۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کارخانجات لبنی خرید شیرخام را از دامداران کاهش داده اند| قیمت مناسب فعلی برای شیرخام ۸هزار تومان است
عضو هیات مدیره دامداران کشور در گفتگو با بازار؛

کارخانجات لبنی خرید شیرخام را از دامداران کاهش داده اند| قیمت مناسب فعلی برای شیرخام ۸هزار تومان است

نعمتی عضو هیات مدیره دامداران کشور با بیان اینکه کارخانجات لبنی میزان خرید شیر خام خود را از دامداران کاهش داده اند، می گوید: از سوی دیگر سهمیه نهاده های دولتی نسبت به ماه های قبل کاهش داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: حسین نعمتی، عضو هیات مدیره دامداران کشور در خصوص وضعیت تولید به خبرنگار بازار می گوید: تولید مانند سابق در حال انجام است اما نهاده ها در بازار گران است و سهمیه ها هم نسبت به ماه های دیگر کمتر شده است و دامداران بیشتر مجبور هستند از بازار آزاد نهاده تامین کنند.

نعمتی می افزاید: از سوی دیگر قیمت شیر و گوشت رو به کاهش است و برخلاف آنچه مردم در بازار خریداری می کنند از تولید کننده ارزانتر از ماه های گذشته خریداری می کنند. به طوری که قیمت دام زنده نسبت به ماه های گذشته کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان ارزانتر شده و اندک اندک کارخانجات لبنی هم پرداخت های خود را به تاخیر می اندازند و هم اینکه روی مبالغ کیلویی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داده اند.

در بورس کالا مجموعا از ابتدای سال جاری، ۳۸ هزار تن شیر با میانگین قیمت ۶ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رفته است

مجموعا تا دی ماه ۳۸ هزار تن شیر خام در بورس کالا فروش رفته است
گزارش دی ماه مربوط به فروش شیر خام در بورس کالا توسط برخی از تولیدکنندگانی که محصول خود را در بازار کالا بورس می‌فروشند، نشان می‌دهد که در بورس کالا سر جمع از ابتدای سال جاری، ۳۸ هزار تن شیر با میانگین قیمت ۶ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رفته است. گزارش منتشر شده نشان میدهد که در مجموع این شرکت‌ها از فروش این میزان شیر بیش از ۲۰۰ میلیار تومان درآمد داشتند.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش، در حالی که گفته می‌شود قیمت مصوب هر کیلو شیر درب کارخانه ۶ هزار و ۶۰۰ تومان است، توزیع شیر در بورس کالا افزایش حدود ۲درصد قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

نعمتی در این خصوص نیز می گوید: اطلاع چندانی از شرایط فروش شیر خام در بورس کالا ندارم اما در حال حاضر، کارخانجات لبنی شیر خام درجه یک را از ما با قیمت ۶هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می کنند. با این وجود کارخانجات بتدریج اعلام کرده اند که دریافت کننده شیر نخواهند بود و به این ترتیب افزایش قیمت که نداشته ایم هیچ، کاهش قیمت و خرید نیز در حال وقوع است. به عبارت دیگر وقتی فروش کارخانجات لبنی کاهش می یابد میزان خرید خود را از دامداران کاهش می دهند.

او ادامه می دهد: کارخانه ها می توانند این کار را انجام دهند و خرید خود را کاهش بدهند اما من دامدار نمی توانم کاری انجام دهم و باید به هر طریقی شده خوراک دام را تامین کنم. بنابراین در چنین حالتی عرضه زیاد می شود و قیمت پایین می آید.

صادرات شیرخام بسیار کم صورت می گیرد به طوری که به حساب نمی آید

تولید سالانه ۱۱میلیون تن شیر خام در کشور
نعمتی در خصوص میزان تولید شیر خام در کشور می گوید: بر اساس آمار منتشر شده سالانه حدود ۱۱ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود البته این میزان تولید تغییر پذیر است به طوری که تا ۷ الی ۸ سال پیش میزان تولید در محدوده ۵ تا ۶ میلیون تن بوده و حال به این میزان رسیده است.

او خاطر نشان می کند: این افزایش تولیدها نیز غالبا به دلیل بالا رفتن جمعیت دام و اصلاح نژادهایی است که صورت گرفته به طوری که در اوایل انقلاب میزان تولید هر راس گاو حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم بوده اما الان در دامداری های نیمه صنعتی میزان تولید به ۲۵ کیلوگرم و در صنعتی ها به طور میانگین تا ۴۰ کیلوگرم رسیده است.

این عضو هیات مدیره دامداران کشور در خصوص آخرین وضعیت صادرات شیرخام نیز اظهار می دارد: صادرات شیرخام بسیار کم صورت می گیرد به طوری که به حساب نمی آید چون شیر ماده فسادپذیری است و نمی توان آن را به مسافت های دور ارسال کرد. بنابراین شرایط صادرات فقط به برخی از کشورهای همسایه فراهم است که آن به میزان بسیار کمی انجام می شود.

بر اساس این گزارش، بحث تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال جاری ادامه دارد و اگرچه گفته می شود برای سال آینده نیز قرار بر ادامه یافتن این روال است اما فعالان معتقدند در صورت حذف ارز دولتی تامین نهاده های وارداتی می تواند صنعت دام و طیور را با چالش های بسیاری مواجه سازد.

الان که تا حدودی سهمیه می دهند قیمت شیر اگر حدود ۸ هزار تومان باشد مناسب است و قیمت گوشت دام زنده هم بین ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان مناسب است

سهمیه نهاده های دولتی دامداران نسبت به ماه های قبل کاهش یافته است
با این وجود نعمتی در این خصوص می گوید: در حال حاضر تخصیص نهاده دولتی به صنعت دام و طیور انجام می شود اما نسبت به ماه های گذشته میزان توزیع آن کم شده است و سهمیه استان ها را کاهش داده اند که ممکن است به دلیل این باشد که موجودی کمتر است.

او ادامه می دهد: با این وجود همانطور که می دانید در بازار آزاد به وفور انواع نهاده ها موجود است چون برخی تخلفات صورت می گیرد. به عنوان مثال افرادی به نام دامدار سهمیه می گیرند و در بازار آزاد می فروشند. به عبارت دیگر از وارد کننده گرفته تا مصرف کننده این احتمال وجود دارد که نهاده دولتی دریافت کنند و در بازار آزاد بفروشند.

نعمتی خاطر نشان می کند: در حال حاضر قیمت دولتی «جو و ذرت» حدود هزار و ۸۰۰ تومان در بنادر است و قیمت آزاد آن حدود ۹هزار تومان است. از سوی دیگر قیمت کنجاله سویای دولتی ۳هزار و ۵۰۰ تومان است و در بازار آزاد ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان است.

او با بیان اینکه در خواست اصلاح قیمت شیر و گوشت داده بودیم اما هیچ تغییری نکرده است، می گوید: حتی قیمت سبوس هم که تا حدودی با نرخ هزار و ۴۰۰ تومان می دادند در بازار آزاد به ۷هزار تومان رسیده است.

عضو هیات مدیره دامداران کشور در پاسخ به این سوال که نرخ شیر چه میزان باشد دامدار ضرر نمی کند، می گوید: همانطور که می دانید ۷۰ درصد هزینه دامداری مصرف خوراک است و بستگی دارد با چه قیمتی خوراک را لحاظ کنیم. یعنی الان که تا حدودی سهمیه می دهند قیمت شیر اگر حدود ۸ هزار تومان باشد مناسب است و قیمت گوشت دام زنده هم بین ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان مناسب است.

او ادامه می دهد: اما اگر نهاده دولتی را بردارند قطعا قیمت ها بالا می رود به طوری که شیر خام به حدود ۱۲ هزار تومان می رسد و گوشت دام زنده هم به حدود ۱۳۰ الی ۱۴۰ هزار تومان می رسد.

نعمتی در خصوص برنامه تامین نهاده ماه پایانی سال نیز تصریح کرد: قرار بر این است برای دامداری های صنعتی سهمیه نهاده بهمن و اسفند را با هم در سامانه بازارگاه بارگذاری کنند که در شب عید هم مشکلی نباشد.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha