۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
خشکی مناسبات و عدم همکاری با تجار سوری اثرات منفی به همراه دارد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خشکی مناسبات و عدم همکاری با تجار سوری اثرات منفی به همراه دارد

همدان- زبردست، رئیس اتاق بازرگانی همدان با تاکید بر تلاش برای برقراری مراودات تجاری ایران و سوریه گفت: خشکی مناسبات و عدم همکاری با تجار سوری اثرات منفی به همراه دارد.

بازار؛ گروه استان ها: صادرات از مفاهیم اقتصادی است که همواره نقش مهمی در رونق اقتصادی استان‌ها داشته است کمااینکه استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست و تمرکز بر صادرات به ویژه در کشورهای هدف و همسایه می‌تواند به توسعه در این زمینه کمک کند.

در این میان کشف بازارهای جدید و ثبات بازارهای صادراتی کنونی از مهم‌ترین مسائلی است که کارشناسان همواره بر آن تاکید دارند و به همین دلیل اتاق بازرگانی استان همدان به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصادی استان به عناوین مختلف نسبت به معرفی فرصت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند.

طبق بررسی ها بازار سوریه فرصت خوبی برای کالاهای ایرانی است که تلاش می‌شود با رایزنی و همت فعالان اقتصادی این مهم محقق شود؛ هرچند این کار آسان نیست اما فرصت مغتنمی برای کشور ایران است که از بازار سوریه برای رونق صادرات استفاده کند.

در همین راستا علی‌اصغر زبردست در گفتگو با خبرنگار بازار پیرامون چگونگی برقراری تعاملات تجاری با کشور سوریه و ضرورت آن بابیان اینکه اتاق بازرگانی ایران تنها در سوریه و آستارا خان دایر است، گفت: تلاش شده در برنامه‌های سال آینده در پنج کشور اتاق مشترک بازرگانی دایر کنیم و به‌نوعی به قول و وعده خود به وزارت کشور عمل کنیم که ایران در چند کشور اتاق بازرگانی تجاری داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه در منطقه آزاد و در مکان مناسبی در آستارا خان ساختمان جدیدالاحداثی به‌عنوان ساختمان تجاری اتاق بازرگانی ایران دایر شده است، اضافه کرد: هنوز به این فرایند فکری نرسیده‌ایم که یک طبقه از واحد احداث‌شده در آستارا خان به استان همدان اختصاص یابد تا شرکت‌ها در آنجا مستقر شوند و دلیل این بلاتکلیفی هم آن است که تابه‌حال استقبالی از سوی بازرگانان مشاهده نشده که هزینه‌ای در نظر گرفته شود.

زبردست بابیان اینکه کار اصلی بر دوش تجار ایرانی است که بتوانند با تجار خارجی در تعامل و مراوده تجاری باشند، یادآوری کرد: اتاق بازرگانی استان همدان می‌تواند در پیش بردن کارها اعم از انعقاد قرارداد و مذاکراتی که باید انجام شود اقدام کند و یا اگر مشکلی پیش آمد راهکار ارائه دهد و به‌نوعی در پیشبرد مذاکرات راهنمایی‌های لازم را به تجار داشته باشد.

تجار ایرانی در برخورد با مسئولان اتاق بارگانی سوریه باید توجیه و راهنمایی شوند که چگونه ارتباط برقرار کنند

وی بابیان اینکه تجار ایرانی در برخورد با مسئولان اتاق بارگانی سوریه باید توجیه و راهنمایی شوند که چگونه ارتباط برقرار کنند؛ گفت: از این حیث اتاق بازرگانی آماده است که مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را در اختیار تجار قرار دهد تا در مذاکره با این افراد بتوانند عملکرد مثبت و جامعی داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه به هر ترتیب ساختمانی در دو کشور هدف دایر شده و اگر استقبالی از سوی تجار مشاهده شود می‌توان یک واحد از ساختمان تجاری را برای استان همدان در نظر گرفت، اضافه کرد: هنوز برای ما مشخص نیست تجار همدانی از واگذاری واحد تجاری در دو کشور مذکور استقبال می‌کنند یا خیر؟

وی با اظهار اینکه اگر به هر ترتیب سفر هیئت تجار سوری به همدان امکان‌پذیر نشد سعی می‌کنیم در نشست تهران حضورداشته باشیم و با تجار سوری ارتباط برقرار کنیم تا اقدامات لازم را به انجام برسانیم، گفت: چند سالی است تجار سوری انتظار دارند نمایشگاه پوشاک در تهران برگزار شود تا محصولات آن‌ها در نمایشگاه عرضه شود.

همان‌طور که ایران از کشور سوریه برای تجارت انتظار دارد این کشور هم به‌نوعی انتظاراتی دارد که باید در جهت تعامل با آن‌ها قدم‌های مثبتی برداشته شود تا مسیر تعامل مستمر ادامه پیدا کند ضمن اینکه پوشاک کشور سوریه از کیفیت بالایی برخوردار نیست که بازار ایران را قبضه کند

وی بابیان اینکه این خواسته انتظاری بجایی است و باید اجازه دهیم در نمایشگاه پوشاک حاضر شوند، گفت: همان‌طور که ایران از کشور سوریه برای تجارت انتظار دارد این کشور هم به‌نوعی انتظاراتی دارد که باید در جهت تعامل با آن‌ها قدم‌های مثبتی برداشته شود تا مسیر تعامل مستمر ادامه پیدا کند ضمن اینکه پوشاک کشور سوریه از کیفیت بالایی برخوردار نیست که بازار ایران را قبضه کند بنابراین این انتظار سوری‌ها باید محقق شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در تصدیق مطلب قبل خود اضافه کرد: این خشکی مناسبات و عدم همکاری با تجار سوری اثرات منفی خود را به دنبال دارد.

نمی‌شود در کف بازارهای تجاری باکسی آشنا شد و تصور کرد که دیگر همه‌چیز حل‌شده است
زبردست بابیان اینکه تجار ایرانی هنوز با همان روال قدیمی خود در تعامل با کشورهای دیگر هستند، اضافه کرد: اینکه یک چارچوب و قرارداد قانونی باید در میان باشد که اگر به هر ترتیب مناسبات تجاری انجام نشد با سندی که در دست است بتوان مشکل حقوقی پیش‌آمده را رفع‌ورجوع کرد صحیح است چراکه نمی‌شود در کف بازارهای تجاری باکسی آشنا شد و تصور کرد که دیگر همه‌چیز حل‌شده است چون در دنیای امروز این رویه شوخی‌بردار نیست و بی‌بروبرگرد با گیر و مشکل روبرو می‌شویم.

وی بابیان اینکه در روابط تجاری با کشور عراق هم‌چنین اتفاقاتی را شاهد بودیم که افراد به مشکل حقوقی برخوردند، گفت: رفاقت و دوستی با دیگران سر جای خود ولی معامله کردن چارچوب‌ها و قوانینی را می‌طلبد و قراردادها باید طوری تنظیم شود که اگر روزی به مشکلی برخورد کردیم بتوانیم از مجاری قانونی پیگیر شکایت خود باشیم و مشکل را قانونی حل‌وفصل کنیم.

زبردست با عنوان اینکه اتاق بازرگانی تجار و صاحبان شرکت‌های مختلف را در انعقاد قراردادها با کشورهای دیگر کمک و مساعدت و راهنمایی می‌کند، اضافه کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران با سوریه دو سالی است که تشکیل و فعال‌شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه مردم سوریه اقلام و اجناس بسیاری نیاز دارند، اضافه کرد: در همین راستا امیدواریم پایگاه خوب و مناسبی از استان همدان در کشور سوریه دایر کنیم تا تجار اقلام و اجناس موردنیاز را در بازارهای سوریه بفروش برسانند.

