۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
 قیمت ۸۴ هزار کالا رصد شد/ کاهش ۴۰ درصدی نرخ ها
معاون وزیر صمت:

قیمت ۸۴ هزار کالا رصد شد/ کاهش ۴۰ درصدی نرخ ها

رشت- معاون وزیر صمت با اشاره به رصد قیمت ۸۴ هزار کالا در کشور بر اجرای طرح درج قیمت تولید روی کالاها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، عباس تابش در نشست تشریحی درج قیمت تولید در جمع صنعتگران گیلان اظهار کرد: سالهاست حداقل و حداکثر قیمت ها بدون هیچ الزام و فشار توسط تولید کنندگان به سازمان حمایت ارائه شده و اطلاعات آنها موجود است.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری تعیین میانگین قیمت منطقی آسان تر است، ادامه داد: ۸۴ هزار کالا را به دقت رصد و بررسی کرده‌ایم.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه معتقد هستم که تولید به دلیل تحریم سخت است، افزود: تامین مواد اولیه، بازار سرمایه و ... بنابر این مدیریت کردن تولید سخت تر است.

تابش در ادامه گفت: ما نسبت به دنیا ۴ برابر بیشتر شبکه توزیع داریم و در این عدد قیمت تولیدکننده، مالیات بر اساس آن محاسبه می‌شود و مانند فاکتور فروش بوده و مسئولیت با همان شرکت است.

به گفته وی، در هر مقطعی سازمان حمایت یا هر مدعی المعلومی وارد شود و قیمت بالاتر باشد مشمول تخلف گران‌فروشی خواهد شد و بازرسان تعزیرات، سازمان صمت و جهاد بدانند که به استناد ماده ۱۵ قانون نظام صنفی؛ توزیع کننده باید روی کالای خود قیمت مصرف کننده را نصب کند و گرنه تخلف کرده است.

وی با بیان اینکه حلقه بعدی شرکت‌های پخش شامل دو گروه مصرفی کم دوام و بادوام هستند، گفت: به کالاهای مصرفی بیشتر از ۳۰ درصد هزینه و سود تعلق نمی گیرد و از ۳۰ درصد نباید بیشتر نباشد و در گروه دوم سرمایه ای بادوام ۲۰ درصد بیشتر تعلق نمی گیرد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: تخفیف تولید کننده برای تحریک تقاضا می تواند انجام شود و تا ۳ درصد آن مجاز است.

کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ها
وی هدف این طرح را رساندن محصول با قیمت واقعی به دست مردم عنوان کرد و افزود: این طرح به خودی خود بیش از ۴۰ تا ۵۰ باعث کاهش قیمت ها را سبب شده است.

وی اضافه کرد: طرح درج قیمت تولید به روی کالا، شفافیت و انعطاف لازم را برای اجرا دارد و مشکلی برای توزیع و تولید ایجاد نخواهد کرد.

تابش با تاکید بر اینکه علاقه‌مند به برخورد سلبی با عدم تمکین نیستیم، یادآور شد: می توانیم تعامل لازم را داشته باشیم زیرا با اجرای این طرح حق به حقدار می رسد.

این مسئول بیان کرد: این طرح هم به نفع تولید کنندگان و توزیع کنندگان و هم به نفع مصرف کننده است البته به زیان کسانی هست که در ابهامات زنجیره قیمت کالا، سوء استفاده می‌کردند و زیاد خواهی می کردند ولی به‌نفع ۸۵ میلیون نفر در کشور خواهد بود.

تابش افزود: بنده معتقدم که زوایای طرح به خوبی دیده شده ولی ممکن است برخی اصلاحات و انعطاف هم داشته باشد.

رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان کشور در ادامه تاکید کرد: در گیلان ۲۵ واحد که توجیه نبوده اند به این طرح در فاز اول به خوبی عمل نکردند و انتظار داریم تا آخر هفته این واحدها نیز اقدام کنند.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha