۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
چهار صنایع دستی سراوان در انتظار ثبت جهانی |سیستان و بلوچستان نیازمند حمایت وزیر گردشگری
نماینده سابق مجلس در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

چهار صنایع دستی سراوان در انتظار ثبت جهانی |سیستان و بلوچستان نیازمند حمایت وزیر گردشگری

درازهی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: سفال کلپورگان ثبت ملی و جهانی شده و چهار صنایع دستی دیگر سراوان ظرفیت ثبت جهانی دارد ونیازمند حمایت وزیر گردشگری است.

بازار؛ گروه صنعت: یکی از مزایا مهم کشور که می تواند سبب جذب توریست و توسعه صنعت گردشگری برای ارز آوری باشد، صنایع دستی و البته مناطق تاریخی است. این مساله در جای جای کشور نیازمند حمایت ویژه مسئولان برای ایجاد کسب و کار توام با توسعه منطقه است.

با این حال دولت مردان طی سال های اخیر کمترین توجه را به میراث تاریخی کشور داشته و اغلب به دلیل ایجاد سازوکارهای طولانی اداری، روند ثبت صنایع دستی و آثار تاریخی را چالش برانگیز می کنند. شاید شناخت این ظرفیت برای دولت سیزدهم که دولت مردمی است، بتواند بستر مناسب کسب و کار ایجاد کند. یکی از همین مسائل که به تازگی ثبت جهانی شده است، سفال کلپورگان است. این سفال با پیگیری محمد باسط درازهی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی انجام شده که طی گفت و گویی با وی از نحوه ثبت تا اثرات آن در صنعت گردشگری جویا شدیم که در ادامه خواهید خواند.

* به تازگی سفال کلپورگان ثبت جهانی و ملی شده است، این ثبت چه تاثیری در صنایع دستی منطقه دارد؟
سفال کلپورگان ثبت ملی و جهانی شده است، چندی پیش آن را در نمایشگاه گردشگری تهران به نمایش گذاشتیم، غرفه مذکور یکی از غرفه های پر فروش در نمایشگاه بود. این سفال که ثبت جهانی نیز شده است، از قدمتی بالغ بر ۵ هزار سال و تنوع مختلفی برخوردار است، این هنر دست طرفداران خاص خود را دارد. یکی از امتیازاتی که این هنر را به ثبت جهانی رساند، این بود که زنان مادران و دختران در تولید و توسعه این صنعت نقش مهمی را دارند.

* این ثبت چه تاثیری برای فروش و بازار این سفال داشته و کرونا چه تاثیری روی آن داشته است؟
سفال کلپورگان که در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ فرآیند ثبت جهانی آن به نتیجه رسید، در سطح ملی و بین المللی در نمایشگاه ها طرفداران خوبی داشت. اما متاسفانه شرایط کرونایی این صنعت را ضعیف کرد، ولی اکنون دوباره رونق گرفته و صد ها نفر در شهرستان سراوان در روستای کلپورگان در حال تولید این محصول هستند.

سفال کلپورگان ثبت جهانی شد|سراوان نیازمند حمایت وزیر گردشگری

* منطقه سراوان علاوه بر سفال کلپورگان دارای چه صنایع دستی و آثار هنری است که می تواند به ثبت جهانی برسد؟
علاوه بر سفال کلپورگان، سوزن دوزی این خطه نیز ثبت ملی و جهانی شده است. سوزن دوزی سراوان از ظرافت بالاتری برخوردار است و برگرفته از سنگ نگاره های ۷ هزار ساله نگاران است. دره نگاران در شهر سراوان قرار دارد که ۷ هزار سال قدمت دارد و ثبت ملی شده است، در حال تلاش برای ثبت جهانی آن بودیم که دوره ۴ ساله نمایندگی ام به پایان رسید.

* منطقه سیستان شهری تاریخی قابل توجهی دارد، آیا شهر یا منطقه ای خاصی است که در نوبت ثبت قرار داشته باشد؟
برای ثبت جهانی شهری به نام جال که مرکز شهرستان گلشن به عنوان باغ شهر جهانی هست، اقدامات خوبی انجام شده است. این شهر در نوبت ثبت است و امیدواریم بتوانیم ان را به ثبت برسانیم. در ثبت آلات موسیقی، طلا سازی، گلیم بافی، حصیر بافی سراوان مزیت های خوبی دارد.

* منطقه شما چه ظرفیتی دارد که از مسئولان درخواست حمایت برای توسعه آن داشته باشید؟
ضمن تشکر از مسئولان پیشین صنایع دستی کشور و وزیر فعلی، سیستان و بلوچستان به خصوص چابهار، ایرانشهر، زابل و سراوان ظرفیت های خوبی دارند، اگر حمایت شوند خواهند درخشید. همچین چهار ظرفیت ثبت جهانی دیگر در سراوان وجود دارد که اگر وزیر گردشگری حمایت کند این اتفاق میمون برای آن ها هم تکرار خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۶٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عیسی زاده IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      3 0
      سلام واقعا دست مریزاد خدا حفظت کنه هرجا هستی موفق وسربلند باشید جناب درازهی عزیز ودوست داشتنی
      • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
        0 0
        الهی آمین یا رب العالمین