استفاده از فرصت‌های تجاری در سوریه فکر بکری است چراکه طی مدت هفت ماه آینده بعید نیست که سوریه به اتحادیه عرب برگردد بنابراین باید هرچه سریع‌تر از این فرصت استفاده کنیم ضمن اینکه تعامل تجاری با کشور سوریه به سود ایران است

زبردست با عنوان اینکه تجار باید عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه باشند، اضافه کرد: استفاده از فرصت‌های تجاری در سوریه فکر بکری است چراکه طی مدت هفت ماه آینده بعید نیست که سوریه به اتحادیه عرب برگردد بنابراین باید هرچه سریع‌تر از این فرصت استفاده کنیم ضمن اینکه تعامل تجاری با کشور سوریه به سود ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه با عنوان اینکه تعامل و همکاری تجاری با کشور سوریه بهتر از کشور عراق است، اضافه کرد: چند سال ایران به کشور عراق برق صادر کرد اما دست‌آخر که ایران هزینه برق صادراتی را از این کشور مطالبه کرد تا اسم پرداخت هزینه‌ها وسط آمد صادرات برق از ایران را قطع کردند و در حال حاضر با کشور ترکیه برای صادرات برق وارد معامله‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه در همین راستا قراردادی هم با کشور عربستان منعقد کرده اند به‌طوری‌که تیم فوتبال عراق با تیم عربستان ایاق شدند که این برخوردها در معادلات سیاسی دور از انتظار نیست ضمن اینکه کشوری مثل عراق در راستای تأمین منافع خود حاضر است هر کاری انجام دهد و به تعهدات خود پایبند نباشد و بقول معروف هر جا که برایش بچربد روابط خود را پیش می‌برد، گفت: کشور سوریه هم همین‌طور است و چنین نیست که تا ابد تعاملات را با ایران ادامه دهد و این طبیعت دولت‌ها است لذا احتمال اینکه طی هفت ماهه آینده وارد اتحادیه عرب شود وجود دارد و به این جهت باید روابط تجاری با سوریه را پیش ببریم.

زبردست بابیان اینکه هفته‌های پیش وزیر راه به کشور سوریه سفر کرد و درزمینهٔ راه‌های دو کشور قراردادهایی منعقد شد، یادآوری کرد: همچنین در راستای همکاری با کشور سوریه مراودات بانکی در شرف انجام است و پیشنهادهایی هم ارائه شده که چون مبادلات ارزی در تحریم است با پول ریالی مراودات مالی انجام و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با بانک مرکزی منعقد و بانک‌های کوچک راه‌اندازی شوند که با ریال مراودات مالی انجام پذیرد که باید چارچوب‌های این اقدامات را بررسی کنیم که آیا این اقدامات شدنی است یا خیر؟

درزمینهٔ تعاملات حمل‌ونقلی با کشور سوریه بهترین راه این است که از طریق عراق و حکما یا از طریق موصل راه ارتباطی ایجاد شود

زبردست بابیان اینکه درزمینهٔ تعاملات حمل‌ونقلی با کشور سوریه بهترین راه این است که از طریق عراق و حکما یا از طریق موصل راه ارتباطی ایجاد شود، اضافه کرد: البته امنیت راهی موصل خیلی مناسب نیست مع‌هذا بهترین راه ارتباطی با کشور سوریه از طریق عراق است اما کشور عراق هنوز بعد از چهار سال نتوانسته مشکلات بین‌المللی خود را حل‌وفصل کند.

وی بابیان اینکه از راه بندرعباس مسیر طولانی‌تر می‌شود و کشتی‌های حمل‌ونقلی منتظر می‌شوند تا بار تکمیل شود و حرکت کنند، گفت: البته از طریق ازمیر ترکیه بارها با حجم کوچک‌تر هم حمل می‌شود و از طریق مجموعه حمل‌ونقلی ایران که در ازمیر ترکیه مستقر هستند بار به لبنان حمل می‌شود و ازآنجا به‌صورت زمینی به کشور سوریه بارها می‌رسد.

زبردست بابیان اینکه از راه‌های هوایی هم برای حمل بار می‌توان استفاده کرد، اضافه کرد: در حال حاضر دو پرواز ماهان فعال است و اتاق بازرگانی می‌تواند از این پروازها استفاده کند ضمن اینکه یک‌راه هوایی هم سوریه دارد.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه باید برای ورود به بازار سوریه و افزایش صادرات محصولات تلاش کنیم که این موضوع هم جز با همکاری دو طرف ماجرا محقق نمی‌شود ضمن اینکه باید بستری برای صادرکنندگان فراهم شود تا صادرکننده با خیال آسوده صادرات خود را انجام دهد.

کد خبر: ۱۳۶٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha