۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
 دولت دغدغه های تولید را با درآمدهای نفتی فراموش نکند| رگهای گرفته تولید در شهرکهای صنعتی را دریابید
گوش شنوای فعالان و تولیدکنندگان باشیم؛

دولت دغدغه های تولید را با درآمدهای نفتی فراموش نکند| رگهای گرفته تولید در شهرکهای صنعتی را دریابید

بی‌ثباتی در مدیریت و ایجاد موانع متعدد برای انجام امور اداری، سبب‌شده است تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای انجام سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی کشور نداشته باشند.

احمدرضا صباغی؛ بازار: به‌جرات می‌توان به این واقعیت مهم اشاره کرد که شهرک‌های صنعتی درکشور، قلب تپنده صنایع ایران برای رشد و توسعه هستند. در سال‌های اخیر این شهرک‌ها با معضلات فراوانی روبرو شده‌اند، که فعالان حوزه صنعت و بازرگانی را با مشکلات متعددی روبرو کرده ‌است. این فعالان عدم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرک‌های صنعتی و اتخاذ قوانین دست و پاگیر را مهمترین دغدغه خود اعلام کرده‌اند.

علاوه بر وجود تحریم‌های ظالمانه که بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی را با مشکلات فراوانی روبرو کرده، خودتحریمی هم یکی از عوامل مهم عقب‌افتادگی شهرک‌های صنعتی کشور از مسیر توسعه است، به طوری‌که موجب برتری بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی ایران در حوزه صادرات شده است. تداوم رشد صادرات کالا، موضوع مهمی است برای بازرگانان و فعالان حاضر در شهرک‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود. سران ۳ قوه به منظور تزریق خون تازه در رگ شهرک‌های صنعتی ایران، باید اقداماتی را تدبیر کنند که آثار مثبت و سازنده‌ای روی شهرک‌های صنعتی کشور داشته باشد. به‌منظور بررسی و ارائه راهکارهای لازم برای برطرف کردن مشکلات موجود در حوزه شهرک‌های صنعتی با دو تن از فعالان این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم.

شایسته‌سالاری برای انتخاب مدیران در بخش صنعت و بازرگانی کشور باید در اولویت قرار داشته باشد

امید به احیای تولید با اقدامات دولت سیزدهم داریم
سهراب شرفی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه مسئولان گذشته این استان برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی همکاری لازم را انجام نداده‌اند، گفت: قانون‌گریزی و وجود قوانین دست‌وپا گیر دولتی برای فعالان خصوصی حاضر در شهرک‌های صنعتی کشور، موانع متعددی را ایجاد کرده است.

وی افزود: از طرف دیگر مهیا نبودن بستر مناسب برای صادرات در کشور که با اعمال تحریم‌های ظالمانه همراه شده است، موجب شده است تا تولیدکنندگان واقعی در ایران تنها با ۲۰ درصد ظرفیت به فعالیت ادامه دهند. در واقع هزینه‌های جاری بسیاری از تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی با این میزان کم‌تولید به هیچ وجه ممکن تامین نمی‌شود.

شرفی با بیان اینکه اتصال نهادهای دولتی به پول نفت موجب شده است تا دغدغه‌های مدیران بخش خصوصی به حاشیه رود، گفت: شایسته‌سالاری برای انتخاب مدیران در بخش صنعت و بازرگانی کشور باید در اولویت قرار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه، دولت سیزدهم نباید روند دولت یازدهم و دوازدهم را ادامه ندهد، گفت: با توجه به اینکه دولت آقای رئیسی با شعار 《احیای تولید》وارد میدان شده است، به نظر می‌رسد باید در موضوع توسعه شهرک‌های صنعتی در ایران، گام‌های جدی برداشته شود تا در یک پروسه زمانی مناسب، صنایع موجود در شهرک‌های صنعتی کشور با رشد و توسعه منطقی روبرو شوند.

بی‌ثباتی در مدیریت و ایجاد موانع متعدد برای انجام امور اداری، سبب‌شده است تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای انجام سرمایه‌گذاری در انواع شهرک‌های صنعتی کشور نداشته باشند

تاسف برای ظرفیت ۲۵ درصدی تولید در شهرک‌های صنعتی ایران
عضو هیات مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس‌آباد با اشاره به اینکه که بخش مهمی از مشکلات شهرک‌های به عملکرد وزارت صمت مرتبط است، گفت: بسیاری کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی عباس‌آباد با معضلاتی همچون بوی فاضلاب، انشعابات برق و حتی عدم رسیدگی شهرداری به محدود شهرک صنعتی دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: با وجود اینکه بخش بزرگی از اشتغال‌زایی کشور در شهرک‌های صنعتی رخ می‌دهد، اما متاسفانه هیچ‌گونه امکانات خاصی برای فعالان و تولیدکنندگان فعال در شهرک‌های صنعتی کشور در نظر گرفته نشده است.

حسن مولایی افزود: بی‌ثباتی در مدیریت و ایجاد موانع متعدد برای انجام امور اداری، سبب‌شده است تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای انجام سرمایه‌گذاری در انواع شهرک‌های صنعتی کشور نداشته باشند.

وی گفت: بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی عباس‌آباد مشغول به فعالیت هستند که با ظرفیت کمتر از ۲۵ درصد مشغول به تولید محصولات تمام ایرانی هستند، اما با کمال تاسف باید به این موضوع مهم اشاره کرد که از هیچ‌گونه حمایتی برخوردار نیستند.

مولایی تصریح‌کرد: جانمایی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی اهمیت بالایی دارد، زیرا قرار گرفتن یک شهرک صنعتی بین مرز ۲ استان موجب می‌شود تا آن شهرک با معضلات متعددی روبرو شود که یکی از آنها اختلاف بر سر پیگیری برای انشعابات برق، گاز و آب است.

عضو هیات مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس‌آباد افزود: نبود زیرساخت در برخی از شهرک‌های صنعتی در شرایطی رخ داده است که فعالان و تولیدکنندگان آن شهرک هزینه لازم برای اتصال و برقراری زیرساخت‌ها را پرداخت کرده‌اند.

وی اضافه‌کرد: کشور ما بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۹۵۰ شهرک صنعتی هم در ایران فعال هستند. چرا باید تعداد شهرک‌های صنعتی در کشور نسبت به جمعیت رشد بالایی داشته باشد؟ نتیجه قیاس ایران با کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آسیایی در حوزه شهرک‌های صنعتی این است که متاسفانه در ایران شاهد کلنگ‌زنی بی‌رویه برای احداث شهرک‌های صنعتی هستیم واین اتفاق در حالی رخ می‌دهد که امکانات لازم برای سایر شهرک‌های صنعتی بهره‌برداری شده در کشور همچنان برقرار نشده است.

مولایی گفت: معضلاتی همچون سند واحد های شهرک صنعتی در حالی فعالان را با مشکلات متعدد روبرو کرده است، که سرمایه‌گذار ایرانی ماشین‌آلات خود را در واحدهای شهرک‌های صنعتی نصب کرده است، اما همچنان به دنبال آب، برق و گاز و حتی اخذ سند مالکیت است.

عضو هیات مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی عباس‌آباد گفت: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که سرمایه‌گذار، سرمایه خود را در جایی قرار خواهد داد که بتواند امنیت سرمایه خود و رشد آن را از نزدیک لمس کند، اما متاسفانه در شهرک‌های صنعتی ایران شاهد وقوع چنین اتفاقی نیستیم.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha