها، ذینفعان واقعی در هر اتفاقی برای ما و اطراف ما هستیم: از غذایی که می‌خوریم تا جهت گیریهای اقتصاد ملی که به آن رأی می‌دهیم.

کد خبر: ۱۳۶٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha